منع فعالیت سیاسی چهره های بارز سنی و بحران تازه در عراق

۱۹ دی ۱۳۸۸ | ۱۵:۳۱ کد : ۶۶۶۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
کمیته مستقل عدالت و حسابرسی در بیانیه‌ای ۱۴ چهره و گروه سیاسی را به هواداری از صدام حسین رئیس جمهوری مخلوع عراق متهم کرده و آنها را از شرکت در انتخابات سراسری آینده محروم کرده است.
منع فعالیت سیاسی چهره های بارز سنی و بحران تازه در عراق

وضعیت سیاسی در عراق بیش از آنچه تصور می‌شود، بحرانی است. برخی منابع نزدیک به دولت عراق می‌گویند، برخی جریان‌های سیاسی با نزدیک شدن به بعثی‌ها و قول و قرار گرفتن از آنها در صدد کودتایی نرم علیه نظام فعلی هستند. به اعتقاد آنها بعثی‌ها با حمایت مخفیانه امریکایی‌ها در صدد کودتا علیه نظام فعلی عراق هستند و خیز انجام آن را برای انتخابات آتی برداشته‌اند.

در همین رابطه و با هدف مبارزه با هر گونه خطر احتمالی سیاسی علیه ملت و نظام نوپای عراق، کمیته مستقل عدالت و حسابرسی در بیانیه‌ای ۱۴ چهره و گروه سیاسی را به هواداری از صدام حسین رئیس جمهوری مخلوع عراق متهم کرده و آنها را از شرکت در انتخابات سراسری آینده محروم کرده است. قرار است دومین انتخابات سراسری عراق در ماه مارس سال جاری میلادی برگزار شود.

از برجسته‌ترین افرادی که از مشارکت در انتخابات آتی منع شده، صالح المطلق رئیس جمعیت جبهه گفت‌وگوی ملی است که گفته می‌شود وکیل خانواده صدام حسین در عراق برای صیانت از اموالشان است. این حقوقدان عراقی که اکنون از اعضای پارلمان عراق است در دفتر حزب خود در مرکز بغداد به خبرنگاران گفت: «روشن است که این حکم غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی عراق است.»

مطلق همچنین اعلام کرد که به این حکم اعتراض خواهد کرد و گفت: «اگر دادگاه زیر فشارهای سیاسی نباشد، حتما برنده خواهیم شد. ما مبارز هستیم و به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

وی در گفت و گو با شبکه العربیه نیز در پاسخ به این سئوال که شما را به ترویج پان عربیسم، تعصب قومی و مذهبی و همکاری با حزب بعث متهم می‌کنند، بدون اشاره به مورد سوم یعنی همکاری با حزب بعث گفت: «ما به هیچ وجه مروج پان‌عربیسم، قومی‌گرایی و تعصب‌های مذهبی نبوده‌ایم و از روز اول با هر گونه ایده‌ای که مروج چنین افکاری باشد، مبارزه کرده‌ایم.»

مطلق همچنین مدعی شد که در تماسی با جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق متوجه شده که وی نیز از صدور چنین حکمی شگفت‌زده شده است و دلایل صدور آن را نمی‌داند.

با این حال این حکم با واکنش برخی چهره‌های سیاسی عراق نیز مواجه شد. محمود عثمان یکی از نمایندگان کرد پارلمان عراق در انتقاد از حکمی که در ممنوعیت فعالیت ۱۴ شخصیت و سازمان صادر شده، گفت: «این اقدام به آشتی ملی در عراق لطمه می‌زند. در کشوری که تا چندی پیش در آتش اختلافات فرقه‌ای فرو رفته بود، آشتی ملی تنها راه غلبه بر نفاق و خصومت است.»

عثمان که یکی از چهره‌های کرد و شاخص پارلمان عراق است همچنین گفت: «حتی یک فرد بعثی در صورتی که در رژیم سابق مقام بالایی نداشته یا دستش به جنایت آلوده نشده باشد، باید بتواند در زندگی سیاسی جامعه شرکت کند. این تنها راه است.»

در دوران حکومت صدام حسین عضویت در حزب بعث تنها راه پیشرفت در مشاغل سیاسی و دست یافتن به مقامات بالای دولتی بود.

فلاح شنشل یکی از اعضای شیعه پارلمان و از یاران مقتدی صدر در توجیه حکمی که صادر شده گفت: «هيئت تحقیق به اسنادی دست یافت که هواداری صالح المطلق را از حزب بعث عراق ثابت می‌کند. آقای مطلق به سود حزب بعث تبلیغ کرده و این امر بر اساس قانون اساسی عراق ممنوع است.»

حیدر الملا سخنگوی جبهه گفت‌وگوی ملی نیز ایران را به دست داشتن در تهیه این حکم متهم و مدعی شد، نیروهای منطقه به ویژه ایران قصد دارند ثبات عراق را از بین ببرند.

جبهه گفت‌و‌گوی ملی در ۲۸ اکتبر اعلام کرده بود که قصد دارد در ائتلاف با طارق الهاشمی معاون رئیس جمهوری عراق (سنی مذهب) و ایاد علاوی نخست وزیر اسبق (شیعه) وارد پیکار انتخاباتی شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :