افزايش اميد افغان‌ها به آينده

۲۵ دی ۱۳۸۸ | ۱۵:۱۱ کد : ۶۷۲۲ آسیا و آفریقا
طبق نتایج یک نظرسنجی که در ماه دسامبر توسط بی‌بی‌سی، ای.بی.سی و ای.آر.دی انجام گرفت، ۷۰ درصد افغانی‌ها بر این باورند که کشورشان در مسیر درستی حرکت می‌کند. این رقم ۳۰ درصد بالاتر از سال گذشته است.
افزايش اميد افغان‌ها به آينده

دیپلماسی ایرانی: نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که افغانی‌ها نسبت به آینده خود و فرزندان‌شان امیدوارتر و خوشبین‌تر شده‌اند. دید مردم افغانستان در رابطه با مسائل سیاسی نیز به طور محسوسی تغییر کرده است. 

علی‌رغم وجود فقر، خشونت، فساد و بسیاری مشکلات دیگر در افغانستان اکثریت افغانی‌ها بعد از سال‌ها ناامیدی دوباره دیدی مثبت نسبت به آینده پیدا کرده‌اند. طبق نتایج یک نظرسنجی که در ماه دسامبر توسط بی‌بی‌سی، ای.بی.سی و ای.آر.دی انجام گرفت، ۷۰ درصد افغانی‌ها بر این باورند که کشورشان در مسیر درستی حرکت می‌کند. این رقم ۳۰ درصد بالاتر از سال گذشته است.

این نظرسنجی که بیش از ۱۵۰۰ تن از منطقه‌های مختلف افغانستان در آن شرکت کرده‌اند، نشان می‌دهد که اکثریت افغانی‌ها (۷۰ درصد) فکر می‌کنند در یک سال آینده وضع‌شان بهتر خواهد شد. در رابطه با آینده دورتر نیز ۶۱ درصد افغانی‌ها بر این عقیده‌اند که آینده‌ای بهتر در انتظار فرزندان‌شان است. این رقم در مقایسه سال گذشته 14 درصد رشد داشته است.

در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری اخیر در افغانستان رسانه‌های خارجی بر مسائلی چون تقلب در انتخابات و مشروعیت دولت حامد کرزای تاکید داشتند، اما اکثریت افغانی‌ها از این که با وجود تهدیدها و ترورهای طالبان اصولا انتخاباتی در کشورشان انجام گرفته و دولتی انتخاب شده است، راضی هستند. به همین دلیل علی‌رغم این که تنها یک سوم افغانی‌ها به سلامت انتخابات اخیر ریاست جمهوری‌شان باور دارند سه چهارم آنان از نتایج انتخابات خشنود هستند. رضایت افغانی‌ها بیشتر به این دلیل است که فکر می‌کنند انتخاب دولت جدید مانع به وجود آمدن خلا قدرت و جنگ داخلی شده است.

در رابطه با فساد در بین سران دولت نیز اکثریت افغانی‌ها فکر می‌کنند که فساد یک مشکل ریشه‌دار و جزئی از زندگی روزمره مردم در افغانستان است. ۹۵ درصد افغانی‌ها معتقدند که فساد مشکلی جدی در جامعه افغانستان است.

سه چهارم افغانی‌ها از سیاست‌های کرزای راضی هستند و فکر می‌کنند او می‌تواند امنیت و ثبات افغانستان را تضمین کند. با وجود این که ارتش و پلیس افغانستان ضعف‌های بسیاری دارند اما با این وجود ۷۰ درصد افغانی‌ها عملکرد ارتش و ۶۱ درصد از عملکرد پلیس ابراز رضایت می‌کنند.

یکی از دلایل افزایش رضایت در بین افغانی‌ها بهبود شرایط زندگی آنان است. تا سال گذشته بخش بزرگی از مردم دسترسی به برق نداشتند یا فقط چند ساعت در روز می‌توانستند از برق استفاده کنند، در صورتی که امروز در اکثر مناطق افغانستان برق موجود است. این نه تنها زندگی شخصی را راحت‌تر می‌کند، بلکه امکان ایجاد شرکت‌های اقتصادی کوچک را نیز فراهم می‌کند و باعث ایجاد کار می‌شود.

با همه اینها در حال حاضر فقط ۴۱ درصد افغانی‌ها از امکانات شغلی در افغانستان راضی هستند. این رقم نسبت به سال پیش حدود یک سوم افزایش یافته است. در رابطه با مسائلی چون دسترسی به مواد غذایی، خیابان‌ و جاده‌سازی و حقوق زنان نیز رضایت افغانی‌ها افزایش یافته است. اما در مورد امکانات تحصیلی رضایت چندانی وجود ندارد.

افغانی‌ها در زمینه مقابله با طالبان نیز خوشبین‌تر شده‌اند. سال گذشته ۴۳ درصد بر این باور بودند که طالبان قوی‌تر شده است، در صورتی که امروز تنها ۳۰ درصد افغانی‌ها چنین فکری می‌کنند و ۴۰ درصد بر این عقیده‌اند که طالبان ضعیف‌تر شده است.

دیدگاه افغانی‌ها در مورد این که چه کسی مقصر جنگ و خشونت در افغانستان است نیز به طور محسوسی تغییر کرده است. دو سوم افغانی‌ها طالبان و القاعده را و فقط ۱۰ درصد امریکا و ناتو را مقصر می‌دانند. البته هنوز بخش بزرگی از مردم دید مثبتی نسبت به امریکا و ناتو ندارند. فقط ۴۰ درصد از مردم از عملکرد امریکا و ناتو راضی هستند در حالی که نزدیک به ۶۰ درصد فکر می‌کنند که آنها به وظیفه‌شان به خوبی عمل نمی‌کنند.

بخش بزرگی از مردم افغانستان از سیاست‌های جدید باراک اوباما حمایت می‌کنند به گونه‌ای که ۶۰ درصد آنان با افزایش موقت نیروهای نظامی خارجی در افغانستان موافق‌ هستند.


نظر شما :