تهديد جورج ميچل و برآشفتگى اسرائيلى‌ها

۲۳ دی ۱۳۸۸ | ۱۲:۵۶ کد : ۶۷۱۳ اخبار اصلی
جورج میچل نماینده ویژه دولت امریکا در خاورمیانه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی امریکایی پی‌بی‌اس گفت: «ایالات متحده می‌تواند برای تحرک بیشتر اسرائیل در امر صلح از تحریم‌هایی علیه این کشور مثل لغو ضمانت‌های مالی استفاده کند.»
تهديد جورج ميچل و برآشفتگى اسرائيلى‌ها

دیپلماسی ایرانی: جورج میچل نماینده ویژه دولت امریکا در خاورمیانه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی امریکایی پی‌بی‌اس گفت: «ایالات متحده می‌تواند برای تحرک بیشتر اسرائیل در امر صلح از تحریم‌هایی علیه این کشور مثل لغو ضمانت‌های مالی استفاده کند.» 

سخنان میشل که برای نخستین بار در میان مقامات امریکایی بوی تهدید می‌داد با واکنش مقامات دولتی اسرائیل مواجه شد. از این رو هر کدام از مقامات دولتی به گونه‌ای می‌کوشد نشان دهد که ضمانت‌های مالی امریکا چندان اهمیتی برای اسرائیل ندارد. جووال استاینیتس وزیر دارایی اسرائیل ضمن ابراز ناراحتی از سخنان جورج میچل گفت: «ما در حال حاضر به ضمانت‌های مالی امریکا احتیاجی نداریم. البته من از تهدیدهای امریکا تعجب می‌کنم. چرا که همین چند ماه پیش بود که امریکا ضمانت‌های مالی خود در ارتباط با اسرائیل را برای دو سال دیگر تمدید کرد. به هنگام تمدید هیچ صحبتی از شروط ضمانت به میان نیامد.»

سخنان جرج میچل با نگرانی شدید بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر تندروی اسرائیل نیز مواجه شد. فردی که امریکایی‌ها معتقدند سیاست‌های افراطی او و آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه‌اش عامل اصلی به تعویق افتادن مذاکرات صلح و به بن‌بست رسیدن روند گفت و گوهای صلح در حال حاضر است.

نتانیاهو در جلسه کابینه‌اش با ناخرسندی از این اقدام امریکا گفت: «این تشکیلات خودگردان فلسطینی است که مقصر اصلی توقف گفت‌و‌گوهای صلح در خاورمیانه است نه اسرائیل. دولت اسرائیل برای از سرگیری گفت‌و‌گوهای صلح اقدامات فراوانی انجام داده و پیشنهاد توقف محدود شهرک‌سازی نیز که از طرف اسرائیل مطرح شد در راستای همین اقدامات بوده است.»

وزارت امور خارجه اسرائیل با ارسال صفحات بسیاری به رسانه‌های بین‌المللی فهرست‌وار به موردهایی اشاره کرده که در آنها فلسطینیان همواره با طرح های صلح اسرائیل مخالفت کرده‌اند.

البته تنها نتانیاهو نیست که با فشار جهانی روبه‌رو است. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در گفت‌و‌گو با الجزیره گفت: «امریکا ، مصر و عربستان سعودی بر آغاز مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل تاکید می‌کنند.»

البته محمود عباس یادآور شد که مصر و عربستان شرط فلسطینیان مبنی بر توقف کامل شهرک‌سازی برای شروع مذاکرات را منطقی می‌دانند.

برخی معتقدند فشارها به محمود عباس در نهایت کارساز شده و وی مجبور خواهد شد با قول غیر رسمی‌ای که اسرائیل در این مورد به او خواهد داد پای میز مذاکره با اسرائیل بنشیند. چرا که برای فلسطینیان همواره عمل مهم‌تر از بیانیه‌های رسمی اسرائیل است.

سفر جرج میچل نماینده ویژه دولت امریکا چند روز دیگر به خاورمیانه آغاز می‌شود. او در این سفر برنامه جدیدش را مطرح می‌کند. بر مبنای این برنامه‌ دو ساله باید در ابتدا مرزهای کشور آینده فلسطین تعیین شوند. هدف این است که این بخش مذاکرات تا ۹ ماه دیگر هم زمان با پایان یافتن مهلت توقف در شهرک‌سازی‌ها که از طرف نتانیاهو پیشنهاد شده به پایان برسد. آیا با پیشنهاد میچل زمینه‌های از سرگیری گفت و گوهای صلح اعراب و اسرائیل مهیا خواهد شد؟


نظر شما :