آزادى عامل سوء قصد به پاپ

۲۹ دی ۱۳۸۸ | ۲۱:۲۲ کد : ۶۷۷۲ اخبار اصلی
محمد علی آغجا فردی که قصد ترور پاپ ژان پل دوم را داشت پس از ۲۸ سال از زندان آزاد شد.
آزادى عامل سوء قصد به پاپ

محمد علی آغجا فردی که قصد ترور پاپ ژان پل دوم را داشت پس از ۲۸ سال از زندان آزاد شد. هنوز پس از سه دهه مشخص نیست که آیا وی به دلیل اختلالات روانی یا به سفارش سازمان‌های امنیتی دست به این اقدام زده بود.

به گزارش دویچه وله، محمد علی آغجا روز دوشنبه ۱۸ ژانویه از زندان سینجان در آنکارا آزاد شد. با آزادی او مجددا سئوالاتی در رابطه با دلایل سوء قصد نافرجام به پاپ در رسانه‌ها مطرح شده است. در روند محاکمه آغجا و حتی پس از آن مشخص نشده بود که آیا او به تنهایی دست به ترور پاپ زده بود یا این که افراد یا نیروهای دیگری پشت صحنه بودند.

در این رابطه حدسیات و شایعات گوناگونی وجود داشته است. عده‌ای سازمان امنیت بلغارستان را مسئول این ترور می‌دانستند و عده‌ای دیگر کاگ‌ب ت را متهم به دست داشتن در این سوء قصد می‌کردند. برخی انگشت اتهام را به سوی مسلمانان ضدمسیحی گرفته بودند و برخی دیگر بر این باور بودند که جریان راست افراطی  موسوم به گرگ‌های خاکستری در ترکیه در این سوقصد نقش داشته است.

آغجا در دهه هفتاد از هواداران گرگ‌های خاکستری بود. او در سال ۱۹۷۹ عبدی ایپکجی سردبیر نشریه لیبرال ملیت را در استانبول کشت و در سال ۱۹۸۰ به بلغارستان فرار کرد. وی پیش از فرار در نامه‌ای خطاب به یکی از خبرنگاران ملیت به نام دوغان هپر نوشته بود که قصد دارد پاپ را بکشد.

در روز ۱۳ مه ۱۹۸۱ محمد علی آغجا موفق شد در یک گردهمایی در شهر رم از میان جمعیت به پاپ شلیک کند. پاپ ژان پل دوم بر اثر اصابت چند گلوله به شدت زخمی ‌شد ولی زنده ‌ماند. آغجا دستگیر ‌شد و به جرمش اعتراف کرد. ولی اظهارات او در رابطه با دلایل این سوقصد ضد و نقیض بود. او نخست از افراد پشت پرده سخن گفت ولی بعدها گفت که فقط تمایل شدید به شلیک کردن داشته است.

در ماه جولای ۱۹۸۱ آغجا به حبس ابد محکوم شد. مدت کوتاهی قبل از آن او که در آن زمان ۲۳ سال داشت، با گفتن این که خود را مسیح می‌داند، معمای ترور پاپ را پیچیده‌تر کرد.

آغجا که اکنون ۵۲ سال دارد، در روزهای اخیر گفته بود که بعد از آزادی از زندان قصد نوشتن انجیل جدیدی را دارد و احتمال دارد اسم آن را واتیکان کد بگذارد. بنا به گفته آغجا برای این کار او حتی با یک نویسنده معروف به اسم دن براون تماس گرفته است. او همچنین گفته است که می‌خواهد به واتیکان سفر کند و در ضمن از لهستان تقاضای تابعیت کند. این اطلاعات توسط یکی از دو وکیل آغجا به دست آمده است. این در حالی است که وکیل دیگر آغجا این اظهارات را رد کرده است.

 

 


( ۱ )

نظر شما :