حمله به ایران خطرناک است

۲۸ آبان ۱۳۸۸ | ۰۹:۴۴ کد : ۶۲۸۳ اخبار اصلی
سر ریچارد دالتون، سفیر سابق بریتانیا در ایران، در ارتباط با احتمال حمله نظامی به ایران هشدار داد و گفت چنین عملی جهان را به مکانی خطرناک‌تر تبدیل می‌کند. وی همچنین معتقد است که نمی توان به ایران اعتماد کرد.
حمله به ایران خطرناک است

دیپلماسی ایرانی: سر ریچارد دالتون، سفیر سابق بریتانیا در ایران، در ارتباط با احتمال حمله نظامی به ایران هشدار داد و گفت چنین عملی جهان را به مکانی خطرناک‌تر تبدیل می‌کند. وی همچنین معتقد است که حمله به ایران بدون داشتن مدرکی مستحکم در ارتباط با اینکه ایران قصد توسعه سلاح‌های هسته‌ای دارد مخالف قوانین بین‌المللی است.

این دیپلمات قدیمی که در حال حاضر در Chatham House  مشغول به همکاری است در ارتباط با نگرانی‌های بازرسان سازمان ملل از احتمال وجود تاسیسات مخفی در ایران نکاتی را یادآور شد.

با وجود نگرانی‌هایی در ارتباط با اینکه این تاسیسات تنها قابلیت تولید اورانیوم برای سلاح را دارند، سر ریچارد تاکید کرد که مذاکرات بین‌المللی برای کشف حقیقت باید ادامه پیدا کند.

او در برنامه امروز رادیو بی.بی.سی گفت: من بر این باورم که ایران می‌خواهد بازدارندگی داشته باشد. من بر این باورم که از آنجا که ایران تهدیدی جدی به حساب نمی‌آید حمله به ایران یک اقدام غیر قانونی است که می‌تواند جهان را به مکانی خطرناک‌تر تبدیل کند. چرا که این حمله هم پیامدهای کوتاه مدت دارد و هم پیامدهای طولانی مدت.

آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی از تهران خواسته است تا اهداف و تاریخ تاسیسات قم را که در ماه سپتامبر جهانیان از وجود آن مطلع شدند راشرح دهد .

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که اعلام دیرهنگام وجود این تاسیسات سطح اعتماد را در ارتباط با نبود تاسیسات دیگر پایین می‌آورد، این درحالی است که ایران اصرار دارد که تاسیسات دیگری وجود ندارد.

سر ریچارد که از سال 2002 تا 2006 در ایران به عنوان سفیر بریتانیا فعالیت می‌کرد می‌گوید خیلی زود است که بگوییم تهران حقیقت را می‌گوید. من حرف‌های آنها را باور نمی‌کنم مگر اینکه آژانس بگوید باید باور کنم.

وی همچنین می‌گوید که مساله این است که تاسیسات قم تنها به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند اورانیوم را برای تولید سلاح غنی کند تا برای تولید انرژی.

منبع: telegraph.co.uk


نظر شما :