ژنرال ديويد پترائوس در گفتگو با سى‌ان‌ان خبر داد

طرح گزينه سوم براى حل پرونده هسته‌اى ايران

۲۳ دی ۱۳۸۸ | ۱۴:۴۲ کد : ۶۶۸۹ اخبار اصلی
ژنرال ديويد پترائوس مرد شماره يک نظامى ايالات متحده در منطقه خاورميانه...
طرح گزينه سوم براى حل پرونده هسته‌اى ايران

دیپلماسی ایرانی: ژنرال ديويد پترائوس مرد شماره يک نظامى ايالات متحده در منطقه خاورميانه از راهکارهايى به غير از تحريم و ديپلماسى براى حل پرونده هسته‌اى ايران سخن مى‌گويد.

پترائوس که باراک اوباما او را امين خود در منطقه مى‌داند در گفتگو با شبکه خبرى سى ان ان در اين خصوص گفت: کاخ سفيد به گزينه‌هاى احتمالى ديگرى هم براى برون‌رفت از بحران هسته اى ايران فکر مى‌کند.

ديويد پترائوس کوچکترين اشاره‌اى به ماهيت اين گزينه‌ها نکرد.پترائوس تنها به گفتن اين جمله اکتفا کرد که ارتش ايالات متحده ابتدا به تبعات انتخاب هر گزينه فکر مى‌کند و سپس در خصوص عملى‌شدن آن تصميم‌گيرى مى‌کند.

ژنرال پترائوس در گفتگو با کريستين امانپور خبرنگار سى‌ان‌ان در اين خصوص گفت: اين بى‌مسئوليتى محض خواهد بود که ما به اما و اگرها در باب توسل به راهکارى متفاوت فکر نکنيم. ما بايد تحولات ايران را از نزديک دنبال کنيم و خود را براى هر تغيير رويکرد مهيا کنيم.

برنامه‌هسته‌اى ايران از مدت‌ها پيش تبديل به دغدغه‌اى براى ايالات متحده شده‌است . در شرايطى که تهران هر‌گونه تلاش براى دستيابى به تسليحات‌هسته‌اى را تکذيب مى‌کند، واشنگتن اعتقاد دارد که کاخ سفيد و متحدان غربى‌اش بايد به هر گزينه‌اى با اولويت ديپلماسى براى حل اين پرونده متوسل شوند.

رهبران اسرائيل از مدت‌ها پيش پرونده‌ هسته‌اى ايران را تبديل به بهانه‌اى براى خريد زمان در برابر پيشبرد صلح در خاورميانه کرده‌اند. تل‌‌آويو ادعا مى‌کند که تهران و برنامه هسته‌اى اين کشور خطرناک‌ترين تهديد براى امنيت تل‌آويو است و سرسختانه خواهان حمله به تاسيسات هسته‌اى اين کشور است.

زمانى که امانپور در خصوص احتمال حمله تل‌آويو به تاسيسات هسته‌اى ايران سوال کرد، پترائوس از پاسخ قاطع و صريح سرباز زد. اما زمانى که نوبت به پرسش در خصوص تجهيز تاسيسات هسته‌اى ايران رسيد، پترائوس گفت: ايران در مسير پيشرفت در اين زمينه قرار گرفته است. البته اين ژنرال امريکايى تصريح کرد که ايران هنوز به مرحله توليد بمب نرسيده‌است.

ضرب‌الاجل زمانى تعيين شده از سوى باراک اوباما براى حل پرونده هسته‌اى ايران با پايان سال 2009 ميلادى به سر رسيد. در نهايت هم تهران مخالفت خود را با پروژه غرب براى انجام غنى‌سازى اورانيوم در کشورى ثانى اعلام کرده و طرح جديدى را در اختيار غرب قرار داد. اکنون تهران تا پايان ژانويه به غرب و امريکا فرصت داده است تا در خصوص اين طرح تصميم‌گيرى کنند. 

پترائوس در بخشى از سخنانش تاکيد کرد که هنوز زمان براى تعهد به ديپلماسى براى حل پرونده هسته اى ايران از ميان نرفته است.


نظر شما :