ریاست دوره‌ای چین بی تاثیر است

۱۶ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۶ کد : ۶۶۴۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: علی خرم
پکن علاقمند نیست رابطه‌اش با ایران و دیگر تامین کنندگان نفت دچار مخاطره شود ... گفتاری از دکتر علی خرم، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران.
ریاست دوره‌ای چین بی تاثیر است

چین در ماه ژانویه ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد. این شورا طی سال‌های گذشته، حداقل سه قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده است. زانگ یسوی، نماینده چین در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه در نیویورک به خبرنگاران گفت: "الان زمان مناسب یا وقت تحریم‌ها" نیست زیرا به گفته او تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع مناقشه اتمی ایران همچنان ادامه دارد.

گفتاری از دکتر علی خرم، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران:

چینی‌ها نگاه مثبت به جمهوری اسلامی ایران دارند، چینی‌ها به هیچ وجه خواستار تشنج در خلیج فارس نیستند. پکن علاقمند نیست رابطه‌اش با ایران و دیگر تامین کنندگان نفت دچارا مخاطره شود و در نهایت این کشور در سازمان ملل متحد از آرامش در جهان حمایت می‌کنند و این امر از استراتژی قرن بیست و یکمی چین سرچشمه می‌گیرد.

با این دلایل چین مخالف تحریم‌های بیشتر علیه ایران یا تصمیم‌گیری برای تحریم‌های جدید در شرایط کنونی است اما در پاسخ به این سوال که ریاست دوره‌ای چین در شورای امنیت سازمان ملل تاثیری بر روند تصمیم‌گیری در مورد تحریم‌ها علیه ایران دارد یا خیر باید تاکید کرد که خیر.

لازم به توجه است که ریاست دوره‌ای شورای امنیت یک ماهه است و اکنون که چین در ماه ژانویه رئیس این شوراست تا بیستم ژانویه به دلیل تعطیلات سال جدید اقدام خاصی انجام نخواهد شد. در عین حال گردهمایی اعضای شورای امنیت برای تصویب قطع نامه‌ای علیه ایرن نیز بیش از یک ماه زمان نیاز دارد و بر این اساس در فاصله‌ای که چین تا اواخر ژانویه رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل است تصمیم خاصی در مورد ایران اتخاذ نخواهد شد و صرفا ممکن است برگزاری یک جلسه هماهنگی را شاهد باشیم.

اما در ماه فوریه باید از چین ترسید چراکه در فوریه فرانسه رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل است و انگیزه‌های فراوانی برای اقدام علیه ایران دارد، به این ترتیب تصمیمی در ماه ژانویه که بیشتر آن با تعطیلات سپری می‌شود در مورد ایران حاصل نخواهد شد اما در ماه فوریه احتمالا تصمیماتی را در مورد ایران شاهد خواهیم بود.

در ارتباط با تاثیرگذاری تحریم‌ها در شرایط امروز ایران نیز باید گفت که هر زمان شرایط داخلی یک کشور به هر دلیل سست و ناپایدار شود فشار خارجی می‌تواند موثر واقع باشد اما به لحاظ سایر موارد ممکن است تحریم‌های اعمالی علیه ایران در زمان حاضر با شش ماه گذشته یا شش ماه آینده چندان تفاوتی نداشته باشد.

اما باید توجه داشت که در ماه دوم میلادی که فرانسه رئیس دوره‌ای شورای امنیت است این کشور تلاش خواهد کرد در ژانویه جلسه‌ای برای هماهنگی برگزار شود تا در فوریه تصمیم تشدید تحریم به نتیجه برسد.

علی خرم

نویسنده خبر


نظر شما :