سال‌روز نوشتن نامه توهین‌آمیز علیه امام (ره)

۱۹ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۲ کد : ۶۶۶۶ تاریخ دیپلماسی
نامه اهانت آميز به امام خمینی (ره) و آغاز حرکت انقلاب اسلامی.
سال‌روز نوشتن نامه توهین‌آمیز علیه امام (ره)

در تاریخ 19 ديماه 1356 (نهم ژانویه 1978) در پى انتشار يک نامه اهانت آميز به امام خمینی (ره) به امضاى مستعار احمد رشيدى مطلق در روزنامه اطلاعات که از طريق مقامات دولتى به اين روزنامه تحميل شده بود، حوزه‌هاى علميه در شهرهاى مختلف از جمله قم و مشهد دست به اعتراض زدند و طلبه‌ها با شعارهای تند به خیابان‌ها آمدند که دامنه اين اعتراض و تظاهرات در روزهاى بعد گسترش يافت و به تدريج به صورت يک قيام عمومى درآمد که تا 21 بهمن ماه سال بعد ادامه يافت و به سقوط حکومت پهلوی در ايران انجاميد.

تنظيم اين نامه و چگونگى تحميل آن به روزنامه اطلاعات جهت انتشار که نقطه عطفى در تاريخ معاصر ايران بوده و آغازگر دوره‌اى تازه به شمار می‌رود و اين که چه نيروهايى پشت آن قرار داشتند، موضوعى است بسيار مفصل و هنوز تا حدى مبهم و نامکشوف.

غلامحسین صالحیار (متوفی در آذرماه 1382) سردبیر وقت روزنامه اطلاعات چون نتوانست از انتشار نامه جلوگیری کند خود را به بیماری زد و دستیارانش که توان مقاومت کمتری داشتند در غیاب او مجبور به چاپ آن نامه شدند. با این که از آن زمان 31 سال گذشته است هنوز درباره آن نامه به طور دانشگاهی و پژوهشی صورت نگرفته است و انتشار خاطرات افراد و نظراتشان نمی تواند کافی و همه جانبه باشد.

«مورخان» انتشار اين نامه (نامه ساختگى به امضای رشیدی مطلق؛ خطاب به سردبير روزنامه اطلاعات) را در رديف آن دسته از خطاهاى تاريخى بزرگ قرارداده‌اند که نتايج دگرگون کننده‌ای داشته است. خطایی که آن را در ردیف اشغال نظامى کويت به دستور صدام حسین، خطای استراتژیک هيتلر در حمله نظامى به شوروى یا مداخله نظامی امريکا در اختلافات داخلى ويتنام در دهه 1960 قرار می‌دهند.

با انتشار نامه ساختگی رشیدی مطلق که احتمالا منظور از انتشار آن چیزی دیگر بود یک بار دیگر این جملات مائو تسه دونگ که آن را در زمستان 1930 بیان داشته بود و در دفترچه جملات قصار او مندرج است، مصداق یافت: "فراموش نکنيد که يک جرقه صحرايى را آتش مى زند و سوختن بوته‌هاى خشک همه‌جا را به آتش می کشاند و صحرا منظره نوینی به خود می گیرد که اگر دقت به کار نرود و تدابیر لازم به کار گرفته نشود منظره تازه ممکن است بهتر است از قیافه سابق نباشد."


نظر شما :