تصور کن!

۱۵ دی ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۵ کد : ۶۶۳۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: گری سیک
برای چند دقیقه تصور کنید که در جامه رئیس‌جمهوری ایالات متحده قرار دارید و ناگهان در پرونده هسته‌ای ایران به‌بن‌بست می‌خورید. ابتدا از مذاکره سخن می‌گوئید. مذاکره‌ای بدون تکرار پیش‌شرط‌هایی که دولت جورج بوش برای تهران قائل شده‌بود.
تصور کن!
برای چند دقیقه تصور کنید که در جامه رئیس‌جمهوری ایالات متحده قرار دارید و ناگهان در پرونده هسته‌ای ایران به‌بن‌بست می‌خورید. ابتدا از مذاکره سخن می‌گوئید. مذاکره‌ای بدون تکرار پیش‌شرط‌هایی که دولت جورج بوش برای تهران قائل شده‌بود. اما ناگهان با موجی از تحلیل‌های سیاسی روبه‌رو می‌شوید که این حرکت شما را به آماتور بودن و نا‌پختگی تعبیر می‌کنند. بنابراین تن به اعلام ضرب‌الاجل زمانی شش ماهه می‌دهید. با این کار می‌خواهید به همگان ثابت کنید که هدفی پشت این ماجرا نهفته است. تلاش می‌کنید با اعلام این خبر که در پایان سال جاری میلادی با پرونده را مورد بازبینی قرار خواهید داد، اندکی موضع خود را نرم‌تر کنید. اما همه این ضرب‌الاجل شما را نادیده می‌گیرند و سرانجام متوجه می‌شوید که نخستین روز از ماه ژانویه سال 2010 رسیده اما هنوز از حل پرونده هسته‌ای ایران خبری نیست. این مقدمه را نشریه معتبر فارین پالیسی به گزارش جامع خود از مقوله هسته‌ای ایران اختصاص داده‌است. در ادامه این گزارش آمده‌است: درست در میانه سردرگمی از این پرونده هستید که ناآرامی بی‌سابقه‌ای در طول سی سال گذشته ایران را در آغوش می‌کشد. نمی‌دانید که این ناآرامی‌ها بر پرونده هسته‌ایش و تعامل یا تقابل ایران با شما تاثیر گذار است یا خیر؟ در این میان دو دیدگاه وجود دارد. عده‌ای ادعا می‌کنند که ایران با توجه به ضعف‌های داخلی تلاش می‌کند در عرصه بین‌الملل پرستیژ خود را حفظ کند و سر تعظیم فرو نیاورد. عده‌ای اما اعتقاد دارند که با توجه به ناآرامی‌های داخلی، تهران در نهایت در پرونده هسته‌ای خود از در تعامل وارد می‌شود.
 
ابتدا جلسات فشرده‌ای با حضور طرف ایرانی برگزار می‌شود. پیشنهادی مطرح می‌گردد: ایران روند غنی‌سازی اورانیوم را در خارج از کشور پیگیری کند و در نهایت روسیه و فرانسه برای این حرکت اعلام آمادگی می‌کنند. همه از این پیشنهاد راضی به نظر می‌رسند. نماینده ایران با بسته پیشنهادی به وطن بازمی‌گردد. در نهایت اما خبرهای رسیده حاکی از مخالفت ایران با این طرح است. ایران تاکید دارد که روند دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای باید در خاک این کشور دنبال شود. شرایط با افشا شدن خبر تاسیسات هسته‌ای جدید در قم پیچیده‌تر می‌شود. برخی ادعا می‌کنند که این تاسیسات هسته‌ای در حقیقت در قالب برنامه دوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران قرار دارد. برخی هم ادعا می‌کنند که این نیروگاه در حقیقت مکانی مخفی برای تولید بمب هسته‌ای است.
 
فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: ضرب الاجل زمانی ایران به پایان رسیده است اما به نظر نمی‌رسد که تهران خیال بازگشت به میز مذاکرات را در سر داشته باشد. کنگره ایالات متحده به دنبال تشدید تحریم‌هاست. تحریم صادرات سوخت به ایران پیش از این رای موافق اکثریت کنگره را برای خود جمع کرده است. در نهایت هم در همین ماه جاری میلادی، مجلس سنا در خصوص آن تصمیم گیری خواهد کرد. خوب آقای رئیس‌جمهور اکنون نوبت شماست. ضرب الاجل شما به پایان رسیده و موافقان و مخالفان چشم به دهان شما دوخته‌اند. شما به خوبی می‌دانید که تحریم سوخت در نهایت منجر به قدرتمندتر شدن دولت مرکزی در ایران می‌شود. تحریم سوخت به عامه مردم ضرر می‌زند و بر احساسات ضد امریکایی می‌افزاید. اکنون می خواهید چه کار کنید؟

شما تا آستین خود راهکار در اختیار دارید. می‌دانید که اسرائیل قرار نیست به ایران حمله کند. اسرائیل نمی‌تواند بدون کمک امریکا ره به جایی برد. البته تل‌آویو میلیون‌ها دلار هزینه کرده است تا به جهانیان بفهماند که ایران برای امنیت این رژیم خطرناک است.    

 

  همچینن به خوبی می‌دانید که ایران در حال دستیابی به بمب هسته‌ای نیست. این کشور سالیان سال تا دستیابی به چنین تکنولوژی فاصله دارد. شما برای مقابله با این بحران سال های سال فاصله دارید.     

فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد: دیپلماسی شما برای مذاکره در حقیقت توجه مردم ایران را جلب کرده است و البته همزمان مردم را به دولت بی‌اطمینان کرده است! تصمیم شما برای تحریم سپاه پاسداران بهترین گزینه برای تحت فشار قرار دادن دولت و البته عدم فشار بر ایران است.

همزمان باید از حرکت‌های مردمی در ایران حمایت علنی کنید. در نهایت آقای رئیس‌جمهور باید اعتراف کنم که شما پرونده هسته‌ای این کشور را در حالی که از دست رفته بود از بوش تحویل گرفتید و آن را به یک دستاورد برای دولت خود تبدیل کردید. راهکاری کنگره برای مذاکره از همین ابتدا شکست خورده است. پایان این ضرب‌الاجل آغاز فرصتی طلایی برای مذاکره است. شما در این مسیر آتش جنگ‌طلبی اسرائیل را هم خاموش کرده‌اید. آنچه انجام دادید برای یک آماتور فوق العاده بود باراک!

منبع: فارین پالیسی

گری سیک

نویسنده خبر


نظر شما :