گام مثبت اروپا به نفع فلسطينيان

۱۸ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۱۰ کد : ۶۴۱۱ اروپا
بالاخره اروپا اگر چه به طور مشروط، بیت المقدس را به عنوان پایتخت مشترک فلسطین و اسرائیل به رسمیت شناخت.
گام مثبت اروپا به نفع فلسطينيان

دیپلماسی ایرانی: بالاخره اروپا اگر چه به طور مشروط، بیت المقدس را به عنوان پایتخت مشترک فلسطین و اسرائیل به رسمیت شناخت. وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در بيانيه پايانى نشست خود در بروکسل درباره کشور مستقل فلسطين تنها به تشکيل کشورى مستقل و دموکرات با داشتن مرزهايى امن با همسايه اسرائيلى‌اش اکتفا کردند.

وزيران خارجه اتحاديه اروپا که براى بررسى سند پيشنهادى سوئد به عنوان رئيس دوره‌اى اتحاديه اروپا درباره اعلام تشکيل کشور فلسطين به پايتختى بيت‌المقدس شرقى نشستى را برگزار کرده بودند، سرانجام با وجود اعمال فشارهاى وارده از سوى اسرائیل عليه برخى از کشورهاى عضو اتحاديه اروپا در بيانيه‌ پايانى خود تشکيل کشور مستقل و دموکرات فلسطين در کنار اسرائيل را خواستار شدند.

در اين نسخه تغيير يافته وزيران امور خارجه اروپا از ذکر نام بيت‌المقدس شرقى به عنوان پايتخت کشور فلسطين خوددارى کردند. در حالى که در پيش نويس اوليه سند مذکور تاکيد شده بود که کشور فلسطين بايد در برگيرنده نوار غزه، کرانه باخترى و بيت‌المقدس شرقى باشد.

در بيانيه پايانى اين نشست آمده است که موضوع بيت‌المقدس نيزهمانند ديگر موضوعات مورد بحث از جمله مسائل امنيتى، منابع آبى و آوارگان فلسطينى بايد از طريق مذاکرات بين طرفين فلسطينى و اسرائيلى حل و فصل شود.

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا اين سند را که درباره ضرورت بازگشت طرفين به ميز مذاکرات برای دستيابى به راهکارى برای تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل بر اساس مرزهاى 1967 و با استناد به قطعنامه‌هاى بين‌المللى کنفرانس صلح مادريد و طرح صلح کشورهاى عربى است، تغيير چندانى ندادند.

به نوشته روزنامه القدس العربى، وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در اين بيانيه نگرانى خود را در قبال وضعيت حاکم بر بيت‌المقدس شرقى اعلام کرده و از طرفين فلسطينى و اسرائيلى خواستند تا از هر گونه تدابير و اقدامات تحريک آميز خوددارى کنند.

در اين بيانيه همچنين با انضمام بيت‌المقدس شرقى به عنوان بخشى از اسرائيل مخالفت شده است.

اندکى پس از صدور اين بيانيه وزارت امور خارجه‌ امريکا با صدور بيانيه‌اى اعلام کرد که سرنوشت بيت‌المقدس تنها بايد به وسيله‌ اسرائيلى‌ها و فلسطينيان و در انجام گفت‌وگوهای دو طرف مشخص می‌شود.

در بيانيه وزارت امور خارجه امريکا آمده است، موضع ما درخصوص بيت‌المقدس روشن است. سياست امريکا بدون تغيير باقى مانده است. همان‌طور که از سوى تمام دولت‌هاى قبلى امريکا اعلام شده، وضعيت بيت‌المقدس و ديگر مسائل مربوط به وضعيت دائم بايد از طريق مذاکرات حل و فصل شود.

ناصر جوده وزير امور خارجه‌ اردن از بيانيه‌ وزراى امور خارجه اتحاديه اروپا استقبال کرد و آن را يک رويکرد بسيار مهم خواند.

جوده به تلويزيون دولتى اردن گفت: «تصميم شوراى وزيران اتحاديه اروپا درباره خاورميانه به‌ويژه بيت‌المقدس يک رويکرد تاريخى و بسيار مهم است.»

سوئد هفته گذشته با ارائه‌ پيش‌نويس سندى از تقسيم بيت‌المقدس و به رسميت شناختن شرق بيت‌المقدس به عنوان پايتخت کشور آينده‌ فلسطين حمايت کرد.

سلام فياض نخست وزير دولت موقت فلسطين نیز با استقبال از بيانيه نشست وزيران امور خارجه‌ اتحاديه اروپا آن را يک پيروزى براى قوانين بين‌المللى دانست.

وى در این باره گفت: «اين موضع‌گيرى که نشان دهنده احساس مسئوليت مستقيم جامعه بين‌المللى براى پايان دادن به اشغالگرى‌هاى اسرائيل در اراضى اشغال شده 1967 از جمله بيت‌المقدس شرقى است، بسيار حايز اهميت است و بر حق ملت فلسطين برای تعيين سرنوشتشان و تشکيل کشور مستقل فلسطين به پايتختى بيت‌المقدس شرقى تاکيد دارد.»

سلام فياض از موضع‌گيرى اروپا مبنى بر مخالفت با انضمام بيت‌المقدس شرقى به اسرائيل و تاکيد بر ضرورت توقف شهرک سازى‌ها در اراضى اشغالى و بيت‌المقدس شرقى و بازگشايى موسسات فلسطينى داخل بيت‌المقدس شرقى تقدير کرد.

سلام فياض همچنين از درخواست کشورهاى اروپايى درباره لغو محاصره غزه و بازگشايى گذرگاه‌ها و تاکيد بيانيه آنها بر ضرورت پايبندى به مراجع صلح و قطعنامه‌هاى بين‌المللى و محکوم کردن اقدامات اسرائیل در اراضى اشغالى و بيت‌المقدس استقبال کرد.

نخست وزير دولت موقت فلسطين تاکيد کرد، اکنون رهبران اسرائيلى بايد اين موضوع را درک کنند که ادامه اقدامات آنها در نقض قوانين بين‌المللى بى‌فايده است و آنها از تداوم تلاش‌هايشان برای اعمال سياست‌ها و مافوق قوانين گام برداشتن سودى نخواهند برد.

اين در حاليست که جنبش‌هاى حماس و جهاد اسلامى فلسطين مخالفت خود را با اين بيانيه اعلام کرده و تاکيد کردند که بيانيه وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا تامين کننده آرمان‌ها و خواسته‌هاى ملت فلسطين نيست.

رياض المالکى وزير امور خارجه دولت موقت فلسطين نيز موضع‌گيرى کشورهاى اروپايى را موجب تحکيم موضع تشکيلات خودگردان درباره موضوع بيت‌المقدس دانست.

اما وزارت امور خارجه اسرائیلی در رویکردی دیگر از صدور این بیانیه استقبال کرد. این وزارت‌خانه در بيانيه‌اى رضايت خود را از بيانيه وزيران امور خارجه اروپا و تغيير در پيش نويس اوليه اين سند اعلام کرد.


نظر شما :