ايران، شوروى نيست!

۲۹ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۳ کد : ۶۷۳۴ اخبار اصلی
درست در شرايطى که پيشرفت در پرونده هسته‌اى ايران به بن‌بست خورده و جامعه جهانى ...
ايران، شوروى نيست!
ديپلماسى ايرانى: همزمان با افزايش تلاش‌ها براى توسل به ديپلماسى در برابر ايران در سال 2008 ميلادى و همزمان با حضور باراک اوباما در کاخ سفيد، بسيارى از تحليل‌گران مسائل بين‌المللى اين تلاش‌ها را به ديدار ريچارد نيسکون از چين در 1972 تشبيه کردند. البته آنچه در يک سال گذشته در تهران گذشت از ناآرامى‌هاى داخلى تا مخالفت با پيشنهادهاى غرب ،مصنوعى بودن اين قياس را ثابت کرد. حسن کلام را مايکل ماندلبام بر زبان راند: مائو در آن زمان انگيزه‌هاى فراوانى براى اين ديدار داشت. چين در اوايل دهه نود در يک قدمى استقرار سربازان شوروى سابق در مرزهايش قرار داشت. در چنين شرايطى چين چاره‌اى نداشت جز پناه بردن به آغوش ايالات متحده. در مورد ايران اما چنين شرايطى وجود ندارد. تهران ترجيح مى‌دهد غرب و در راس آنها ايالات متحده را حدالامکان دور از عرض شانه‌هاى خود نگاه دارد.

مجله معتبر فارين پاليسى با اين مقدمه به نقد و بررسى عملکرد غرب در برابر پرونده هسته‌اى ايران پرداخته است. اين مجله در ادامه مى‌نويسد: درست در شرايطى که پيشرفت در پرونده هسته‌اى ايران به بن‌بست خورده و جامعه جهانى خود را براى اعمال تحريم‌هاى جدى در ميانه خشم چين و محافظه‌کارى روسيه مهيا مى‌کنند، در چرخه امنيت ملى ايالات متحده استراتژى جديدى شکل گرفته است به نام محدود کردن دامنه فعاليت. کسانى که مدافع اين استراتژى هستند در ذهن خود بازدارنده‌گى هسته‌اى را پرورش مى‌دهند. اين به معناى مراقبت از ايران است تا از تسليحات هسته‌اى خود استفاده نکند. البته تجربه تاريخى نشان مى‌دهد که به غير از ايالات متحده تاکنون هيچ‌کشورى از تسليحات هسته‌اى خود استفاده نکرده است. همان‌گونه که نبايد چندان بر عقلانيت دولت ايران تمرکز کنيم، همزمان نبايد به بزرگ‌نمايى اين تهديد هم روآوريم. بسيار دور از ذهن است که ايران آغازگر مناقشه هسته‌اى قرن باشد.

فارين پاليسى در ادامه مى‌نويسد: احتمال استفاده ايران از تسليحات هسته‌اى تنها ابتدائى‌ترين خطرى‌ست که در صورت فکر کردن به ايران هسته‌اى به ذهن خطور مى‌کند. خطر جدى‌تر اما انتقال اين معلومات هسته‌اى به کشورها يا ديگر گروه‌هاى در ارتباط با ايران مانند حزب‌الله لبنان و حماس است. اين فرضيه احتمالش از توسل ايران به تسليحات هسته‌اى هم بيشتر است. حتى اگر گروه‌هايى مانند حزب‌الله لبنان هم دريافت اطلاعات هسته‌اى از ايران را رد کنند، اما بى‌شک مى‌توانند در سايه چتر ايران هسته‌اى به فعاليت خود ادامه دهند.

بحران ديگر اين است که دستيابى ايران به تسليحات هسته‌اى مى‌تواند چهره امنيتى در خاورميانه را تغيير دهد. کشورهاى همسايه ايران در چنين شرايطى تنها با دو گزينه روبه‌رو خواهند بود: دستيابى به تسليحات هسته‌اى و يا تن دادن به قدرت‌نمايى و يکه‌تازى ايران در منطقه. در اين ميان کشورهاى عربى من باب تاريخى چندان به ايران اعتماد ندارند و دقيقا به همين دليل ترجيح مى‌دهند تسليحات هسته‌اى خود را به رخ بکشند. پيروزى ايالات متحده و متحدانش بر اتحاد جماهير شوروى سابق، موفقيتى تاريخى بود که کم‌هزينه هم نبود. در همان زمان هم انتقال معلومات هسته اى از شوروى به ديگر کشورها مولود مشکلاتى شد که ما در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم مى‌کنيم. ما نبايد به دنبال تکرار موفقيت از اين جنس در قبال ايران هم باشيم. باراک اوباما بايد بداند که اشتباه شوروى را در مورد ايران هم تکرار نکند.


نظر شما :