نشانه‌ای دیگر از فرصت طلبی روسیه

۲۲ دی ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۳ کد : ۶۵۸۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: حسن بهشتی پور
گفتاری از حسن بهشتی پور، تحلیل‌گر مسائل روسيه
نشانه‌ای دیگر از فرصت طلبی روسیه

صدوراعلامیه رسمی وزارت خارجه روسیه پیرامون امور داخلی ایران یک روز پس از رویداد‌های روزعاشورا و ابراز نگرانی نسبت به درگیری‌های اپوزسیون ایران و نیروهای انتظامی به اعتقاد برخی تحلیل‌گران می‌تواند اولین چرخش سیاسی محسوس مسکو در قبال جمهوری اسلامی ایران از زمان انتشار اعلامیه قبلی، دایر بر حمایت از نتایج انتخابات ۲۲ خرداد به شمار رود. در اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه که روز دوشنبه صادر شد، روسیه نسبت به درگیری‌های میان طرفداران اپوزیسیون ایران با نیروهای انتظامی ابراز نگرانی کرده است و  طرفین را به خویشتنداری و یافتن راه‌های سازش بر اساس قانون دعوت می‌کند.

گفتاری از حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل روسیه و قفقاز و تحلیل‌گر روابط ایران و روسیه:

در نگاه اول به نظر می‌رسد که روسیه تلاش کرده خود را همراه با غرب و نه هم موضع با غرب نشان دهد. روسیه در این اعلامیه تلاش کرده که دو سوزنه بدوزد! یعنی از یک سو خود را همگام و همراه با غرب نشان دهد و از سوی دیگر تلاش دارد ذهنیت منفی شکل گرفته در داخل ایران به ویژه در بخش مخالفان حکومت نسبت به نقش روسیه در برخورد با مخالفان را برطرف کند.

در مقابل این ذهنیت روسیه در قالب این اعلامیه تاکید می‌کند که نه تنها در امور داخلی ایران دخالت ندارد بلکه در امور داخلی هیچ کشور نیز نقش و دخالتی نمی‌کند. ظاهر این اعلامیه یک اقدام دوگانه را از سوی مسکو نشان می‌دهد اما باید دید که این موضع رسمی روسیه چه مزایا و چه معایبی برای ایران دارد.

در بخشی از اعلامیه آمده است که ایرانیان خود می‌توانند مشکلات داخلی کشورشان را حل و فصل کنند، این بخش از اعلامیه به سود ایران و هم موضع با دیدگاه‌هایی است که به منافع ملی ایران اهمیت می‌دهند. در این بخش روسیه تلاش دارد تاکید کند که مردم ایران مردمی خردمند و هوشیار هستند که برای حل مشکلات کشورشان نیاز به قیم ندارند؛ تجربه تاریخی نیز نشان می‌دهد که مداخله خارجی در امور ایران اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد چراکه اکثر مردم ایران نسبت به دخالت بیگانگان حساس هستند.

اما بخش قابل تامل دیگر در این اعلامیه آن است که روسیه در شرایط کنونی ایران تلاش کرده است موضعی همراه با غرب را اتخاذ کند. این مساله ناشی از فرصت طلبی روس‌هاست و بسیار حائز اهمیت است که روسیه در مورد شرایط داخلی ایران نیز با نگاه به منافع ملی خود در حال حرکت است. البته این به معنای انتقاد از سیاست‌های روسیه نیست چراکه روسیه به مانند هر کشور دیگری حق دارد بر اساس منافع خود گام بردارد. این نوع برخورد روسیه باید تجربه‌ای برای ایران باشد چراکه این کشور در شریط حساس هم با ملاحظه منافع ملی خود تصمیم می گیرد و دوست و دشمن دائمی ندارد و مناسب با شرایط روز اقدام می‌کند.

حسن  بهشتی پور

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :