ناکامی 1+5 در اعمال فشار بر ایران

همه چیز به خیر گذشت؟

۲۷ دی ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۴ کد : ۶۷۳۸ اخبار اصلی
همه جمع شدند تا پیش‌نویس طرح تحریمی را تدوین کنند تا شاید بتوانند تهران را با دور جدیدی از تحریم‌ها روبه‌رو سازند. با این وجود حرکت زیرکانه چین در اعزام دیپلماتی دون پایه و نه در قد و قامت این مذاکرات دست همه را در حنا گذاشت.
همه چیز به خیر گذشت؟

دیپلماسی ایرانی: همه چیز به خیر و خوشی تمام شد. اعضای گروه پنج به اضافه یک سرانجام پس از چندین هفته بحث و تبادل نظر تلفنی و از راه دور، کنار هم نشستند تا به قول خودشان تکلیف برنامه هسته‌ای ایران را یکسره کنند. همه جمع شدند تا پیش‌نویس طرح تحریمی را تدوین کنند تا شاید بتوانند تهران را با دور جدیدی از تحریم‌ها روبه‌رو سازند. با این وجود حرکت زیرکانه چین در اعزام دیپلماتی دون پایه و نه در قد و قامت این مذاکرات دست همه را در حنا گذاشت. چین چه در مقام تلافی معامله تسلیحاتی واشنگتن با تایوان و چه در جامه دوست تجاری و استراتژیک تهران قدم در مسیری گذاشت که به راحتی می‌توان آن را خرید زمان خواند. نماینده شش کشور حاضر در این مذاکرات در نیویورک تایید کردند که آنچه تهران تا‌کنون در پرونده هسته‌ای خود انجام داده است، این کشور را مستوجت مجازات بین‌المللی کرده است! البته همه چیز در حد هشدار و تهدید باقی ماند. تهران تهدید شد که اگر در مسیر شفاف سازی برنامه‌های هسته‌ای خود گام بر ندارد به زودی دور جدیدی از تحریم‌ها در راه خواهد بود. تهران سالهاست که از زمان آغاز بحث هسته‌ای این کشور در دوران ریاست ‌جمهوری جورج بوش بر صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها تاکید می‌کند اما واشنگتن و همراهان غربی‌اش این کشور را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کنند.

نماینده چین در جلسه دیروز اما تنها آمده بود تا نمایشگر مخالفت دولتش باشد با تشدید تحریم‌ها علیه ایران. چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان تاکید کردند که همچنان در مسیر توسل به دیپلماسی برای پایان دادن به این مناقشه گام برخواهند داشت، اما در شرایطی که تهران نتواند به درخواست‌های این پنج کشور در بازده زمانی اندک پاسخ دهد، گزینه تشدید تحریم‌ها بر روی میز قرار خواهد گرفت. نماینده روسیه در این خصوص به خبرنگاران گفت: ما در این برهه زمانی در خصوص گزینه دوم که همان تحریم است بسیار سخن می‌گوئیم اما این بدان معنا نیست که ما گزینه نخست دال بر تعامل به جای تقابل را فراموش کرده‌ایم. 

با بی‌نتیجه به پایان رسیدن این مذاکرات، مقام‌های غربی ادعا کردند که هر شش کشور حاضر در نیویورک موافقت خود را با حرکت در یک مسیر یگانه برای اعمال فشار بر ایران اعلام کرده‌اند. البته چین با حرکت مارپیچ خود این ادعا را زیر سوال برده است. پنج کشور دیگر مقام‌هایی از وزارت امور خارجه خود را راهی نیویورک کردند اما چین نماینده دائم خود در سازمان ملل را فرستاد. نمایندگان هر شش کشور موافقت خود را با ادامه دادن تماس‌های تلفنی تا پایان ماه جاری برای تعیین تکلیف گام بعدی اعلام کردند.

سرگئی ریانکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در پایان این نشست پنج ساعته در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست تلاشها بر تشدید فشار علیه ایران متمرکز بود. ما از اعمال برخی فشارهای سیاسی به ایران حمایت می کنیم اما اولویت را بر ادامه مذاکرات می دانیم. هنوز فرصتهای زیادی برای ادامه مذاکرات وجود دارد و تمایل داریم بر اساس دستور کار گذشته با ایران مذاکره کنیم.

نماینده اتحادیه اروپا هم در جمع خبرنگاران گفت تاریخی برای مذاکرات بعدی تعیین نشد و این نشست نیز نتیجه خاصی نداشت و بیشتر جنبه هماهنگی برای اقدامات بعدی داشت. ویلیام برنز معاون سیاسی وزیر امور خارجه امریکا هم از اظهار نظر در مورد نشست روز شنبه خودداری کرد.

چین و روسیه در سه دور پیشین اعمال تحریم‌ها در برابر ایران، با جامعه جهانی همصدا شده‌بودند. مقام‌های روسی ادعا می‌کنند که اظهار نظرهای ایرانی‌ها در خصوص تعداد نیروگاه‌ها و روند غنی‌سازی اورانیوم با واقعیت تطبیق ندارد و این کشور در خصوص توانمندی هسته‌ای خود اغراق می‌کند! همزمان نمایندگان کشورهای غربی ادعا می‌کنند که ایران در حال خرید زمان و دستیابی به بمب هسته‌ای است. ماه می که از راه برسد معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای معروف به ان پی تی باید مورد بازنگری جدید قرار گیرد. امریکا مایل به حل پرونده هسته‌ای ایران پیش از این تاریخ است.


نظر شما :