سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

۱۷ مهر ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۱ کد : ۵۹۳۴ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

رهبر انقلاب، رییس جمهور، دبير شوراى عالى امنيت ملى، مديرعامل شرکت ملى صادرات گاز ايران، رییس مجلس، رييس سازمان انرژى اتمى و چند نماینده مجلس از جمله مسئولانی هستند که طی هفته گذشته نکاتی را درباره مسائل سیاست خارجی بیان کردند.

رسانه ابزار اصلى بسيارى از جريان‌هاى برانداز در نظام‌هاى مستبد در دنياست

رييس‌ دولت در مراسم گشايش سومين مجمع عمومى اتحاديه‌ راديو تلويزيون‌هاى اسلامى گفت: سرمايه‌گذارى روى رسانه امروز بيش از سرمايه‌گذارى روى آموزش و فرهنگ است و نظام سلطه از تمام ظرفيت‌هاى رسانه‌اى براى تحميل سياست‌هايش بهره مى‌برد. همچنين مهم‌ترين سلاح پيشبرد سياست‌هاى استکبارى امروز رسانه است تا جايى که اگر رسانه را از نظام استکبارى جدا کنيم، حتى يک روز هم دوام پيدا نمى‌کند؛ در واقع کارآترين سلاح دشمنان در برابر ملت‌ها رسانه است. نبرد واقعى نبرد رسانه‌اى است و نبرد رسانه‌اى، يک نبرد تمام‌عيار است.

احمدى‌نژاد اضافه کرد: امروز رسانه ابزار اصلى بسيارى از جريان‌هاى برانداز در نظام‌هاى مستبد در دنياست. شما ديديد که در ونزوئلا چه کردند. کودتاگران مورد حمايت دولت وقت آمريکا، با پوشش رسانه‌اى خود را مظلوم و انسانى جلوه دادند و دولت قانونى را ضدانساني.

وى گفت: در همين قضيه‌ خانم مروه در آلمان تا 10 روز اجازه نمى‌دادند ماجرا آشکار شود. مى‌دانيم و من باز هم تاکيد مى‌کنم که شعار آزادى اطلاع‌رسانى که اين کشورهاى مدعى دموکراسى سر مى‌دهند، دروغ است؛ دروغى بزرگ. تمام رسانه‌هاى استکبارى مو به مو سياست‌هاى دولت‌هاى استکبارى خود را دنبال مى‌کنند.

در ژنو همه طرف‌ها با ما گفت‌وگو کردند

دبير شوراى عالى امنيت ملى هرگونه گفت‌وگوى دوجانبه ميان وى و نماينده آمريکا در مذاکرات ژنو را رد کرد و درباره آنچه که از سوى برخى رسانه‌هاى غربى در اين مورد منتشر شده، گفت: در حاشيه مذاکرات ژنو و در جريان صرف ناهار همه طرف‌هاى مقابل درباره مباحث نشست صبح و سوالاتى که در قالب بسته پيشنهادى ايران داشته‌اند، با ما گفت‌وگو کردند.

سعيد جليلى پس از مذاکرات يک روزه‌اش با کشورهاى ‌١+5 در ژنو در جمع خبرنگاران داخلى و خارجى گفت: ايران با اقتدار برآمده از ظرفيت‌هاى ملى، منطقه‌اى و بين المللى که به دست آورده با يک نگاه مثبت و مجموعه پيشنهادهاى مشخص که در بسته پيشنهادى ارايه شده بود با شش کشور مذاکره کرد.

علت نبود ما در جلسات رسمى نابوکو صرفا مسائل سياسى است

سيد رضا کسايى‌زاده مديرعامل شرکت ملى صادرات گاز ايران گفت: درباره امضاى قرارداد نابوکو، بعضى از کشورهاى تامين‌کننده در زمان امضاى قرارداد حضور داشته‌اند، ولى هنوز با هيچ کشور تامين‌کننده‌اى قرارداد امضا نشده است.

کسايى‌زاده با تاکيد بر اينکه علت نبود ما در جلسات رسمى نابکو صرفا مسائل سياسى است، خاطرنشان کرد: ولى اینکه آنها به گاز ما نياز دارند، يک امر واقعى است و نمى‌شود آن را کتمان کرد زيرا شرکت‌هاى بزرگ اروپايى همچنان براى واردات گاز از ايران مذاکره مى‌کنند.

 

ايران از گفت‌وگو با کشورها ابايى ندارد

يک عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با مثبت ارزيابى کردن گفت‌وگوى بين نماينده ايران و آمريکا گفت: ما از گفت‌وگو با کشورها جز کشورى که براى ما خط قرمز است مانند اسرائيل ابايى نداريم و هميشه اعلام کرده‌ايم گفت‌وگوهايى که منطقى باشند و حقوق مردم ما را به رسميت بشناسند انجام مى‌دهيم و اين گفت‌وگو نيز در همين زمينه بوده است.

محمود احمدى‌بى‌غش ادامه داد: مذاکرات بين ايران و 1+5 که پس از يک دوره تقريبا طولانى انجام شد به دنبال دستاوردهاى بزرگ علمى فناورى و نظامى اخير ايران و منطق جمهورى اسلامى ايران بوده است که آنها خود را موظف دانستند بالاخره بايد از موضع سرسخت غيرمنطقى گذشته کوتاه بيايند و آن را تعديل کنند.

زمان زيادى براى عملى شدن شعار تغيير وجود ندارد

محمود احمدی نژاد در ديدار مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى با اشاره به شعار تغيير رييس جمهور آمريکا گفت: زمان زيادى براى عملى شدن اين شعار وجود ندارد و اين به منزله از دست رفتن فرصت‌هاست.

بازرسان آژانس ماه جارى از تاسيسات قم بازديد مى‌کنند

رييس سازمان انرژى اتمى ایران از سفرش به مقر آژانس در 19 اکتبر خبر داد و گفت: در اين سفر درباره‌ جزييات مربوط به انتقال سوخت براى رآکتور تهران صحبت مى‌کنيم.

على‌اکبر صالحى در کنفرانس خبرى مشترک با محمد البرادعى افزود: در اين مذاکرات که با حضور کشورهاى روسيه و فرانسه برگزار مى‌شود شرکت مى‌کنم. همچنين درباره قم توافق شد که در ماه جارى بازرسى‌ها از اين تاسيسات انجام شود.

 گروه 1+5 با عقلانيت کامل و تعامل منطقى گره‌ها را باز کند

عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با مطلوب خواندن نتايج مذاکرات ايران با 1 + 5 اظهار اميدوارى کرد که اين گروه با عقلانيت کامل و تعامل خوب و منطقى گره‌هاى را باز کرده و از تحريم و فشار صهيونيست‌ها خارج شود.

محمدکريم عابدى افزود:‌ در مذاکرات اخير در جايگاه احترام متقابل از سوى کشورهاى مستقل و پيشرفته با ايران برخورد شد و مذاکرات در سطح قابل قبولى پيش رفت و سازمان انرژى هسته‌اى تامين 20 درصد سوخت هسته‌اى ايران به منظور تحقيقات علمى، پزشکى و کشاورزى را به مناقصه گذاشته تا سوخت ما را تامين کنند.

موشک‌ها و امکانات پيشرفته ايران، راه پيشرفت را به همسایگان نشان مى‌دهد

آيت‌الله خامنه‌اى، پيشرفت علمى، پيشرفت تسليحاتى، خودباورى، اعتماد به نفس ملى و انسجام و افتخار، در بخش‌هاى مختلف را از نشانه‌هاى اقتدار جمهورى اسلامى برشمردند و خاطرنشان کردند: البته دشمن قادر نيست اين واقعيات را انکار کند اما هدف اصلى او از اشاره به اين حقايق، ترساندن ملت‌ها و کشورهاى ديگر از جمهورى اسلامى ايران است.

رهبر انقلاب تأکيد کردند: اقتدار عظيم جمهورى اسلامى، رزمايش‌ها، موشک‌ها و امکانات پيشرفته دفاعى ايران، براى همسايگان ما و هيچ يک از ملت‌هاى جهان تهديد نيست بلکه در حقيقت فرصتى است که راه پيشرفت و افتخار را به آن‌ها نشان مى‌دهد و به آن‌ها مى‌آموزد که عزت و اقتدار با وابستگى به امريکا و خريدهاى بى‌پايان تسليحاتى به دست نمى‌آيد بلکه متکى بر ايمان، اعتماد به نفس و جوشش از درون است.

مجلس از رفتار آمریکا با دیپلمات ها به مجامع بین‌المللی شکایت می کند

رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد که مجلس رفتار غیر قانونی و مجرمانه آمریکا با دیپلمات های ایرانی را از طریق شکایت به مجامع بین المللی و سازمان ملل دنبال می کند.

علی لاریجانی در دیدار با دیپلمات های ایرانی آزاد شده که در بند نیروهای آمریکایی در عراق بودند، اظهار داشت: این گونه رفتار غیر قانونی با دیپلمات ها نمونه واقعی از دمکراسی آمریکایی است.


نظر شما :