افغان ها مسئولیت زندان بگرام یا ابوغریب افغانستان را بر عهده خواهند گرفت

۲۲ دی ۱۳۸۸ | ۰۰:۱۲ کد : ۶۷۰۰ آسیا و آفریقا
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد، مسئولیت اداره زندان بگرام در شمال کابل که تا به حال بر عهده نیروهای امریکایی بوده به افغان‌ها واگذار خواهد شد.
افغان ها مسئولیت زندان بگرام یا ابوغریب افغانستان را بر عهده خواهند گرفت

دیپلماسی ایرانی: وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد، مسئولیت اداره زندان بگرام در شمال کابل که تا به حال بر عهده نیروهای امریکایی بوده به افغان‌ها واگذار خواهد شد. شدت اعمال خشونت‌آمیز علیه زندانیان در بگرام همانند ابوغریب و گوانتانامو بوده است.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اظهار داشت، توافق در این مورد میان مسئولان دولتی افغانستان و نیروهای امریکایی در روز شنبه ۹ ژانویه صورت گرفته است. بر این اساس پس از قبول مسئولیت این دولت افغانستان است که پاسخگوی وضعیت بازداشت‌شدگان، بازجویی از آنان و مراحل مختلف روند تشکیل دادگاه برای بازداشت‌شدگان در زندان بگرام خواهد بود.

بنا بر توافق‌نامه یاد شده تا چند روز دیگر آموزش گروه معینی از نیروهای افغانی برای برعهده‌ گرفتن مسئولیت زندان بگرام آغاز خواهد شد. به گفته مقامات امریکایی واگذاری کامل اداره این زندان به نیروهای افغانی تا پایان سال میلادی جاری به پایان خواهد رسید.

زندان بگرام که تا به ‌حال توسط ارتش امریکا اداره می‌شد، ابتدا در پایگاه هوایی پیشین نیروهای روسیه در افغانستان واقع بود. در سال ۲۰۰۶ با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیون دلار در این مکان زندان جدیدی ساخته شد که بنا به نظر نیروهای امریکایی از استانداردهای بین‌المللی برخوردار است.

افرادی که در عملیات نظامی ارتش امریکا علیه نیروهای افراطی طالبان و شبکه تروریستی القاعده دستگیر می‌شدند به این زندان انتقال می‌یافتند. در سال ۲۰۰۲ دو تن از بازداشت‌شدگان در زندان بگرام در مراحل بازجویی خود توسط نیروهای امریکایی و در پی اعمال خشونت شدید کشته شدند.

زندان بگرام در کنار زندان‌های مخوف ابوغریب در عراق و گوانتانامو در کوبا، به عنوان نماد رفتار خشونت‌آمیز و سوءاستفاده از زندانیان در دوران حکومت جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری پیشین امریکا شناخته شده است.

بر اساس اطلاعاتی که مقام‌های امریکایی تا کنون داده‌اند، در حال حاضر ۷۵۰ زندانی در بازداشتگاه بگرام به‌ سر می‌برند. ۳۰ تن از این زندانیان از اتباع افغانستان نیستند. این افراد از جمله کسانی هستند که در کشورهای دیگر دستگیر شده و به زندان بگرام انتقال یافته‌اند.


( ۶۷ )

نظر شما :