فاطمه المنصوری نخستین شهردار زن مراکش

۲۶ آبان ۱۳۸۸ | ۱۴:۳۷ کد : ۶۲۷۷ اخبار اصلی
فاطمه المنصوری حقوقدان ۳۳ ساله ‌به عنوان نخستین شهردار زن شهر مراکش فعالیت خود را آغاز کرد.
فاطمه المنصوری نخستین شهردار زن مراکش

برای نخستین بار یک زن شهردار مراکش شد. فاطمه المنصوری حقوقدان ۳۳ ساله ‌به عنوان نخستین شهردار زن شهر مراکش فعالیت خود را آغاز کرد. چنانچه وی برنامه‌های کاری خود را بر مبارزه با فساد مالی و اداری تنظیم کند، بی‌تردید بایستی آماده‌ رویارویی با مخالفان باشد.

تکیه زدن یک زن بر صندلی شهرداری شهر مراکش برای خیلی از زنان شاغل در این شهر نشانه‌ امیدوارکننده‌ای برای زنان برای رسیدن به رده‌های بالای مدیریت این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دویچه وله البته بدست آوردن چنین جایگاهی برای زنانی که جاه‌طلبی‌های سیاسی در سر می‌پرورانند چندان ساده نیست. جو سیاسی شدیدا مردانه با احزابی که اغلب اعضایش از خانواده‌های ثروتمند هستند کار را برای زنان سخت‌تر می‌کند؛ زیرا این مردان هستند که سمت و سوی سیاست را مشخص می‌کنند و تصمیم می‌گیرند چه کسی و از چه حزبی نامزد شود.

با این اوصاف شهردار شدن فاطمه المنصوری حقوقدان جوان و موفق مراکشی چرخش جدیدی به شمار می‌رود که با تصویر کلیشه‌ای زنی مسلمان و محجبه در کشورهای اسلامی فاصله چشمگیری دارد. چرا که این زن مسلمان هم‌اینک شهردار شهری شده است که سالانه در حدود یک ونیم میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

فاطه المنصوری تحصیلات خود را در رشته‌ حقوق در فرانسه به پایان رسانده است. وی پس از بازگشت به مراکش ‌یک ‌دفتر حقوقی تأسیس کرد و در امور املاک و بازرگانی مشاوره حقوقی می‌داد.

محمد الشیخ بیدالله دبیر کل حزب اصالت و معاصر انتخاب فاطمه المنصوری را بازتاب تصویر مراکشی مدرن توصیف می‌کند. حزب وی که دومین حزب قدرتمند در شورای شهر به شمار می‌رود، فاطمه المنصوری را برای تصدی این سمت نامزد کرد.

این سیاستمدار عرب از سختی‌ها و مذاکرات فراوان پشت پرده‌ای می‌گوید که با شرکای ائتلافی صورت گرفت تا فاطمه المنصوری سرانجام به عنوان شهردار مراکش انتخاب شود. مخالفان کم‌تجربگی در زمینه مدیریت و سازماند‌هی را از نقاط ضعف بزرگ این حقوقدان زن می‌دانستند چرا که وی تا به حال هیچ‌گونه تجربه‌ عملی در این زمینه نداشته است.

از همین رو هم به گفته یک سیاستمدار محلی حزب اصالت و معاصر تا آنجا که می‌توانست از نفوذ خود استفاده کرد. برای این منظور مقامات این حزب از کمک وزیر کشور سابق مراکش بهره گرفتند که خود یکی از مؤسسان این حزب و دوست نزدیک محمد ششم پادشاه این کشور به حساب می‌آید. همین امر نیز موجب شده است تا احزاب مخالف به ویژه حزب اسلامگرای PJD این امر را دستاویزی برای انتقاد از شهردار شدن فاطمه المنصوری قرار دهند.

با این حال انتقاد مخالفان چندان اهمیتی برای شهردار تازه‌ شهر مراکش ندارد زیرا به گفته‌ وی زنان عادت دارند که همیشه در حال ثابت کردن خودشان باشند. وی می‌گوید: «اگر شهر مراکش علی‌رغم بحران جهانی خواهان پابرجا ماندن موقعتیش است ‌بایستی شرایط زندگی ساکنانش را بهبود بخشد.»

البته جای هیچ شکی باقی نمی‌ماند که فاطمه المنصوری اگر در پی از بین بردن فساد اداری و مالی در این شهر باشد یا تقاضای بودجه‌ میلیونی برای احداث تأسیسات زیربنایی برای زاغه‌نشین‌‌ها را ارائه دهد، بایستی روی دشمنی تند و تیز مخالفان حساب کند.

 

 

 


نظر شما :