انتخابات اوکراين، متحدان روسیه به قدرت می‌رسند

۲۸ دی ۱۳۸۸ | ۰۱:۱۸ کد : ۶۷۴۹ اروپا
یکشنبه ۱۷ ژانویه در اوکراین انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. همه نظرسنجی‌ها حاکی از پیروزی ویکتور یانوکوویچ نخست وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون است. براساس نظر سنجی‌ها ویکتور یانوکوویچ بیش از یک سوم آرا را تصاحب خواهد کرد.
انتخابات اوکراين، متحدان روسیه به قدرت می‌رسند

دیپلماسی ایرانی: یکشنبه ۱۷ ژانویه در اوکراین انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. همه نظرسنجی‌ها حاکی از پیروزی ویکتور یانوکوویچ نخست وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون است. براساس نظر سنجی‌ها ویکتور یانوکوویچ بیش از یک سوم آرا را تصاحب خواهد کرد.

ویکتو یانوکوویچ  یانوکوویچ که در سال ۲۰۰۴ نخست وزیر اوکراین بود متهم به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری شد. وی در آن زمان از متحدان اصلی روسیه در اوکراین محسوب می‌شد. در آن زمان پس از هفته‌ها تظاهرات که به انقلاب نارنجی شهرت یافت، انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر برگزار شد که رقیب وی ویکتور یوشچنکو به پیروزی رسید.

پس از یانوکوویچ خانم یولیا تیموشنکو که از سال ۲۰۰۷ رئیس دولت اوکرائین است احتمالا ۲۰ درصد آرا را کسب می‌کند و در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

اما نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که طی هفته‌های گذشته بر آرای سرگئی تیگی‌پکو رئیس سابق بانک مرکزی که از افراد بسیار ثروتمند اوکرائین نیز محسوب می‌شود، افزوده شده و حتی بعید نیست رای دوم انتخابات ریاست جمهوری را نیز به دست آورد.

همه کاندیداها وعده نزدیکی به اتحادیه اروپا و هم‌زمان روابط خوب با روسیه را می‌دهند. از دیگر وعده‌هایی که بر روی پلاکاردها نقش بسته‌اند، ایجاد امکانات شغلی، مبارزه با فقر و فساد است.

اما برخلاف یوشچنکو که از هیچ شانسی برای کسب دوباره مقام ریاست جمهوری برخوردار نیست، هیچ کدام از کاندیداها وعده عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را نمی‌دهند.

یوشچنکو تنها رهبر یک انقلاب مسالمت‌آمیز نیست که پس از یک دوره از سوی مردم دیگر انتخاب نمی‌شود. پیش از او نیز لخ والسا رهبر جنبش همبستگی لهستان پس از یک دوره ریاست جمهوری دیگر انتخاب نشد.

یوشچنکو مانند بسیاری دیگر از رهبران دچار بیماری کاخ نشینی شد و بله قربان گویان مانع از اجرای روند رفرم یا اصلاحات شد. مبارزه با فساد در حد حرف باقی ماند و گزارش‌هائی از زندگی شبانه پسرش صفحات روزنامه‌ها را پر کرده است. اما مهمتراز همه این که یوشچنکو نتوانست دره عمیق بین شرق روسی زبان و غرب این کشور را پر کند.

هرچند انقلاب نارنجی در اوکراین زمینه را برای آزادی مطبوعات، انتخابات آزاد، وجود یک اپوزیسیون قدرتمند و رقابت سیاسی فراهم کرد، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اکنون ۷۰ درصد مردم خواهان وجود یک "دست قدرتمند" هستند. دست قدرتمند عبارتی است که این روزها در دهان مردم اوکراین افتاده که معنای آن وجود یک مرد مقتدر در راس امور سیاسی و اجرایی کشور است.

در این میان یولیا تیموشنکو نخست وزیر اوکرائین که براثر بحران اقتصادی، کاهش هریونا بهای پول این کشور و افزایش شدید بیکاری از محبوبیتش کاسته شده، در مبارزه انتخاباتی‌اش شعار :دیکتاتوری قانون" را می‌دهد.

در صورتی که هیچ یک از ۱۸ کاندید ریاست جمهوری در همان دور اول اکثریت آرا را بدست نیاورد در روز ۷ فوریه دو نفری که بیشترین آرا را کسب کرده‌اند در دور دوم به مصاف هم خواهند رفت. 


نظر شما :