تونى بلر صحنه را ترک مى‌کند

۲۶ آبان ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۹ کد : ۶۲۷۶ اخبار اصلی
پس از موافقت گوردون براون نخست وزیر بريتانيا، تونی بلر خود را به عنوان نامزد پیشرو برای احراز سمت رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا مطرح کرده و رقابت خود را برای احراز ریاست دوره ای اتحادیه اروپا افزایش داده است.
تونى بلر صحنه را ترک مى‌کند

رهبران اروپايى در نشست ليسبون براى برقرارى دوره انتقالى پيش از انتصاب وزير امور خارجه آينده اروپا به توافق رسيدند اما درباره انتخاب نامزدهاى احتمالى اين سمت با اهميت سخنى نگفتند. بريتانيا براى تصاحب سمت‌هاى جديد در اتحاديه اروپا با دولت‌هاى هلند، بلژيک و لوکزامبورگ در کشمکش است. اين رقابتى است بين يک کشوربزرگ اروپايى که تداوم يکپارچگى در اروپا را به طور سنتى با شک و ترديد مى نگرد و يک گروه از اعضاى کوچکتر اروپايى که اين اتحاديه را به عنوان پروژه مرکزى همکارى‌هاى اقتصادى و سياسى مشترک ارزيابى مى کنند.

روزنامه فايننشال تايمز به نقل از نخست وزير سوئد گزارش داد؛ اولين رئيس تمام وقت اتحاديه اروپا نوزدهم نوامبر (28 آبان) انتخاب خواهد شد. فردريک رينفلدت نخست وزير سوئد که رهبرى روند انتصاب مقامات اتحاديه اروپا در چارچوب معاهده ليسبون را برعهده دارد در مصاحبه با فايننشال تايمز اظهار داشت پنجشنبه آينده را به عنوان تاريخ رفتن سران دولت ها و کشورهاى 27 عضو اتحاديه اروپا به بروکسل براى نهايى کردن انتخاب خود تعيين کرده است. اين روزنامه با استناد به سخنان رينفلدت نوشت، اولين رئيس طولانى مدت اتحاديه اروپا تقريباً به طور حتم يکى از روساى کنونى يا سابق دولت در اين اتحاديه خواهد بود. ديپلمات‌ها گفته اند حمايت قاطعانه اى از هرمان فان رومپوى نخست وزير بلژيک براى رسيدن به اين سمت وجود دارد.

در اين ميان تونى بلر بريتانيايى در برابر ژان کلود يانکر لوکزامبورگى در واقع مبارزه بين يک نخست وزير سابق کارگر در برابر يک دموکرات مسيحى است. به اين ترتيب ساعاتى مانده به نشست اتحاديه اروپا در بروکسل مبارزات در اين باره که چه کسى منصب اولين رئيس دائمى شوراى اروپايى را عهده دار مى شود به وقوع پيوسته است. با اين حال وزير امور خارجه بريتانيا ديويد ميليبند در لوگزامبورگ تبليغات براى بلر را آغاز کرده و خاطر نشان کرد، موضوع، مقامى است که براى اتحاديه اروپا يک نقش رهبرى قوى ترى را مى تواند نشان دهد و براى آن نخست وزير سابق و معروف ما بلر ايده آل است. وزير امور خارجه فرانسه نيز علنى حمايت خود از بلر را ابراز داشته است.

اما در اين ميان و هم زمان مخالفت‌ها عليه بريتانيا براى تصاحب رياست دائمى شوراى اروپايى افزايش يافته است و يانکر از لوکزامبورگ که تا به حال تنها به طور غير رسمى کانديداى اين منصب بود سه شنبه هفته پيش رسما اعلام کرد که اگر درخواستى در اين باره به من ارائه شود من هيچ دليلى براى بى توجهى به آن نمى‌بينم. وى همچنين افزود که بريتانيا در ده سال گذشته هيچ قدمى در مسير اتحاد و يکپارچگى اروپا بر نداشته است.

در کنار بلر و يانکر همچنين نخست وزير هلند و نخست وزير سابق بلژيک نيز براى تصاحب اين پست مطرح هستند.

پيش از اين یک روزنامه بريتانيايى از آغاز رقابت نخست وزیر پیشین بريتانيا برای احراز اولین ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا خبر داد. پس از موافقت گوردون براون نخست وزیر بريتانيا، تونی بلر خود را به عنوان نامزد پیشرو برای احراز سمت رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا مطرح کرده و رقابت خود را برای احراز ریاست دوره ای اتحادیه اروپا افزایش داده است. 

 برخى تحليلگران معتقدند بلر قصد دارد پلی بین اروپا و دولت اوباما ایجاد کند، اما بازگشت نخست وزیر سابق بريتانيا به عرصه سیاست جهانی می‌تواند منجر به شوکی برای منتقدان وی درباره جنگ عراق شود. در ادامه حمايت از رياست بلر براى اتحاديه اروپا، وزير امور خارجه بريتانيا ضمن استقبال از نامزد شدن تونى بلر براى رياست اتحاديه اروپا، انتخاب وى را در مقام رئيس اين اتحاديه بسيار خوب توصيف کرد. ديويد ميليبند در گفت وگو با شبکه خبرى بى بى سى گفت: «من بر اين باورم که چنانچه بلر [براى رياست اتحاديه اروپا] نامزد شود و در صورتى که انتخاب شود، اين امر براى بريتانيا و اروپا بسيار خوب خواهد بود. بر اساس اطلاعات موثق بلر شخصا با تعداد زيادى از رهبران اروپايى تماس تلفنى داشته است تا آخرين تلاش خود را براى جلب حمايت آنها انجام دهد. بلر به مدت ‪ ۱۱ساعت با رهبران ديگر کشورها مکالمه داشته است.

در حالى که دولت بريتانيا سعى در القای حمايت از تونى بلر داشت، روزنامه تايمز خبرى را افشا کرد که ديويد ميليبند وزير امور خارجه بريتانيا نيز به احتمال زياد نامزد پست وزارت خارجه اروپا خواهد شد. اگر چه ميليبند مکررا اين موضوع را رد کرده است و حمايت‌هاى زيادى را از بلر کرده است اما برخى در دولت معتقدند مى‌توانند وى را براى پذيرش اين پست متقاعد کنند. البته برخى از اعضاى حزب کارگر نيز مى‌گويند اگر ميليبند برود اين يک خيانت پيش از انتخابات به حزب است. بريتانيايى‌ها علت اين پنهان کارى را عدم ناراحتى بلر از آنها ذکر کرده‌اند.

 با وجود حمايت‌هاى گسترده از بلر از طرفى نيز مخالفت ها براى نامزد شدن بلر رو به افزايش است. از جمله اين که نيکولا سارکوزى رئيس جمهوری فرانسه که زمانى از اولين رهبران اروپايى بود که بلر را براى عهده دار شدن اين پست معرفى کرده بود، به نظر مى‌رسد ديگر تمايلى براى ادامه اين حمايت ها ندارد.

 در همين رابطه روزنامه ديلى تلگراف با استناد به نتيجه نظرسنجى‌ها نوشت، نشانه‌هايى وجود دارد که تلاش‌‌هاى بلر به شکست خواهد انجاميد. براساس نتيجه اين نظرسنجى که اين روزنامه با همکارى يوگاو يک موسسه نظرسنجى معتبر در بريتانيا انجام داده بود تنها کمتر از يک نفر از هر سه راى‌دهنده در بريتانيا خواستار رياست جمهورى بلر بر اتحاديه اروپا هستند.

شبکه خبری بی بی سی نيز به نقل از منابع آگاه از تغییر تصمیم سارکوزی در حمایت بلر به عنوان نخستین رئیس اتحادیه اروپایی خبر داد .رئیس‌ جمهوری فرانسه پس از دیدار با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بر انصراف از حمایت بلر مصمم شده ‌است. به این معنا امیدهای بلر برای کسب عنوان نخستین رئیس اتحادیه اروپایی در حال رنگ باختن است. به نظر می‌رسد برآورد سارکوزی از افرایش مخالفت‌ها با نخست‌وزیر پیشین بريتانيا به خاطر پشتیبانی وی از جنگ عراق، زمینه‌ساز این تصمیم بوده ‌است. سارکوزی پیشتر بلر را اروپايى‌ترين مرد بريتانيا خوانده بود که براى به عهده گرفتن رياست اتحاديه اروپا بهترين گزينه است.

این منابع از خوزه مانوئل باروسو رئیس کنونی کمیسیون اروپا و ژان کلود یانکر نخست وزیر لوکزامبورگ به عنوان گزینه‌های محتمل برای به‌عهده گرفتن ریاست اتحادیه اروپایی نام برده‌اند. با این حال مارک ماردل از دبیران خبر بی بی سی، پیش‌بینی کرده با توجه به اینکه آقای یانکر با شدت بیشتری موضوع همگرایی در اتحادیه اروپایی را دنبال می کند، انتخاب وی با مخالفت بريتانيا مواجه شده و حتی پیش بینی می شود از سوی گوردون براون نخست وزیر این کشور وتو شود. وی در مقابل به بخت آندرس راسموسن نخست وزیر دانمارک برای به عهده گرفتن این پست اشاره کرده است.

این در حالی است که در تقابل با دیدگاه لندن آقای یانکر از حمایت کامل خانم مرکل برخوردار است و یانکر هم اکنون می‌تواند روی رأی مساعد سارکوزی نیز حساب کند.

از ديگر کانديدا‌هاى اين دوره و تنها چند روز  پيش از نشست سران اتحاديه اروپا رئيس پارلمان آلمان نخست‌وزير لوکزامبورگ را گزينه مناسب براى احراز پست رياست اتحاديه اروپا معرفى کرد.

نوربرت لامرت از حزب دموکرات مسيحى آلمان که رياست پارلمان آلمان را برعهده دارد و يکى از متحدان اصلى صدراعظم اين کشور محسوب مى‌شود، يان کلود يانکر نخست‌وزير 54 ساله‌ لوکزامبورگ و وزير دارايى اين کشور را به عنوان رياست اتحاديه اروپا پيشنهاد کرد.

با راى مثبت جمهورى چک به معاهده ليسبون اروپا صاحب ساختار جديد خواهد شد که بر اساس آن يک رئيس جمهور و وزير امور خارجه براى کل اتحاديه اروپا توسط رهبران اروپايى انتخاب خواهد شد. پیش از این پست ریاست شورای اتحادیه‌ اروپا ادواری بود و به مدت شش ماه در اختیار کشوری قرار می‌گرفت که ریاست شورا را برعهده داشت. اکنون بر اساس قرارداد لیسبون ریاست شورای اتحادیه‌ اروپا از حالت کوتاه مدت ادواری خارج شده و بصورت طولانی مدت در اختیار یک فرد قرار می‌گیرد. رئيس جديد بعد از انتخاب شدن بايد به تأييد همه اعضا رسيده و بعد به مدت 5 سال اين عنوان را به دست بگيرد. اين عنوان قدرت رسمى چندانى نخواهد داشت اما رياست نشست‌هاى سران اروپا و همچنين جلسه‌هايى را به عهده دارد که به صورت دوره‌اى برگزار مى‌شود.

ديپلمات ارشد اتحاديه اروپا اکنون خاوير سولانا 60 ساله اسپانيايى است که از سال 1999 اين سمت را برعهده دارد و اکتبر 2009 به پايان دوره دوم خود خواهد رسيد.
 


نظر شما :