شرط آلمان برای شرکت در کنفرانس افغانستان در لندن

۱۰ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۳ کد : ۶۵۸۲ آسیا و آفریقا
وزیر امور خارجه آلمان تهدید کرد چنانچه محور اصلی کنفرانس بین‌المللی افغانستان بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی این کشور نباشد در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.
شرط آلمان برای شرکت در کنفرانس افغانستان در لندن

دیپلماسی ایرانی: گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان تهدید کرد چنانچه محور اصلی کنفرانس بین‌المللی افغانستان بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی این کشور نباشد در این کنفرانس شرکت نمی‌کند. کنفرانس بین‌المللی افغانستان پایان ماه ژانویه در لندن برگزار می‌شود. 

گیدو وستروله گفت: «جامعه بین‌‌الملل در مورد افغانستان به یک استراتژی ‌جامع نیازمند است.»

وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه‌ای با مجله اشترن گفت: «اگر کنفرانس افغانستان نشست ‌تنظیم اکیپ‌های نظامی باشد در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.»

آینده افغانستان همچنان یکی از موضوعات مهم سیاست بین‌الملل است. در حالی که دولت امریکا استراتژی افزایش شمار نیروهای نظامی مستقر در این کشور را دنبال می‌کند دولت آلمان خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر برای بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی افغانستان است.

گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان معتقد است که جامعه بین‌الملل می‌بایست در مورد افغانستان در عرصه سیاسی تعهد بیشتری از خود نشان دهد و در این راه نیازمند یک استراتژی جامع است. وی در مصاحبه خود همچنین اشاره کرد به این که دولت آلمان برخلاف خواست دولت امریکا علاقمند نیست تعداد سربازان خود در منطقه هندوکش افغانستان را افزایش دهد. وی در هفته‌های گذشته چندین بار به این نکته اشاره کرده است که شمار نیروهای نظامی آلمان در افغانستان پیش از این از ۳۵۰۰ به ۴۵۰۰ سرباز افزایش یافته است.

وزیر امور خارجه آلمان معتقد است که ارتش به تنهایی نمی‌تواند نیازهای اجتماعی افغانستان را برطرف ‌کند و گفت: «دولت آلمان آماده است در بازسازی زیرساخت‌ها، از جمله آموزش نیروهای پلیس افغانستان، سرمایه‌گذاری بیشتری کند.»

آلمان و فرانسه از مهمترین کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی هستند که اعلام کرده‌اند پس از کنفرانس بین‌المللی افغانستان در لندن تصمیم‌ خواهند گرفت که آیا سربازان بیشتری به افغانستان اعزام خواهند کرد یا خیر. افزایش شمار نیروهای نظامی بخشی از برنامه تحویل مسئولیت برقراری امنیت افغانستان به دولت این کشور تا آغاز سال ۲۰۱۱ میلادی است.

حزب سوسیال دمکرات آلمان که پس از شکست در انتخابات پارلمان این کشور به اپوزیسیون پیوسته، خواستار موضع‌گیری روشن دولت آلمان قبل از برگزاری نشست لندن شده است.

از سوی دیگر کارل تئودور تسو گوتنبرگ وزیر دفاع این کشور معتقد است که دولت آلمان متعهد است به طور مشخص اعلام کند چه زمانی سربازان آلمانی خاک افغانستان را ترک می‌کنند.

وزیر دفاع آلمان که در هفته‌‌های اخیر به دلیل شفاف نبودن ماموریت سربازان ارتش آلمان در افغانستان بارها مورد انتقاد شدید مطبوعات و رسانه‌‌های آلمان قرار گرفته است در مصاحبه‌ای با روزنامه بیلد گفت:«ما باید برای شهروندان خود روشن کنیم که چه اهدافی را در افغانستان دنبال می‌کنیم و چه اقداماتی برای رسیدن به این اهداف ضروری است. سیاست ما در این مورد می‌بایست شفاف‌تر از گذشته باشد.»

وزیر دفاع آلمان در عین حال از مشخص کردن زمان خروج کامل سربازان آلمانی از افغانستان خودداری کرد. وی گفت: «اعلام چنین زمانی برای پایان ماموریت نیروهای نظامی در افغانستان را اقدام درستی نمی‌دانم. مشخص کردن چنین زمانی می‌تواند از سوی نیروهای پیکارجو به این معنا تفسیر شود که از این زمان به بعد خاک افغانستان در اختیارشان است تا این کشور را به مرکز فعالیت‌های تروریستی‌شان تبدیل کنند.»


نظر شما :