رهبران جديد اروپا انتخاب شدند

۳۰ آبان ۱۳۸۸ | ۲۱:۵۱ کد : ۶۳۰۶ اخبار اصلی
هرمان وان رومپوى رئيس جمهور و کاترين اشتون وزير امور خارجه اتحاديه اروپا شدند
رهبران جديد اروپا انتخاب شدند

شامگاه پنجشنبه ۱۹ نوامبر نشست ویژه‌ سران کشورهای اتحادیه‌ اروپا بر سر یک بلژیکی و یک بریتانیایی برای احراز پست‌های کلیدی این اتحادیه به توافق رسید. هرمان وان رومپوی نخست‌وزیر بلژیک به عنوان رئیس دائمی شورای اتحادیه‌ اروپا برگزیده شد. خانم کاترین اشتون نیز در آینده بلندپایه‌ترین نماینده اتحادیه‌ اروپا در امور خارجی و امنیتی و در واقع به گونه‌ای وزیر امور خارجه‌ این اتحادیه خواهد بود.

هر دو پست در قرارداد اصلاحی لیسبون در نظر گرفته شده بود. این قرارداد از اول دسامبر سال جاری به اجرا در می‌آید و این دو نفر کار خود را رسما آغاز خواهند کرد.

وان رومپوی سیاستمدار ۶۲ ساله‌ بلژیکی از این پس ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت و نشست‌های سران این اتحادیه را مدیریت خواهد کرد. وان رومپوی از نمایندگان دمکرات مسیحی است.

خانم اشتون سیاستمدار بریتانیایی که ۵۳ سال سن دارد و عضو حزب کارگر است نیز مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیش از این بر عهده خاویر سولانا به عنوان مسئول روابط خارجی و بنیتا فررو والدنر به عنوان کمیسر اتحادیه اروپا در امور خارجی بودند را برعهده خواهد گرفت. وی هم‌زمان معاون کمیسیون اتحادیه اروپا نیز خواهد بود. خانم اشتون از سیاستمداران نزدیک به گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا محسوب می‌شود.

خانم اشتون پستی را برعهده می‌گیرد که در ابتدا قرار بود عنوان وزیر امور خارجه‌ اتحادیه‌ی اروپا نام داشته باشد. اما به دلیل مقاومت دولت بریتانیا در برابر این عنوان اکنون "نماینده عالی در امور خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا" نامیده می‌شود.

در محافل دیپلماتیک شایع است که وان رومپوی نامزد مورد علاقه‌ آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و نیکولا سارکوزی رئیس‌ جمهوری فرانسه بوده است. شایعه‌ای که هم برلین و هم پاریس هر دو آن را تکذیب می‌کنند. وان رومپوی ۱۱ ماه پیش به عنوان نخست‌وزیر بلژیک انتخاب شده بود.


نظر شما :