شورای امنیت به خلع سلاح اسرائیل رای داد!!

۱۹ مهر ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۹ کد : ۵۹۶۵ اخبار اصلی
امروز صبح تمام 10 عضو غیر دائم شورای امنیت این قطعنامه را امضا کردند. به‌علاوه از اعضای دائم روسیه، چین و بریتانیا نیز این قطعنامه را امضا کردند. فرانسه و امریکا به این قطعنامه رای ممتنع دادند. با توجه به قوانین سازمان ملل این قطعنامه به تصویب رسید.
شورای امنیت به خلع سلاح اسرائیل رای داد!!

دیپلماسی ایرانی: زمانی که دیپلمات‌های امریکایی برای اولین بار اوایل اکتبر سال گذشته روبه‌روی همتایان ایرانی خود نشستند، اندک بودند کسانی که پیش‌بینی می‌کردند مذاکرات بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران به درخواست شورای امنیت سازمان ملل به خلع سلاح اتمی اسرائیل بی‌انجامد.

این همان چیزی است که امروز صبح بدنه سازمان ملل در قطعنامه‌ای به آن رای دادند. امروز صبح تمام 10 عضو غیر دائم شورای امنیت این قطعنامه را امضا کردند. بعلاوه از اعضای دائم روسیه، چین و بریتانیا نیز این قطعنامه را امضا کردند. فرانسه و امریکا به این قطعنامه رای ممتنع دادند. با توجه به قوانین سازمان ملل این قطعنامه به تصویب رسید.

رای ممتنع امریکا به این قطعنامه موجی از شگفتی را در میان جامعه بین‌المللی ایجاد کرده است چرا که همواره جامعه جهانی بر این باور بود که امریکا به عنوان حافظ منافع اسرائیل در شورای امنیت به شمار می‌رود. این توافقنامه همچنین تفاهم بین واشنگتن و امریکا را که به پذیرش زرادخانه‌های هسته‌ای اسرائیل تا زمانی که اعلام نشده باشد تن داده بود، دگرگون می‌کند. گفته می‌شود که اسرائیل دارای 200 سلاح هسته‌ای است.

تهران نسبت به رای ممتنع امریکا به این قطعنامه ابراز خرسندی کرده سات. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که مدت‌ها بود که ما شعار تغییر باراک اوباما را احساس می‌کردیم ولی هیچ توسعه‌ای در این روند نمی‌دیدیم. اکنون می‌توانیم بگوییم که این روند رو به جلو در حرکت است.

این قطعنامه خواهان منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است. این قطعنامه همچنین از اسرائیل می‌خواهد که توافقنامه منع سلاح‌های هسته‌ای سال 1970 را امضا کند و تاسیسات هسته‌ای خود را در معرض بازدید جهانی قرار دهد. دو قطعنامه مشابه نیز در سپتامبر سال گذشته توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای در وین به امضا رسید.

در آن زمان امریکا با این قطعنامه با توجه به حضور اسرائیل مخالفت کرده بود اما اکنون در شرایطی دیگر به چنین قطعنامه‌ای رای ممتنع می‌دهد. البته روابط دولت اوباما و دولت بنیامین نتانیاهو از همان زمان رو به سردی گرایید.

دولت امریکا، تل‌آویو را در ارتباط با حمله 13 نوامبر به شهر غزه و کشته شدن تعداد بسیاری از کودکان در این منطقه متهم کرد.
نتانیاهو که دولت اوباما را مورد خطاب قرار داده بود در پشت میکروفن قرار گرفت و اعلام کرد که اوباما حتی از نویل چمبرلین (نخست وزیر اسبق بریتانیا) هم بدتر است. او این سخنان خود را درحالی بیان کرد که از دیدار تاریخی 21 دسامبر محمود احمدی‌نژاد با اوباما در ژنو بسیار عصبانی بود. این دیدار اولین دیدار مقامات ایرانی و امریکایی در چنین سطحی پس از ریاست جمهوری جیمی کارتر بود.

اما به نظر می‌رسد که دلایل امریکا برای دادن رای ممتنع به این قطعنامه بسیار استراتژیک‌تر از خصومت‌های شخصی است. مذاکره کنندگان غربی ایران را تحت فشار قرار داده اند تا به تعهدات خود مبنی بر ارسال اورانیوم به کشور ثالث برای افزایش غلظت غنای آن عمل کند. ایرانی‌ها در مقابل این درخواست مقاومت کردند و اعلام کرده‌اند که تا زمانی که پیشرفتی در زمینه خلع سلاح جهانی اتفاق بیافتد به این توافقنامه عمل نخواهند کرد.

یکی از مقامات ارشد امریکایی در همین ارتباط اعلام کرد که ایرانی‌ها در حال حاضر دارای امتیازی هستند. امریکا نمی‌تواند برای همیشه استاندارهای دوگانه‌ای را اجرا کند و در جایی که اسرائیل به راحتی از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده می‌کند از ایران بخواهد که قوانین ان.پی.تی را رعایت کند. باراک اوباما مبحث خلع سلاح هسته‌ای را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است. اعتبار آقای اوباما در جهان و در جهان اسلام در لبه تیغ قرار دارد. ما چگونه می‌توانیم به تهران بگوییم که شما بهتر است که انرژی هسته‌ای نداشته باشید درحالی که در همان مقطه دوستان اسرائیلی‌ها از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنند؟

این درحالی است که گزارش‌های رسیده حاکی از این است که اسرائیل در آخرین مرحله از آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است. رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا، که هفته گذشته با همتای اسرائیلی خود ایهود باراک در پاریس دیدار کرده بود این مسائل را نیز مطرح کرده بود. اورشلیم پست در همین زمینه گزارش داد که آقای گیتس به باراک هشدار داده است که امریکا در مقابل هرگونه حمله نظامی اسرائیل به ایران ایستادگی خواهد کرد.

این درحالی است که یکی از دیپلمات‌های اسرائیلی که درکنفرانس شصت و هشتمین سالگرد 20 ژانویه به مناسبت باور تاریخی هولوکاست حضور دارد می‌گوید که من معتقدم که این تاریخ با مقصود خاصی انتخاب شده است.

تاریخ: 10 ژانویه سال 2010 !
منبع: وال استریت ژورنال


نظر شما :