تحليل روس‌ها از حمله احتمالى به ايران

۰۵ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۴:۲۶ کد : ۶۷۸۵ اخبار اصلی
رسانه‌های روسیه پیرامون احتمال حمله امریکا و اسرائیل به ایران هشدار می‌دهند...
تحليل روس‌ها از حمله احتمالى به ايران

دیپلماسی ایرانی: رسانه‌های روسیه پیرامون احتمال حمله امریکا و اسرائیل به ایران هشدار می‌دهند. تحلیلگران نظامی روسیه پیش بینی می‌کنند در صورت چنین حمله‌ای روسیه مواضع بی‌طرفانه‌ای اتخاذ خواهد کرد.

ایران از طریق دریای خزر با روسیه همسایه است و تحلیلگران نظامی روسیه درباره‌ پیامدهای اقدام نظامی امریکا و اسرائیل علیه ایران برای روسیه نیز هشدار می‌دهند.

سایت خبری راس بالت با استناد به یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۹ خبر می‌دهد ۴۷ درصد از اهالی مسکو مخالف حمله نظامی به ایران هستند. به نظرتحلیلگران نظامی روسیه یک حمله‌ برق‌آسا و پیش بینی نشده به ایران می‌تواند جان هزاران شهروند روسیه را که در ایران اشتغال دارند نیز به خطر بیندازد.

پاول فلگن‌هاور یکی از مشهورترین تحلیلگران نظامی روسیه است که در این باره بارها در مطبوعات روسیه نظر داده است.

به گزارش دیوچه وله، این تحلیلگر نظامی روس درباره احتمال حمله نظامی به ایران می‌گوید: «علاقه به جنگ در اسرائیل، کشورهای خاورمیانه و عربی و حتی در میان بخشی از مقامات جمهوری اسلامی ‌ایران وجود دارد. به ویژه در ایران آن عده که بر طبل جنگ می‌کوبند، فکر می‌کنند این جنگ قابل کنترل است و موقت خواهد بود. یک جنگ آسان به وقوع می‌پیوندد ولی در آخر به یک جنگ تمام عیار تبدیل می‌شود».

در نیروگاه اتمی بوشهر حدود دو هزار کارمند شرکت روسی اتم اکسپورت مشغول به کار هستند. کارشناسان نظامی روسیه می‌گویند، این نیروگاه جزء اهداف احتمالی اقدام نظامی اسرائیل یا امریکا علیه ایران خواهد بود. اگر امریکا واسرائیل به این نیروگاه حمله کنند، روسیه چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد؟

پاول فلگن‌هاور به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: «اگر جنگی علیه ایران انجام بگیرد روسیه بی‌طرف خواهد بود و از کسی جانبداری نخواهد کرد. در حال حاضر روسیه با ایران مناسبات خوبی ندارد، بالعکس با اسرائیل رابطه خوبی برقرار کرده است. به نظر من روسیه در مناقشاتی که در خاورمیانه وجود دارد مواضع بی طرفانه‌ خود را حفظ خواهد کرد.»

این در حالی است که دیمیتری مدودوف رئیس جمهوری روسیه از نخستین مقامات ارشد جهان بود که به محمود احمدی‌نژاد پس از انتخابات پر هیاهو 22 خرداد ماه تبریک گفت و به فاصله یک هفته پس از آن احمدی‌نژاد را به حضور پذیرفت.

از میان گزینه‌های مختلف احتمال حمله‌ نظامی علیه ایران، اکثر کارشناسان نظامی روسیه موثرترین گزینه را وارد ساختن ضربات گسترده به تاسیسات هسته‌ای و نظامی می‌دانند. ولادیمیر یفسییف کارشناس امنیت بین‌المللی روسیه آن را سناریوی یوگسلاوی می‌نامد و در روزنامه‌ روسی نزاویسیمایا گازیتا می‌نویسد: «اسرائیل در سال ۱۹۸۱ توانست با ۱۴ فروند جنگنده راکتور هسته‌ای عراق را نابود کند. حال ایران دارای ۳۵ مرکز هسته‌ای است که به وسیله پدافندهای هوایی محافظت می‌شود.»

به نظر وی هدف نهایی این عملیات نابودسازی توان نظامی و دفاعی ایران خواهد بود و ایران هم‌زمان محاصره می‌شود. پیمان نظامی ناتو چنین راهبردی را در حین عملیات نظامی در یوگسلاوی در بهار سال ۱۹۹۹ به کار گرفته است.

به نظر ولادیمیر یفسییف حمله‌ نظامی علیه ایران نیازی به توافق با هسایگان ایران ندارد. نیروهای نظامی امریکایی مشتقر در منطقه‌ خلیج فارس و سایر مناطق برای برای این حمله کفایت می‌کنند. آنها بدون اعزام و انتقال سایر نیروها به تنهایی می‌توانند وارد عمل شوند و حتی عملیات خود را به طور ناگهانی آغاز کنند.

ولی یفسییف در پایان مقاله‌ خود این نتیجه را می‌گیرد، تازمانی‌ که ایران گفت و گوها را ادامه می‌دهد و امکان حل سیاسی برنامه‌ هسته‌ای وجود دارد خطر حمله وجود ندارد.

پاول فلگن‌هاور امکان وقوع جنگ هوائی را بیشتر از جنگ زمینی محتمل می‌داند. وی در این باره می‌گوید: «در میان گزینه‌های مختلفی که علیه ایران وجود دارد امکان وقوع یک جنگ تمام عیار هوایی در طول یک سال و نیم آینده وجود دارد. چرا که ایرانی‌ها امکانات دفاعی جدی در خور توجهی ندارند. امریکا و اسرائیل می‌توانند ایران را محاصره دریایی کنند و به هدف خود برسند.»

وی هم معتقد است که دولت ایران به سرنوشت یوگسلاوی و عراق دچار خواهد شد. به اعتقاد وی تاسیسات زیربنایی اقتصادی چون تونل‌ها، راه آهن، پل‌ها و غیره همگی ویران خواهند شد. این عملیات نظامی ثبات سیاسی را نیز در ایران به خطر خواهد انداخت.

به نظر پاول فلگن‌هاور ایرانی‌ها در حال حاضر موشک‌های کوتاه‌برد و مدرنی دارند. موشک‌های اس 300 که قرار بود روسیه تحویل ایران دهد بخشی از پدافند ایران را استحکام خواهد بخشید و این سیستم پدافندی زمین به هوا خلاء هوایی ایران را پر خواهد کرد. اما حتی این موشک‌ها نیز قادر نخواهند بود فضای ایران را در مقابل حمله‌های هوایی کاملا محافظت کنند. ایران بدون موشک‌های اس 300 در موقعیت بسیار ناامید کننده‌ای قرارمی‌گیرد.

اکثر تحلیلگران نظامی روسیه تنها عامل بازدارنده‌ جنگ امریکا و اسرائیل علیه ایران را ادامه‌ مذاکرات سیاسی بر سر مناقشه‌ هسته‌ای ایران می‌دانند.


نظر شما :