بازی تمام شد

۲۱ مهر ۱۳۸۸ | ۱۶:۰۵ کد : ۵۹۸۴ اخبار اصلی
توافق بر سر بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران بحث حمله نظامی به ایران را به تعویق انداخته است و دیپلماسی را حداقل برای مدتی در صحنه نگه داشته است. اما حتی اگر امریکا بخواهد جامعه بین‌المللی را برای فشار بیشتر بر ایران قانع کند، جزئیات امر نشان می‌دهد که برای اتخاذ چنین تصمیمی دیر شده است.
بازی تمام شد

دیپلماسی ایرانی: توافق بر سر بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران بحث حمله نظامی به ایران را به تعویق انداخته است و دیپلماسی را حداقل برای مدتی در صحنه نگه داشته است. اما حتی اگر امریکا بخواهد جامعه بین‌المللی را برای فشار بیشتر بر ایران قانع کند، جزئیات امر نشان می‌دهد که برای اتخاذ چنین تصمیمی دیر شده است.

تمام شواهد از تاسیسات غنی سازی ایران در نزدیکی شهر مقدس قم شرایط را برای دو حمله کننده یعنی اسرائیل و امریکا دشوار کرده است. مقامات ایرانی به طور کامل توضیح دادند که چرا این تاسیسات را در کنار یک مقر نظامی تاسیس کرده‌اند. آنها توضیح دادند که امنیت این منطقه و کوهستانی بودن آن از دلایل آن است.

کمتر از یک هفته پس از آنکه باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا اعلام کرد که از وجود چنین تاسیساتی مطلع است، ایران پذیرفت تا درهای این تاسیسات را به روی ماموران آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باز کند. محمد البرادعی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار خود از تهران اعلام کرد که ماموران آژانس 25 اکتبر از این تاسیسات دیدن خواهند کرد.

دولت اوباما و همپیمانان او نگرانند که با وجود تکذیب تهران، برنامه هسته‌ای ایران به ساخت سلاح‌های هسته‌ای منجر شود. با این وجود هنوز باراک اوباما اصرار دارد که بدون حمله نظامی مساله برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل شود.

چراکه حمله نظامی علیه ایران در شرایطی که نیروهای نظامی امریکا هنوز در افغانستان و عراق درگیر هستند امکان‌پذیر نیست و چنین حمله‌ای می‌تواند پنجره اصلاحات سیاسی در داخل ایران را ببندد.

با وجود آنکه ایران همچنان به عنوان یک تهدید برای اسرائیل به شمار می‌رود اما مقامات اسرائیلی نیز اعلام کرده‌اند که شانس دیگری به دیپلماسی خواهند داد. هرچند بارام اوباما بارها تاکید کرده است که هیچ گزینه دیگری را حذف نخواهد کرد و مقامات دولتی اعلام کرده اند که آنها برای همیشه منتظر همکاری‌های جدی ایران نخواهند ماند.

برنامه ریزان حمله نظامی به ایران در امریکا و اسرائیل در حال بررسی پیامدهای جمله به تاسیسات هسته‌ای ایران هستند اما از کمبود اطلاعات در این زمینه رنج می‌برند. اطلاعات در ارتباط با سایت قم شرایط آنها را از پیش بدتر کرده است.

حمله نظامی به ایران نیازمند ده‌ها موشک جنگی است که نه تنها تاسیسات هسته‌ای را مورد اصابت قرار دهد بلکه بتواند ساختمان‌های اصلی در ارتباط با تحقیقات هسته‌ای و سایر مراکز وابسته به تولید انرژی هسته‌ای در ایران را نیز مورد هدف قرار دهد.

اصلی‌ترین مراکز هسته‌ای ایران، شامل تاسیسات غنی سازی در نطنز، رآکتور آب سنگین در اراک، تاسیسات تبدیل اورانیوم در اصفهان و یک تاسیسات تازه اعلام شده در نزدیکی قم است.

در گذشته، سازمان‌های جاسوسی امریکا پیش از این در ارزیابی برنامه‌های هسته‌ای سایر کشورها بسیار تلاش کرده بودند. در عراق، امریکا متوجه شد که پس از جنگ خلیج فارس در سال 1991، بغداد به دنبال بمب است. دوازده سال بعد، امریکا به اشتباه خود اقرار کرد. اما این پس از حمله نظامی به عراق بود.

دولت اوباما تا کنون اعلام نکرده است که چه زمانی به ایران حمله خواهد کرد، این درحالی است که بسیاری از مقامات امریکایی و تحلیلگران معتقدند که گزینه‌های دیگری نیز به جز حمله نظامی به ایران وجود دارد.

با وجود آنکه ایران در حال حاضر اورانیوم در نطنز غنی می‌کند اما خلوص این اورانیوم در حدی نیست که بتواند به بمب هسته‌ای دست پیدا کند. البرادعی در تهران اعلام کرد که این هیچ شاهدی مبنی بر برنامه ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد. سازمان‌های جاسوسی امریکا بر این باورند که تلاش‌های نظامی هسته‌ای ایران از سال 2003 به حالت تعلیق درآمده است این درحالی است که مقامات اطلاعاتی بریتانیا و اسرائیل در این زمینه چندان هم مطمئن نیستند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که امریکا ممکن است حمله نظامی به ایران را تا زمانی که ایران یکی از دست‌آوردهای هسته‌ای خود را آزمایش کند.

یک سناریو می‌تواند این باشد که امریکا تنها به تاسیسات هسته‌ای قم حمله کند، این اقدام قابلیت دفاع در جامعه بین‌المللی را دارد اما برای کند کردن برنامه هسته‌ای ایران اقدام مهمی به شمار نمی‌رود.

اگر دستور حمله نظامی صادر شود، امریکا گزینه‌های حمله زیادی دارد. گفته می‌شود که سیستم دفاع هوایی ایران چندان پیشرفته نیست. مسلما در چنین حمله‌ای هم امریکا از بمب‌افکن‌های نهان‌کار استفاده خواهد کرد و از ظرفیت‌های الکترونیکی برای از کار انداختن رادارهای ایران بهره‌مند خواهد شد.

زمانی که اسرائیل یکی از تاسیسات هسته‌ای سوریه را در سال 2007 مورد حمله قرار داد، رادارهای کشورهای عربی پیغام اشتباهی ارسال کردند و اجازه نداند تا دولت دمشق پیش از ترکیدن اولین بمب از این حمله آگاه شود.

تمام اینها در شرایطی است که سازمان‌های اطلاعاتی امریکا هشدار داده‌اند که این احتمال وجود دارد که تهران موشک‌های خود را به سمت اسرائیل، افغانستان و عراق قرار دهد و تنکه هرمز را ببندد و از طریق حزب الله کشورهای دیگر را نیز مورد حمله قرار دهد.

در چنین شرایطی مسلما آنچه که در صفحه جهان به چشم خواهد خورد چیزی نیست جز جمله Game over.

منبع: لوس‌آنجلس تایمز


نظر شما :