جنجال در تلاویو: حزب الله تمام اسرار ارتش اسرائیل را می‌داند

۲۷ آبان ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۱ کد : ۶۲۸۴ اخبار اصلی
گزارش محرمانه ارتش اسرائیل حاکی از آن است که حزب‌الله لبنان با کمک ایران موفق شده است اطلاعات محرمانه‌ استراتژی ارتش اسرائیل را به دست بیاورد. این خبر مانند بمب در اسرائیل جنجال به پا کرده است.
جنجال در تلاویو: حزب الله تمام اسرار ارتش اسرائیل را می‌داند

گزارش محرمانه ارتش اسرائیل حاکی از آن است که حزب‌الله لبنان با کمک ایران موفق شده است اطلاعات محرمانه‌ استراتژی ارتش اسرائیل را به دست بیاورد.

خبر مانند بمبی در اسرائیل و لبنان منفجر شد. رسانه‌های اسرائیلی نوشتند، حزب‌الله اطلاعات به کلی سری ارتش اسرائیل و استراتژی آن را در اختیار دارد.

روزنامه یدیعوت احرونوت گزارشی ۱۵۰ صفحه‌ای منتشر و در آن اشاره کرده که حزب‌الله با کمک ایران موفق شده است از تمامی اسرار محرمانه ارتش اسرائیل و نحوه فعالیت ارتش این رژیم در مرزهای شمالی با لبنان سر درآورد. این موضوع باعث شده تا ارتش اسرائیل در صدد تغییر استراتژی نظامی خود به خصوص در نحوه آرایش نیروها و استقرار در مرزهای لبنان و چگونگی فعالیت گشتی‌ها برآید.

اما حزب‌الله چگونه و با چه مکانیسمی به این اطلاعات دست یافته است؟ به گزارش دویچه وله، رونین برگمن تحلیلگر نظامی اسرائیلی که روابط نزدیکی نیز با مسئولان سازمان اطلاعات اسرائیل دارد در این باره می‌گوید: «ظرف 9 سال گذشته و از زمان عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از جنوب لبنان حزب‌الله کمک‌های زیادی از سازمان اطلاعات ایران دریافت کرد. فعالیت‌های حزب‌الله در سفارت‌خانه‌های ایران در دمشق و بیروت متمرکز است. سفارت ایران در بیروت عبارت است از یک مجموعه بزرگ که بخش اعظم آن به فعالیت‌های اطلاعاتی مختلف اختصاص یافته است.»

چنان که از گزارش برگمن برمی‌آید، سفارت ایران در بیروت مرکزی را به نام "مرکز فرهنگی و آموزش اسلام" راه‌اندازی کرده و در آن به اعضای حزب‌الله آموزش زبان عبری می‌دهد.

در گزارش یدیعوت احرونوت آمده است، عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب‌الله که دو سال قبل به شهادت رسید گروهی از فلسطینیان را جمع کرده و به آنها آموزش شنود مکالمات تلفنی و نحوه کنترل رسانه‌ها و وب‌سایت‌های اسرائیلی را داده است. این گروه به مرور بزرگ‌تر و فعال‌تر شده و اکنون به درجه‌ای رسیده که توانسته به راحتی اسرار ارتش اسرائیل را به دست آورد.

بر اساس گزارش اطلاعاتی اسرائیل، حزب‌الله برای دستیابی به این اطلاعات از چند منبع استفاده کرده است. در راس منابع حزب‌الله، سازمان اطلاعات ایران قرار دارد که اعضای حزب‌الله را به همین منظور آموزش داده و امکاناتی را برای شنود در اختیار آنها قرار داده است.

پس از آن سوریه است که از امکانات خود در مرز با اسرائیل استفاده کرده و اطلاعات به دست آمده از مکالمات افسران و سربازان اسرائیلی را به حزب‌الله داده است. بعد از آن حنان تننباوم افسر اسرائیلی اسیر نزد حزب‌الله که چند سال قبل آزاد شد، قرار دارد.

حنان تننباوم افسر ارتش اسرائیل است که در عملیاتی در سال ۲۰۰۱ به اسارت حزب‌الله درآمد. وی تا سال ۲۰۰۴ در اختیار حزب‌الله بود و در این سال با میانجیگری سازمان اطلاعات آلمان و در تبادل اسرا با اسرائیل آزاد شد.

مسئولان و تحلیلگران اسرائیلی بر این باور هستند که تننباوم در مدت اسارت خود نزد حزب‌الله هر آنچه اطلاعات نظامی در مورد فعالیت ارتش اسرائیل و سایر امور محرمانه داشته را در اختیار حزب‌الله قرار داده است.

در نهایت می‌توان گفت گزارش اطلاعاتی اسرائیل در مورد توانایی‌های حزب‌الله تنش میان دو طرف را بیش از پیش پیچیده کرده و روند این تنش‌ها را رسما وارد فضای اطلاعاتی کرده است.

اسرائیل مدعی است اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران فعالیت و همکاری اطلاعاتی نزدیکی با حزب‌الله علیه اسرائیل دارد و سفارت ایران در بیروت پایگاهی برای همکاری‌های اطلاعاتی طرفین شده است. این موضوع هر چند از طرف سفارت ایران با پاسخی رسمی مواجه نشده؛ اما با توجه به تبلیغات اسرائیل علیه ایران نوک پیکان حملات را بار دیگر متوجه ایران می‌کند.

چندی قبل نیز اسرائیل مدعی شد که یک کشتی حاوی سلاح و مهمات را در آب‌های مدیترانه توقیف کرده که از طرف ایران برای حزب‌الله سلاح حمل می‌کرده است. ایران و سوریه این ادعای اسرائیل را تکذیب کردند.

به گفته منابع اسرائیلی، حزب‌الله فهرستی از اطلاعات مورد نظر خود را به کمک ایران به دست آورده که اطلاعاتی از قبیل مسائل مربوط به افسران مهم اسرائیلی از جمله فرمانده جبهه شمالی، پایگاه‌های ارتش اسرائیل در طول مرز با لبنان، چگونگی آرایش نیروها، اطلاعات در مورد گروه‌های کماندوی ویژه ارتش، اطلاعات در مورد تانک‌ها و نحوه آرایش و فعالیت آنها و مکان‌هایی که اسرائیل دوربین‌های مراقبت کار گذاشته است را شامل می‌شود. در کنار تمام این امور حزب‌الله اطلاعات بسیار مفیدی هم از شیوه تماس برقرار کردن افسران و فرماندهان ارتش اسرائیل دارد.


نظر شما :