قهرمان ارتش اسرائيل :

ايران تا هفت سال ديگر هم بمب هسته‌اى نخواهد داشت

۲۳ دی ۱۳۸۸ | ۱۴:۴۱ کد : ۶۶۹۱ اخبار اصلی
"ايران تا ساخت بمب‌هسته‌اى بسيار فاصله دارد..."
ايران تا هفت سال ديگر هم بمب هسته‌اى نخواهد داشت

دیپلماسی ایرانی: "ايران تا ساخت بمب‌هسته‌اى بسيار فاصله دارد." اين جمله را ژنرال اسرائيلى بر زبان آورد که زمانى در ساخت تاسيسات هسته‌اى اسرائيل نقش قابل توجهى بر عهده داشته است.

ژنرال يوزى ايلام 75 ساله که در اسرائيل قهرمان ارتش و بناکننده ساختار دفاعى محسوب مى‌شود، در تازه‌ترين اظهارات خود تاکيد کرد که ايران تا ساخت بمب‌هسته‌اى حداقل هفت سال فاصله دارد.

اين اظهارات در حالى مطرح مى‌شود که تل‌آويو در طول يک سال گذشته سرسختانه بر خطرناک بودن برنامه هسته اى ايران تاکيد داشته و تهران را جدى‌ترين تهديد براى خاورماينه و امنيت خود خوانده است. درست در روزهايى که امريکا و متحدان غربى اين کشور خود را براى اعمال تحريم‌هاى جدى و جديد عليه تهران مهيا مى‌کنند، اين اظهارات آن هم از سوى يک ژنرال اسرائيلى مى‌تواند سرنوشت ساز باشد.

اين ژنرال اسرائيلى با اين اظهارات خود را در تقابل کامل با رهبران اسرائيل قرار داد. با طيف راست‌گرايى که از ماه مارس سال گذشته تا‌کنون دائما در گوش جهانيان مى‌خوانند که برنامه هسته‌اى ايران خطرناک است.

پيش از اين اظهارات ژنرال اموس يالدين که فرماندهى اطلاعاتى ارتش اسرائيل را بر عهده دارد در ديدار با نمايندگان کنست ادعا کرده بود که تهران در سال جارى ميلادى به تاسيسات هسته‌اى دسترسى خواهد يافت.

بنيامين نتانياهو نخست وزيرى اسرائيل که براى دومين بار در تاريخ سياسى اين کشور در ماه مارس سال 2009 اين عنوان را به خود اختصاص داد بارها تهديد کرده است که دولتش ايران هسته‌اى را تحمل نخواهد کرد. در ارتش اسرائيل در حال حاضر گردان ويژه‌اى در حال آموزش است تا دولت بتواند براى حمله به ايران از آنها استفاده کند. برخى تحليل گران بين‌المللى اعتقاد دارند که در شرايطى که امريکا با تشديد تحريم‌ها عليه ايران موافقت نکند، اسرائيل به شکل يکجانبه به تهران حمله خواهد کرد و در مرحله نخست تاسيسات هسته‌اى را هدف قرار خواهد داد.

ژنرال يوزى ايلام در اظهارات خود تاکيد کرد که رهبران اسرائيلى در به تصوير کشيدن برنامه هسته‌اى ايران اغراق مى‌کنند. يوزى با هدف قرار دادن ارتش اين رژيم ادعا کرد که وزارت دفاع با بزگنمايى تهديد هسته‌اى ايران تنها به دنبال افزايش بودجه نظامى خود است. اين مقام اسرائيلى حتى پا را از اين هم در نقد دوستان فراتر نهاده و تاکيد کرد که اسرائيلى‌ها براى حل بحران در داخل به دنبال خلق تهديدى از خارج از مرزهاى خود هستند.

اين ژنرال اسرائيلى در ادامه اين پرسش را مطرح کرد: کسانى که ادعا مى‌کنند تهران در سال جارى ميلادى به بمب هسته‌اى دسترسى پيدا مى‌کند، چه مدرکى براى اثبات اين ادعا در اختيار دارند.

يوزى ايلام در کتاب جديد خود تاکيد کرده است که وى به شخصه با حمله اسرائيل به تاسيسات هسته‌اى عراق در سال 1981 نيز مخالف بوده است. يک مقام نظامى اسرائيلى هفته گذشته با شاره به امادگى اين رژيم براى حمله به تهران گفت: هدف ما از اين تهديد ايران نيست، بلکه هدف ما امريکا است که بداند ما در تصميم خود راسخ هستيم.

ايلام اعتقاد دارد که حمله به ايران تنها بر حجم مشکلات اسرائيل مى‌افزايد. 


نظر شما :