جاسوس دو جانبه عامل قتل ۷ مامور سى‌آى‌اى

۱۹ دی ۱۳۸۸ | ۰۲:۱۲ کد : ۶۶۵۶ اخبار اصلی
یک هفته پس از ترور هفت مامور سازمان سیا در افغانستان که در نوع خود تازگی داشت و اتفاق تازه‌ای محسوب می‌شد، رسانه‌های امریکایی اعلام کردند، مهاجم انتحاری‌ یک جاسوس دوجانبه بوده است.
جاسوس دو جانبه عامل قتل ۷ مامور سى‌آى‌اى

دیپلماسی ایرانی: یک هفته پس از ترور هفت مامور سازمان سیا در افغانستان که در نوع خود تازگی داشت و اتفاق تازه‌ای محسوب می‌شد، رسانه‌های امریکایی اعلام کردند، مهاجم انتحاری‌ یک جاسوس دوجانبه بوده است.

این فرد برای ترور ماموران سی‌آی‌ای خود را در سالن ورزشی کمپ سازمان سیا در ولایت خوست در افغانستان منفجر کرد.

رسانه‌های امریکایی با اشاره به اطلاعات تازه‌ای که از سرویس‌های امنیتی غربی دریافت کرده‌اند، می‌گویند: «فردی که 7 مامور سازمان سیا و یک افسر امنیتی اردنی در افغانستان را ترور کرد یک جاسوس دوجانبه اهل اردن بوده است.»

این مهاجم انتحاری به نام خلیل ابوملال البلاوی پزشکی ۳۶ ساله و اهل شهر سارکا در اردن بوده است. او پیش از دیدار با ماموران سازمان سیا با سازمان اطلاعاتی اردن همکاری داشته است.

خلیل ابوملال البلاوی یک سال پیش در اردن به جرم ارتباط با القاعده دستگیر شد. وی اما پس از مدت کوتاهی موفق شد اعتماد افسران سازمان امنیت اردن را جلب کند تا جایی که به گزارش شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی، سازمان امنیتی اردن وی را برای جاسوسی از نیروهای القاعده به پاکستان و سپس افغانستان فرستاد.

وی پس از مدتی با سازمان امنیت اردن تماس گرفت و مدعی شد اطلاعات مهمی در مورد ایمن الظواهری رهبر تندروی طالبان در اختیار دارد. خلیل ابوملال البلاوی خواستار دیدار با ماموران سازمان سیا شد که در کمپی درولایت خوست افغانستان مستقر هستند.

گفته می‌شود خلیل ابوملال البلاوی که همراه یک افسر اردنی به کمپ وارد شده، لباس فرم ارتش افغانستان را بر تن داشته و از آنجا که به عنوان مطلع دعوت شده بود، بدون بازرسی از قسمت کنترل رد شده است. وی سپس ضامن بمبی را که همراه خود داشته در سالن ورزش کمپ کشیده است. در جریان این انفجار هفت مامور سیا و یک افسر اردنی کشته شدند.

چنین حمله‌ای با این تعداد از تلفات در تاریخ سازمان سیا کم سابقه است. این ترور پس از بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در ستاد مرکزی تفنگداران امریکایی در بیروت پایتخت لبنان که تلفات بسیاری از جمله مرگ هشت مامور سازمان سیا را در پی داشت، پرتلفات‌ترین حمله علیه این سازمان بوده است. طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفته ‌است.


( ۲ )

نظر شما :