اعتراف سفير سابق کانادا در خصوص همکارى با سيا

با شرمند‌گى من جاسوس بودم!

۱۰ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۳ کد : ۶۸۰۳ اخبار اصلی
"من جاسوس سيا در ايران بودم." اين جمله را کن تيلور سفير سابق کانادا در ايران ...
با شرمند‌گى من جاسوس بودم!

" من جاسوس سيا در ايران بودم." اين جمله را کن تيلور سفير سابق کانادا در ايران در زمان تسخير لانه جاسوسى در روزهاى پس از انقلاب اسلامى همين چند ساعت پيش بر زبان راند. سکوتى سى ساله و مردى که سى سال پيش در جامه سفير کانادا در ايران براى سازمان اطلاعات مخفى ايالات متحده منسوب به سيا کار مى‌کرد. پس از گذشت سى سال از حادثه تسخير لانه جاسوسى در سال 1979، هر روز ابعاد تازه‌اى از اين ماجرا افشا مى‌شود. تيلور در فاصله سالهاى 1977 تا 1980 در تهران در قامت سفير کانادا مشغول به کار بود. او پس از سى سال در گفتگو با روزنامه گلوب اند ميل اعتراف کرد که در فاصله سالهاى حضور فعال در تهران همواره جاسوس سيا بوده است. به اعتراف تيلور او در همان زمان هم براى آزادى گروگان‌هاى امريکايى تلاش مى‌کرده است. اعضاى سفارتخانه ايالات متحده در تهران پس از تحمل 444 روز در نهايت با رفتن جيمى کارتر از کاخ سفيد و حضور رونالد ريگان به پايان رسيد.
 
تيلور ادعا مى‌کند که در آن زمان جيمى کارتر در جامه رئيس‌جمهورى ايالات متحده با نخست وزيرى کانادا توافق مى‌کند که سفير کانادا در تهران براى سيا جاسوسى کند. به گفته تيلور طرفين امريکايى و کانادايى به دليل ترس از واکنش کانادايى‌ها به اين توافقنامه همکارى اين موضوع را مخفى نگاه داشتند.
 
تيلور ادعا مى‌کند که در آن زمان شش امريکايى را از سفارتخانه ايالات متحده به دفتر خود آورده و سپس با جعل گذرنامه آنها را به عنوان تبعه‌هاى کانادايى از تهران خارج کرده است.
 
به گفته تيلور در آن زمان کانادا براى کمک به او و البته کمک به سازمان سيا مامور ديگرى را هم روانه سفارتخانه اين کشور در تهران کرد. اين فرد هر روز خارج از محوطه محل نگهدارى گروگان‌ها سر و گوش مى‌جنباند تا سازمان سيا را در جريان آخرين تحولات قرار دهد.

تيلور ادعا مى‌کند که بحران داخلى در ايران و مشکلات امريکا در اين کشور او را به جاسوسى براى سازمان سيا تشويق کرد. او در اين خصوص مى‌گويد: من همان زمان هم اعقاد داشتم که اين گروگان‌گيرى اشتباه است.


نظر شما :