نگرانى آلمان از ايران بر سر يمن

۲۲ دی ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۵ کد : ۶۶۹۳ اخبار اصلی
گیدو وستروله وزیر امور خارجه‌ آلمان در دیدار خود از کشورهای عربی حوزه‌ خلیج فارس نگرانی خود را از بابت این که یمن به مسیر تروریسم بیفتد، ابراز داشت و همچنین از حمایت احتمالی ایران از شبه‌نظامیان الحوثی در یمن ابراز ناخوشنودی کرد.
نگرانى آلمان از ايران بر سر يمن

دیپلماسی ایرانی: گیدو وستروله وزیر امور خارجه‌ آلمان در دیدار خود از کشورهای عربی حوزه‌ خلیج فارس نگرانی خود را  از بابت این که یمن به مسیر تروریسم بیفتد، ابراز داشت و همچنین از حمایت احتمالی ایران از شبه‌نظامیان الحوثی در یمن ابراز ناخوشنودی کرد.

گیدو وستروله وزیر امور خارجه‌ آلمان در ادامه‌‌ سفرش به کشورهای عربی حوزه‌ خلیج فارس وارد دوحه پایتخت قطر شد. وی در دوحه از جمله در باره‌ همکاری‌های اقتصادی دوجانبه گفت‌وگو کرد.

وستروله پیش از این از عربستان سعودی دیدار کرده بود. یمن و تحولات آن محور گفت‌و گوهای وی با رهبران عربستانی بود. وستروله از این که یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی به محلی برای فرار و استقرار تروریست‌ها تبدیل شود به شدت ابراز نگرانی کرد.

وزیر امور خارجه‌ آلمان روز شنبه ۹ ژانویه در ریاض در دیدار با سعود الفیصل همتای عربستانی‌اش نسبت به اوضاع وخیم یمن و سیر حوادث جاری در آن هشدار داد و خواستار دقیق شدن هر چه بیشتر جامعه عربی و بین‌المللی برای بحران امنیتی موجود در آن شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، اکنون جامعه جهانی از این نگران است که افزایش نفوذ و حضور القاعده در یمن از یک سو و جنگ شبه نظامیان الحوثی در شمال این کشور از سوی دیگر باعث افزایش بی‌ثباتی در یمن شده و اقتدار دولت مرکزی را به تدریج کاهش دهد.

ریاض مدعی است که ایران از شیعیان الحوثی حمایت می‌کند و همین موضوع باعث افزایش تیرگی‌ها در روابط عربستان و ایران شده است.

از سوی دیگر شش ماه پیش ۵ تن از افراد یک خانواده‌ آلمانی در یمن ناپدید شدند که هنوز سرنوشت آنها روشن نشده است. دولت مرکزی یمن می‌گوید، زوج آلمانی و هر سه فرزندانشان هنوز زنده هستند. این موضوع نیز از دیگر موارد مورد بحث میان وزرای خارجه آلمان و عربستان بود.

گیدو وستروله در سفرش به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از این پیشنهاد که در حاشیه کنفرانس افغانستان که قرار است در لندن برگزار شود، موضوع ارائه‌ کمک به یمن مورد بحث قرار گیرد استقبال کرد. کنفرانس افغانستان در اواخر ژانویه در لندن برگزار خواهد شد. او می‌گوید، دولت یمن باید از توانمندی برقراری ثبات در کشور خود برخوردار شود.

آلمان با کمک‌های عمرانی نزدیک به ۸۰ میلیون یورویی خود به یمن بیشترین کمک را در سطح کشورهای اروپایی ارائه کرده است. تا کنون کشورهای دیگری نیز تمایل خود را برای کمک به یمن اعلام کرده‌اند. عربستان سعودی به کشورهای فقیر همسایه‌ خود کمک‌های میلیاردی ارائه می‌کند.

در همین رابطه وزیر امور خارجه‌ عربستان نسبت به دخالت ایران در امور داخلی یمن هشدار داد و گفت: «یمن باید کشوری خودمختار و مستقل باشد.»

وستروله در عربستان با ملک عبدالله پادشاه این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. مذاکرات آنها نزدیک به دو ساعت به طول انجامید.

حقوق بشر از دیگر موضوعات مورد بحث میان وزیر امور خارجه‌ آلمان با سعود الفیصل بود که دو طرف بر سر هیچ کدام از موارد بحث مرتبط با این موضوع به توافق نرسیدند. عربستان کشوری است که در آن حجاب زنان اجباری است، حزب و سندیکایی وجود ندارد و هنوز هم احکام اعدام اجرا می‌شود.

گیدو وستروله با بیان این که اختلاف عقیده‌ دو کشور در برخی مسائل قابل درک است، از حقوق بشر دفاع کرد و با اشاره به چندگانگی مذاهب گفت: «اتحادیه‌ اروپا اعتقاد دارد که حکم اعدام باید در تمامی کشورها برچیده شود.»

سعود الفیصل اظهارات همتای آلمانی خود را نپذیرفت و در مخالفت با اظهارات وی گفت: «سیستم‌های ارزشی کشورها متفاوت است.»

هر دو وزیر با اشاره به کنفرانس افغانستان که در ۲۸ ژانویه برپا می‌شود، از ضرورت تشدید تلاش‌ها برای بازسازی افغانستان حمایت کردند. همچنین دو طرف بر ضرورت آغاز هر چه سریع‌تر گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه تاکید کردند و اظهار داشتند، تشکیل کشور مستقل فلسطینی راه حل مناقشه‌ خاورمیانه است.

در همین حال هر دو کشور از ایران خواستند، برای پایان بخشیدن به مناقشه هسته‌ای به درخواست‌های بین‌المللی عمل کند.

وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه 11 ژانویه وارد ابوظبی پایتخت امارات متحد عربی خواهد شد.


نظر شما :