قرار ما این نبود خانم وزیر!

۲۳ دی ۱۳۸۸ | ۱۴:۴۳ کد : ۶۶۷۹ اخبار اصلی
اظهارات هیلاری کلینتون در خصوص ازسرگیری مذاکره میان اسرائیل و فلسطین بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی ...
قرار ما این نبود خانم وزیر!

دیپلماسی ایرانی: اظهارات هیلاری کلینتون در خصوص ازسرگیری مذاکره میان اسرائیل و فلسطین بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی در نهایت کاسه صبر فلسطینی ‌ها را لبریز کرد. از یک سال پیش تا‌کنون دستگاه دیپلماسی ایالات متحده به رهبری باراک اوباما پا را در یک کفش کرده و اصرار دارد که ابتدا باید شهرک‌سازی‌ها به حالت تعلیق کامل درآید و پس از آن به موضوع از سرگیری مذاکرات فکر کرد. با این وجود مقاومت‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیری اسرائیل در نهایت کارساز افتاد و خانم وزیر امور خارجه در نخستین اظهار نظر خود در سال 2010 میلادی از هر دو طرف خواست که بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی به پای میز مذاکره بازگردند.

این چرخش 180 درجه‌ای با نگاهی به سخنان پیشین هیلاری که از اسرائیل برای کوتاه آمدن از مواضعش قدردانی کرده بود، همه و همه این باور را در فلسطینی‌ها تقویت کرده است که این‌بار هم دولت ایالات متحده به رهبری باراک اوباما قدم در همان مسیری نهاده است که جورج بوش و رهبران پیش از او نهاده بودند. کاخ سفید گویا یک سال تمام با آغاز بازی در قاهره و نطق آتشین در خصوص آشتی مسلمانان و جهان غرب، پرونده صلح در خاورمیانه را مشمول مرور زمان کرد.

بیست و چهار ساعت پس از اظهارات تر و تازه هیلاری کلینتون، صائب عریقات مذاکره کننده فلسطینی در پرونده صلح میان فلسطین و اسرائیل تاکید کرد که سخنان خانم وزیر به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. این مقام فلسطینی تاکید کرد که بیش از این مذاکره با اسرائیل ممکن نیست.

تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس بارها تاکید کرده است که تنها راه برای ازسرگیری مذاکرات پایان یافتن شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و شرق بیت المقدس است. هیلاری کلینتون اما در تازه‌ترین اظهار نظرهای خود تاکید دارد که بهتر است دو طرف ابتدا بحث بر سر سایر مسائل مانند مرزبندی‌ها را آغاز کنند و در نهایت به شهرک‌سازی‌ها بپردازند. دولت نتانیاهو تا‌کنون در این خصوص اظهار نظری نکرده است. اسرائیل تا‌کنون بارها مخالفت خود را با واگذاری تمام شهرک‌سازی‌ها به فلسطینی‌ها اعلام کرده است. البته این رژیم به قول خود شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و شرق بیت المقدس را برای ده ماه معلق کرده است.

صائب عریقات در پاسخ به طرح جدید کلینتون می‌گوید: شما نمی‌توانید در مورد وضعیت مرزها صحبت کنید آن هم در شرایطی که منطقه مورد ادعای شما در اختیار دشمن است.

عریقات تاکید که فلسطینی‌ها منتظر بازگشت جورج میچل به منطقه در اوایل ماه جاری می‌مانند.

در طول چهل و هشت ساعت گذشته ترافیک سنگین دیدار میان وزرای امور خارجه عرب با هیلاری کلینتون مشهود بوده است. هیلاری در کمتر از بیست و چهار ساعت با همتاهای مصری و اردنی خود در واشنگتن دیدار کرد. همزمان بنیامین نتانیاهو هم در مصر پیرامون ازسرگیری مذاکرات با حسنی مبارک جلسات فشرده دارد.

هیلاری در همین اظهارات خود تاکید کرد که بازی هنوز در خاورمیانه به جای خوبی نرسیده است اما این‌بار و در دور دوم مذاکرات باید بازی را از نقطه دیگری آغاز کرد. تمامی تلاش های باراک اوباما برای مهار بحران در سال 2009 میلادی بی‌نتیجه به پایان رسید و اکنون اوباما و دستگاه دیپلماسی‌اش بازی را از جای دیگری آغاز کرده‌اند. 


نظر شما :