توهین به آیت الله سیستانی و تنش در روابط عراق و عربستان

۱۵ دی ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۲ کد : ۶۶۳۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
محمد العریفی در خطبه نماز جمعه اخیرش در مسجد البواردی در ریاض پایتخت عربستان سعودی با گستاخی و با لحنی کاملا خصمانه سخنان و عبارت‌های تندی را علیه آیت الله سیستانی بر زبان راند و وی و پیروان مذهب شیعه اثنی عشری را تکفیر کرد.
توهین به آیت الله سیستانی و تنش در روابط عراق و عربستان

توهین یکی از چهره‌های دینی عربستان سعودی در نماز جمعه گذشته به آیت‌الله العظمی سیستانی روابط عربستان و عراق را تیره کرده است. محمد العریفی در خطبه نماز جمعه اخیرش در مسجد البواردی در ریاض پایتخت عربستان سعودی با گستاخی و با لحنی کاملا خصمانه سخنان و عبارت‌های تندی را علیه آیت الله سیستانی بر زبان راند و وی و پیروان مذهب شیعه اثنی عشری را تکفیر کرد.

توهین وی به آیت الله سیستانی از آنجا آغاز شد که او درخواست برخی طرف‌ها از آیت الله سیستانی را برای میانجیگری به منظور حل بحران داخلی یمن به تمسخر گرفت و مرجع عالی تشیع در عراق را با الفاظ و القاب زشت و زننده مورد خطاب قرار داد.

این حرکت دور از نزاکت با واکنش صریح و تند مقام‌های عراقی مواجه شده در حالی که هیچ کدام از مقامات عربستان تا کنون موضعی در برابر آن اتخاذ نکرده‌اند.

نوری مالکی نخست وزیر عراق پس از دیدار با آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف به انتقاد شدید از هتاکی اخیر فرقه وهابی به ایشان پرداخت و حکومت عربستان را در برابر این گستاخی‌ها و عواقب آن مسئول دانست.

وی در این باره گفت: «به گستاخی‌های نهاد مذهبی عربستان و شخصیت‌هایی که خود را عالم می خوانند، عادت کرده ایم، این افراد پیوسته دست به اهانت می زنند، زیرا دارای افکار تکفیری کینه توزانه خصمانه هستند. نهاد مذهبی عربستان باید این افراد را کنترل کند. حکومت عربستان هم در این زمینه مسئول است و باید به کسانی که حکم تکفیر می دهند و فتنه افکنی می کنند، واکنش نشان دهد و آنها را مهار کند زیرا این اولین بار نیست که شخصیت‌های مطرح دینی و مراجع شیعی مورد هجمه این شخصیت‌های وهابی قرار می‌گیرند.»

پارلمان عراق نیز با محکوم کردن توهین وهابیون کینه توز عربستان سعودی به آیت الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق از حکومت سعودی خواست که مانع هتاکی به مراجع شیعه شود.

پارلمان عراق در بیانیه‌ای توهین محمد العریفی را محکوم کرد و از ریاض خواست که موضع آشکار و قاطعی را در برابر وی اتخاذ کند.

در این بیانیه از عربستان سعودی خواسته شده است که مانع یاوه گویی‌هایی که آتش اختلافات طائفه‌ای را تشدید می‌کند، شود.

در ادامه بیانیه از اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه پارلمان آسیایی و شورای ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق خواسته شده است که سخنان طایفه گرانه محمد العریفی را محکوم کنند.

قرار است این بیانیه از طریق سفارت عراق در ریاض در اختیار مسئولان عربستان سعودی قرار گیرد.

در همین رابطه نمایندگان و چهره‌های سنی عراق نیز در برابر این توهین واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند. در بیانیه آنها آمده است، آیت الله سیستانی متعلق به تمام عراقی‌ها است و شیعه و سنی به وی احترام می‌گذارند. از این رو هر گونه توهینی به وی به مثابه توهین به کل ملت عراق محسوب می‌شود و ما آن را محکوم می‌کنیم.

شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای عراق یکی از گروه‌های سنی مذهب این کشور نیز با صدور بیانیه‌ای توهین العریفی به آیت الله سیستانی را محکوم کرده و خواستار وحدت تمام اقشار و احزاب عراقی در برابر توهین‌های این چنینی شد.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۱ )

نظر شما :