درخواست چين براى تلطيف موضع عليه ايران

۲۹ دی ۱۳۸۸ | ۲۰:۵۵ کد : ۶۷۷۱ اخبار اصلی
"لطفا براى حل پرونده هسته‌اى ايران به گزينه ديپلماسى متوسل شويد". "هنوز فرصت براى بازنگاه داشتن گزينه ديپلماسى باقى مانده است." اينها جملات متفاوتى است که مقام‌هاى چينى پس از شکست نمايندگان 1+5 در نيويورک براى رسيدن به راهکارى براى مقابله با ايران، بر زبان مى‌رانند.
درخواست چين براى تلطيف موضع عليه ايران

دیپلماسی ایرانی: "لطفا براى حل پرونده هسته‌اى ايران به گزينه ديپلماسى متوسل شويد". "هنوز فرصت براى بازنگاه داشتن گزينه ديپلماسى باقى مانده است." اينها جملات متفاوتى است که مقام‌هاى چينى پس از شکست نمايندگان 1+5 در نيويورک براى رسيدن به راهکارى براى مقابله با ايران، بر زبان مى‌رانند. چين بر خلاف هميشه که از همراهى روسيه در دفاع از ايران برخوردار بوده اين‌بار در اين عرصه تک و تنها مانده است. در چنين شرايطى متقاعد کردن پنج کشور ديگر براى توسل به ديپلماسى به جاى تشديد تحريم‌ها کار چندان ساده‌اى براى چينى‌ها نيست.

سخنگو وزرات امور خارجه چين در تاز‌ه ترين اظهار نطرهاى خود در اين خصوص گفت: پکن به دنبال حل پرونده هسته‌اى ايران با توسل به ديپلماسى است. ما اميدواريم که طرف‌هاى حاضر در اين پرونده بتوانند با حسن نيت و انعطاف پذيرى بيشتر راهکارى دوستانه براى برون رفت از بحران پيدا کنند.

اين مقام چينى براى چندمين‌بار تاکيد کرد که پکن نگرانى‌هاى غرب در خصوص تکثير تسليحات هسته‌اى توسط تهران را درک مى‌کند اما ايران هم مانند بسيارى از کشورهاى همين جامعه جهانى حق دستيابى به فن‌آورى صلح آميز هسته‌اى را در چنته دارد.

ايالات متحده به دنبال اعمال تحريم‌هاى جدى عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و برخى چهره‌هاى دولتى در ايران است. البته نخستين نشست نمايندگان 1+5 در نيويورک در سال جارى ميلادى بى‌نتيجه به پايان رسيد. پيش از اين روسيه نيز اوايل هفته با اتخاذ موضعى مشابه چين به ايالات متحده هشدار داده بود که تحريم ايران در نهايت اوضاع را وخيم‌تر خواهد کرد.

ايران که برخلاف اسرائيل معاهده منع تکثير تسليحات هسته‌اى را امضا کرده بارها بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاى خود تاکيد کرده است. 


نظر شما :