هشدار اسرائيل به اعلام يک طرفه کشور مستقل فلسطينى

۲۵ آبان ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۱ کد : ۶۲۷۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
پس از آن که مذاکرات صلح راه به جایی نبرد و فلسطینیان دریافتند فعلا انتظار برای نشستن پای میز مذاکره فایده چندانی ندارد، طرح اعلام یک طرفه کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 به پایتختی بیت المقدس در سازمان ملل متحد از سوی فلسطینیان مطرح شده است.
هشدار اسرائيل به اعلام يک طرفه کشور مستقل فلسطينى

پس از آن که مذاکرات صلح راه به جایی نبرد و فلسطینیان دریافتند فعلا انتظار برای نشستن پای میز مذاکره فایده چندانی ندارد، طرح اعلام یک طرفه کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 به پایتختی بیت المقدس در سازمان ملل متحد از سوی فلسطینیان مطرح شده است. این ایده را سلام فیاض نخست‌وزیر حکومت خودگردان فلسطینی زمانی مطرح کرد که محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی اعلام کرد، در دوره بعد نامزد ریاست حکومت خودگردان نخواهد شد.

این طرح را سلام فیاض با باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا و رهبران فرانسه و بریتانیا نیز مطرح کرده که با حمایت آنها رو به رو شده است.

در همین رابطه صائب عریقات مشاور ارشد محمود عباس اعلام کرده است، آماده مذاکره با شورای امنیت سازمان ملل هستند.

وی در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی ارتش اسرائیل اظهار داشت، فلسطین آماده است تا در فرصت مناسب وارد مذاکره با شورای امنیت سازمان ملل متحد شود. هدف از این مذاکره نیز تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی است که شرق اورشلیم در آن به عنوان پایتخت در نظر گرفته شود.

به گفته صائب عریقات فلسطینیان معتقدند که اسرائیل واقعا به راه حل دو کشور مستقل علاقه‌ای ندارد و آنها دیگر حاضر به پذیرش سیاست وقت‌کشی اسرائیل نیستند.

این در حالی است که این موضوع از سوی اسرائیلی‌ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در نشست هفتگی کابینه دولت گفته است که راه حل دو دولت تنها از طریق مذاکره به نتیجه خواهد رسید. او همچنین بر علاقه‌ استراتژیک اسرائیل برای مذاکرات صلح با فلسطینیان تأکید کرد.

باراک در سخنان خود هشدار داد‌، نبود توافق‌نامه‌ صلح ممکن است سبب شود که پشتیبانی‌های بین‌المللی از اقدام یک‌طرفه‌ فلسطینیان برای تشکیل کشوری مستقل افزایش یابد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز نسبت این تصمیم فلسطینیان هشدار داد و گفت: «جایگزینی برای مذاکرات میان اسرائیل و مقامات فلسطینی وجود ندارد و هر گام یک‌جانبه‌ای بنای توافقنامه‌ میان طرفین را فرومی‌ریزد و به گام‌های یک‌جانبه از سوی اسرائیل می‌انجامد.»

وی باز هم رهبران فلسطینی را به مذاکره فراخواند.

فلسطینیان بارها از اسرائیل خواسته‌اند تا عملیات شهرک‌سازی در کرانه‌ باختری رود اردن را متوقف کند و این خواسته را به عنوان پیش‌شرطی برای بازگشت بر سر میز مذاکرات مطرح کرده‌اند. اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر تندروی اسرائیلی تنها آمادگی دولتش برای توقف محدود شهرک‌سازی‌ها را می‌پذیرد. گرچه هم‌زمان خاطر نشان کرده که دولت اسرائیل در نظر دارد تا همچنان به ساختن شهرک در شرق اورشلیم ادامه دهد.

در این میان روزنامه‌ اسرائیلی هاآرتص گزارش داده که نیکولا سارکوزی رئیس‌ جمهوری فرانسه قصد دارد کنفرانسی تازه در راه احیای فرایند صلح خاورمیانه برگزار کند.

این روزنامه می‌نویسد که سارکوزی در دیدار اخیر خود با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل این موضوع را در میان گذاشته است و اعلام کرده که در این نشست محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بشار اسد رئیس‌ جمهوری سوریه نیز حضور یابند. سارکوزی در دیدار روز جمعه خود با اسد و همچنین در گفت‌وگویی تلفنی با محمود عباس موضوع برگزاری این نشست در پاریس را مطرح کرده است.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :