انتقاد وال استريت از موضع دوگانه رهبران قاره سبز

تحريم ايران، اروپايى‌ها را بيکار مى‌کند

۱۹ دی ۱۳۸۸ | ۱۵:۵۴ کد : ۶۶۳۱ اخبار اصلی
پرونده هسته‌ای این کشور دیگر کاسه صبر آقای اوباما را لبریز کرده است ...
تحريم ايران، اروپايى‌ها را بيکار مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده به دنبال راهی برای تحریم ایران است. پرونده هسته‌ای این کشور دیگر کاسه صبر آقای اوباما را لبریز کرده است. تا یک ماه پیش باراک و متحدان اروپایی‌اش نگران عدم همکاری روسیه و چین با خود بودند. در نهایت به نظر می‌رسد که این دو کشور هم مدافع اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران هستند. البته باراک با پیگیری افزایش تحریم‌ها اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود.

روزنامه وال استریت ژورنال با این مقدمه به سراغ پرونده هسته‌ای ایران رفته است. پرونده‌ای که ایران ادعا می‌کند اتهام‌های واهی است و غربی‌ها تاکید دارند که صحت دارد. وال استریت در این مقاله از امریکا می‌خواهد که دامنه تحریم‌ها را به سپاه پاسداران انقلال اسلامی محدود کند.

در ادامه این گزارش آمده است: اروپا در حال بازی با ایالات متحده بر سر پرونده هسته‌ای ایران است. رهبران قاره سبز در پشت پرده به معاملات تجاری خود با تهران ادامه می‌دهد و در جلو دوربین‌های رسانه‌های بین‌المللی از تحریم ایران و عدم همراهی روسیه و چین گلایه می‌کند.

وال استریت ادعا می‌کند که حجم معادله‌های سپاه پاسداران با کشورهای اروپایی در یک دهه گذشته هم که ایران به ظاهر تحریم بوده، بسیار چشمگیر بوده است.

نویسنده این گزارش در نهایت پرسشی را مطح می‌کند: فکر می‌کنید اصلی‌ترین شریک تجاری ایران کیست؟ در 2008 اتحادیه اروپا گوی سبقت را از دیگران ربود. حجم واردات و صادرات میان دو طرف در این سال از مرز بیست و پنج میلیارد دلار گذشت. چین، ژاپن و کره جنوبی پس از اتحادیه اروپا قرار داشتند.

وال استریت در ادامه باز به ناآرامی‌ها در ایران اشاره می‌کند و به نقل قول از رئیس شرکت معاملات بازرگانی میان ایران و المان می‌پردازد. پس از اغاز ناارامی‌ها در ایران دانیل برنبک المانی در گفتگو با آسوشییتد پرس گفت: تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران با همراهی با دولت مرکزی این کشور بسیار فاصله دارد. در چنین شرایطی ما باید با طرف ایرانی مذاکره کنیم.

وال استریت در ادامه می‌نویسد: ایرانی‌ها در اعتراض به انتخابات ریاست جمهوری با صدای بلند مطالبه خود را فریاد کشیدند. با این وجود باز هم اتحادیه اروپا به دنبال منفعت‌طلبی‌های خود است. رهبران قاره سبز تنها بیانیه‌های زیبا منتشر می‌کنند. اسپانیا و فرانسه بی‌اندک توجهی به پرونده هسته‌ای ایران سطح تجاری خود با این کشور را حفظ کرده‌اند. آخرین باری هم که خبرنگار اسوشییتدپرس از وزیر امور خارجه فرانسه پرسید: آیا به معاملات تجاری خود با ایران پایان می‌دهید؟ کوشنه تنها سری تکان داد که از این حرکت نه جواب مثبت برداشت می‌شد و نه پاسخ منفی.

در ادامه این گزارش آمده است: رهبران اروپا در حال حاضر افکار عمومی در ایران را از دولت این کشور جدا کرده‌اند و ادعا می‌کنند که تحریم‌های اقتصادی به عامه مردن ضربه می‌زند. این تنها شعاری خوش‌رنگ و لعاب است.

وال استریت در ادامه انتقادها از ایران می‌نویسد: مردم این کشور باید انتخاب کنند: میان سرکوب و دموکراسی. میان مرگ و زندگی!

در شرایطی که واشنگتن و کشورهای اروپایی به دنبال اعمال تحریم‌هایی هستند که به عامه مردم کمتر ضرر وارد کند، وال استریت تصریح می‌کند که مردم ایران از دولت این کشور جدا نیستند و باید تحریم‌های همه جانبه علیه ایران اعمال شود.

اروپایی‌ها در حوزه انرژی به ایران نیاز مبرم دارند. برخی کارشناسان المانی ادعا می‌کنند که تحریم گسترده و همه جانبه ایران در نهایت منجر به بیکاری 10 هزار المانی می‌شود. ایران پنجمین کشور صادر کننده نفت خام به اروپا است.

وال استریت در ادامه می‌نویسد: در انتخابات لبنان عربستان سعودی از سعد حریری حمایت کرد و ایران از حزب‌الله لبنان. همین مساله در حال حاضر میان دو کشور اختلاف انداخته است. عربستان سعودی در اخرین نشست سازمان ملل به محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران رای مثبت داد. عربستان در صورت تحریم ایران می‌تواند جای این کشور را در حوزه انرژی برای اروپایی‌ها پر کند.
 
منبع: وال استریت ژورنال 


نظر شما :