تداوم توهین به آیت الله سیستانی و سکوت عجیب ایران!

۲۲ دی ۱۳۸۸ | ۱۲:۵۵ کد : ۶۶۸۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
آیت الله العظمی سیستانی مرجعی عام است که در سراسر دنیا حتی در ایران نیز مقلدان بسیاری دارد. ایشان که امروز به رهبر معنوی تمام عراقی‌ها چه شیعه و چه سنی تبدیل شده قبل از آن که عراقی باشد، ایرانی است. شگفتا ما ایرانی‌ها که تا این اندازه نسبت به توهین به مقدسات و رهبران دینی‌مان حساسیم در برابر توهین به ایشان به سادگی سکوت کرده‌ایم.
تداوم توهین به آیت الله سیستانی و سکوت عجیب ایران!

روابط عراق و عربستان همچنان تیره است. این تیرگی از آنجا ناشی شد که محمد العریفی یکی از مفتیان عربستانی در سخنرانی نماز جمعه خود در ریاض پایتخت عربستان توهین و افترایی بی‌سابقه علیه آیت الله العظمی سیستانی انجام داد و در پی آن به شدت از ایشان و شیعیان انتقاد کرد.

این اقدام مفتی عربستانی که به نوعی می‌توان گفت با چراغ سبز دولت عربستان انجام شده چرا که دولت عربستان بر تمام تریبون‌های نماز جمعه کشور به خصوص ریاض نظارت دارد، واکنش تندی را در محافل سیاسی عراق به دنبال داشت. نوری مالکی نخست‌وزیر عراق به شدت از این کار خطیب عربستانی انتقاد کرد و از دولت عربستان خواست که در برابر این بی‌احترامی واکنش نشان دهد. نمایندگان پارلمان عراق نیز با صدور بیانیه‌های متعدد از این اتفاق پیش آمده به شدت انتقاد کرده و آن را به مثابه توهین به کل ملت عراق دانستند. جامعه سنی عراق نیز این اقدام را به شدت نکوهش کرد و از دولت عربستان خواست با چنین رفتارهایی برخورد کند.

با تمام این احوال و با وجود اینکه بغداد روز به روز به حجم فشارهایش بر سر این مسئله به ریاض می‌افزاید و معترضان عراقی در خیابان‌های شهرهای مختلف عراق علیه دولت عربستان تظاهرات می‌کنند، دولت عربستان نه تنها تا کنون واکنشی از خود نشان نداده بلکه با اقدامات اخیری که در این کشور انجام شده، این گونه به نظر می‌رسد که عمدی در کار است و ریاض قصد دارد جنگ روانی‌ای علیه مرجعیت شیعه و شیعیان به راه اندازد.

در جدیدترین اتفاق رسانه‌هاى رسمى عربستان در اقدامى عمدى جنگ تبليغاتى عليه شيعيان و مراجع دينى شيعه به ويژه شخص آيت‌الله العظمى سيد على سيستانى آغاز کرده‌اند. به گزارش ایسنا، روزنامه‌ عربستانی الوطن که یک روزنامه دولتی محسوب می‌شود يک کاريکاتور اهانت آمیز علیه آيت‌الله سيستانى منتشر کرده است.

اين روزنامه در روز جمعه نیز کاريکاتورى اهانت‌آميز منتشر کرده بود که در آن آيت‌الله العظمى سيستانى را به طور"مخوف و متوحش" نشان مى‌داد.

بر اساس این گزارش کاریکاتور اخیر اين روزنامه نیز این گونه است که آيت‌الله العظمى سيستانى نقشه‌اى را در دست دارد که نشان از ثروت عراق است و بر روى شانه‌اش يک مقام سياسى عراقى نشسته که يک بلندگو در دست دارد و از عربستان انتقاد مى‌کند.

منابع شيعى عراق که نخواستند نامشان فاش شود به پایگاه اطلاع‌رسانی نهرين گفتند، اهانت شيخ محمد العريفى به آيت‌الله العظمى سيد على سيستانى مستقيما به دستور مقرن بن عبدالعزيز رئيس سازمان اطلاعات عربستان صورت گرفت.

به گفته این منابع  هنوز مشخص نيست چرا سازمان اطلاعات عربستان در تحريک اين روحانى عربستانى براى اهانت به شيعيان تلاش کرده است. ظاهرا کاريکاتورهایى که روزنامه‌ الوطن منتشر کرده نیز با حمايت مالى سازمان اطلاعات عربستان انجام شده و مسئولان عربستان توجهى به اعتراضات گسترده شيعيان در عراق و کشورهاى اسلامى عليه اظهارات العريفى نکرده‌اند. اين کاريکاتور اهانت مستقيم به شخص آيت‌الله العظمى سيد على سيستانى بود و نشان داده بود که آيت‌الله العظمى سيد على سيستانى ابزارى در دست سياستمداران عراقى است که از جايگاه مالى و معنوى وى استفاده مى‌کنند.

برخی این اقدامات عجیب و غریب دولت عربستان را در راستای تقویت نیروهای سنی نزدیک به خود و سکولار آن هم در آستانه انتخابات سراسری عراق می‌دانند. برخی منابع خبری می‌گویند حارث الضارى رهبر علماى مسلمين عراق که از مخالفان متعصب نظام کنونی عراق است هر روز اطلاعاتى را درباره‌ عراق به عربستانى‌ها مى‌دهد و حتی در تماس دائم با محمد العريفى است.

در این میان آنچه از همه شگفت‌آور می‌نماید سکوت جمهوری اسلامی ایران در برابر این افترا و توهین است. آیا آیت الله سیستانی که در خود ایران نیز مقلدانی دارد و در قم، تهران و مشهد دفترهای متعدد فرهنگی و دینی دارند، این قدر ارج و قرب ندارد که مقامات ایرانی در واکنش به این اقدام‌های نابخردانه دولت عربستان واکنش نشان دهند؟ متاسفانه تا کنون نه وزارت امور خارجه و نه هیچ کدام از مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ واکنشی نسبت به این بی‌نزاکتی دولت عربستان نشان نداده است.

در دورانی که روابط عربستان و ایران چندان هم حسنه نیست و دولت عربستان در توهین به حجاج ایرانی و آزار طرفداران ایران از یمن گرفته تا عراق از هیچ فرصتی فروگذاری نمی‌کند، چه دلیلی دارد که تهران در برابر رفتارهای توهین‌آمیز دولت عربستان که کل کیان شیعی را هدف قرار داده، سکوت می‌کند؟ نباید غافل شد که توهین به یک مرجع دینی آن هم به بزرگی و شان آیت‌الله سیستانی می‌تواند عواقب وخیمی برای آینده جامعه تشیع در بر داشته باشد و در صورت ادامه این سکوت راه برای توهین به دیگر مراجع و مقدسات نیز هموار خواهد شد. ما ایرانی‌ها که تا این اندازه نسبت به توهین به مقدسات و رهبران دینی‌مان حساسیم عجیب است در برابر این اتفاق به سادگی از کنار آن عبور کرده‌ایم. آیا شایسته نیست که دولت جمهوری اسلامی ایران که خود را مدافع مذهب تشیع و نهضت علوی در سراسر جهان می‌داند تا دیر نشده در برابر این اقدام نسنجیده عربستانی‌ها واکنشی از خود نشان دهد؟

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۱۲ )

نظر شما :