کره‌شمالى صلح را تعطيل کرد، جنگ را آغاز

۲۶ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۶ کد : ۶۷۳۱ آسیا و آفریقا
کيم جونگ ايل يک‌بار از جنگ مقدس سخن مى‌گويد و بار ديگر از صلح و آرامش. يک ‌بار تسليحات هسته‌اى خود را به رخ مى‌کشد و فرداى آن روز در مقابل دوربين خبرنگاران برج خنک‌کننده مهم‌ترين راکتور هسته‌اى خود را منفجر مى‌کند.
کره‌شمالى صلح را تعطيل کرد، جنگ را آغاز

دیپلماسی ایرانی: شاهين جنگ دوباره بر فراز شبه‌جزيره کره به پرواز درآمده است. قايم و موشک بازى پيونگ‌يانگ با جامعه جهانى ديگر حوصله همه را سر برده است. کيم جونگ ايل رهبر اين کشور هر روز بر شيپورى متفاوت مى‌دمد. يک‌بار از جنگ مقدس سخن مى‌گويد و بار ديگر از صلح و آرامش. يک ‌بار تسليحات هسته‌اى خود را به رخ مى‌کشد و فرداى آن روز در مقابل دوربين خبرنگاران برج خنک‌کننده مهم‌ترين راکتور هسته‌اى خود را منفجر مى‌کند.

همه اين اما و اگرها و بازى با زمان را ديگر رهبران جامعه جهانى از حفظ هستند. با اين وجود هرزچندگاهى ژست‌هاى خبرخواهانه کيم‌جونگ ايل که چندان هم صحيح و سالم نيست، ديگران را فريب مى‌دهد. باراک اوباما رئيس‌جمهورى جوان و دموکرات ايالات متحده از يک سال پيش که قدرت را در کشورش در دست گرفت؛ مى‌دانست که پيونگ‌يانگ در نهايت ميگرنى غيرقابل درمان براى او و دولتش خواهد شد. پيش‌بينى‌ها نيز در اين ميانه کاملا درست از آب درآمد. نه سفر نخست وزيرى چين و نه استفان بوثورث نماينده هسته‌اى ايالات متحده به کره‌شمالى هم در نهايت ره به جايى نبرد. اکنون بسيارى از تحليل‌گران اعتقاد دارند که استراتژى ايالات متحده در نخستين سال حضور باراک اوباما در قدرت که همان بى‌اعتنائى به کيم جونگ ايل بود، بهترين راهکار براى به زانودرآوردن پيونگ‌ يانگ است.

اما بيانيه نادر نهاد عالى تصميم گيرنده در کره شمالى که در آن از جنگ مقدس سخن به ميان آمده بود و البته سئول هم به شدت تهديد شده بود، به عقيده کارشناسان مى‌تواند آغازگر بن‌بستى جدى در روابط ميان دو کره باشد. بن‌بستى که تاخير در برگزارى مذاکرات شش جانبه تنها يکى از تبعات آن است.

بيست و چهار ساعت پيش بود که پيونگ‌يانگ تهديد کرد که هرگونه گفتگو با کره جنوبى را متوقف خواهد کرد مگر آنکه سئول به خاطر برنامه احتمالى خود درخصوص تلاش براى به دست گرفتن اداره امور در کره شمالى در صورت سرنگون شدن رژيم کمونيست در اين کشور عذرخواهى کند.

کميسيون قدرتمند دفاع ملى کره شمالى که کيم جونگ ايل رهبر کره شمالى رياست ان را به عهده دارد برنامه ادعا شده کره جنوبى را براى کنترل امور در کره شمالى محکوم و ان را يک جنايت توصيف کرد.

براساس گزارش هاى منتشر شده در کره جنوبى که هنوز تاييد نشده است مقامات اين کشور طرحى را براى اداره کره شمالى درصورت فروپاشى رژيم اين کشور در دست بررسى دارند.

کميسيون دفاع ملى کره شمالى اعلام کرد هدف کره جنوبى از چنين طرحى سرنگون کردن رژيم کمونيست در کره شمالى با همکارى نظامى مشترک با امريکاست.

اين کميسيون اعلام کرد اگر کره جنوبى به خاطر برنامه هايش در اين زمينه عذرخواهى نکند، هرگونه مذاکرات و گفتگو با اين کشور باهدف بهبود روابط دو کره و برقرارى ثبات در منطقه غير ممکن خواهد بود.

چان هائه سونگ سخنگوى وزارت وحدت کره جنوبى با کم اهميت دانستن بيانيه کميسيون دفاع ملى کره شمالى افزود پيونگ يانگ اغلب در مورد برنامه هاى احتمالى سئول چنين واکنش هاى اعتراض اميزى را نشان مى دهد.
 
بسيارى از تحليل گران مسائل شبه‌جزيره کره اعتقاد دارند که اين بيانيه کره شمالى پايانى بر ابتکارهاى صلح اين کشور پس از دومين ازمايش هسته اى پيونگ يانگ به شمار مى رود.

بر اين اساس کره شمالى احتمالا هرگونه مذاکرات و روابط با کره جنوبى را تحريم خواهد کرد. اين اقدام پيونگ يانگ بدون شک بر تلاش ها براى ازسرگيرى مذاکرات خلع سلاح شش جانبه نيز که هدف از ان پايان دادن به برنامه تسليحات هسته اى کره شمالى تاثير منفى خواهد داشت.

اوريل گذشته بود که کره‌شمالى از مذاکرات خلع سلاح شش جانبه خارج شد. امضاى پيمان صلح با امريکا و لغو تحريم ها عليه اين کشور پيش از اغاز دوباره مذاکرات شش جانبه از جمله پيش‌شرط‌هاى جديد رهبر کره‌شمالى است.

کاخ سفيد اما درخواست کره شمالى درخصوص لغو تحريم ها عليه اين کشور را رد کرده است.


نظر شما :