اسرائیل خطرناک‌تر از ایران است

۱۰ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۶ کد : ۶۸۰۴ اخبار اصلی
کمیته بین‌المللی مستقل منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای در جدید‌ترین گزارش ...
اسرائیل خطرناک‌تر از ایران است

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل ششمین دارنده تسلیحات هسته‌ای در سطح بین‌المللی است. رژیمی که از ماه مارس سال گذشته و همزمان با روی کار آمدن دولت بنیامن نتانیاهو نخست وزیری پیکان حملات خود را به سمت ایران نشانه رفته و ادعا می‌کند که تهران با تسلیحات هسته‌ای در اختیار خود توازن نظامی در منطقه را بر هم زده است؛ خود در راس رژیم‌هایی قرار دارد که نه معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته ای را امضا کرده‌اند و نه خیال خلع سلاح را در سر دارند. کمیته بین‌المللی مستقل منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای در جدید‌ترین گزارش جامع خود اسرائیل را در رده ششم رژیم‌های دارنده تسلیحات هسته‌ای قرار داده‌است. بر اساس مفاد این گزارش ارتش این رژیم در حال حاضر چیزی مابین 60 تا 200 کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد. پیش از این رژیم، ایالات متحده؛ روسیه؛ چین،فرانسه و بریتانیا قرار دارند. سیاست‌های غیرشفاف و پیچیده تل‌آویو در خصوص تسلیحات هسته‌ای از جمله موارد مورد شکایت در این گزارش است.

گریت ایوانر در جامه رییس کمیته بین‌الملللی مستقل منع تکثیر سلاح های هسته‌ ای در این گزارش می‌نویسد: نشست سران جهان در زمینه‌ امنیت هسته‌ای که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در آوریل خواستار برگزاری آن شده است فرصت مهمی جهت اجرای توافق نامه‌های بین‌المللی است که طی سال‌های گذشته مطرح شده است.

لاهه در نهمیم روز از ماه آوریل ، میزبان نشست مسوولان 42 کشور جهت فراهم کردن مقدمات نشست سران و تعیین طرح هایی برای عنوان کردن آن در بیانیه‌پایانی نشست سران خواهد بود. واشنگتن نیز مابین روزهای 11 و 12 آوریل آتی میزبان نشست سران جهان است.

براساس این گزارش سلاح هسته‌ای پاکستان، هند و اسراییل به طور جزیی گسترش یافته است و ادامه‌ پیچیدگی برنامه‌ هسته‌ای اسراییل و گسترش کشورهایی که تمایل به دراختیار داشتن برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای و استفاده از این برنامه برای تولید برق دارند، برخی کشورها درخاورمیانه را کاندیدای تلاش جهت دستیابی عملی به سلاحهای هسته‌ای می کند.

خطر تروریسم هسته‌ای نیز یکی از موارد هشدار در این گزارش است. در بخشی از این گزارش با طرح این موضوع نوشته شده است: تروریسم هسته‌ای می‌تواند در اتوبوس‌های حامل مسافر یا قایق‌های عادی استفاده شود و حجم آن همانند انفجار هیروشیما باشد.

تعداد کلاهک‌های هسته‌ای نصب شده‌آمریکا در حال حاضر نزدیک 2200 کلاهک است در حالیکه تعداد کلاهک‌های قابل نصب به طور سریع، 2000 تا 3000 کلاهک است. این رقم برای روسیه 2800 کلاهک هسته‌ای نصب شده و 4750 کلاهک هسته‌ای قابل نصب است.

زرادخانه‌های هسته‌ای چین مجهز به 130 تا 186 کلاهک هسته‌ای است. بریتانیا 160 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و این رقم برای فرانسه هم 300 کلاهک هسته‌ای است.

به طور کلی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در جهان 23 هزار است که قدرت انفجار این کلاهک‌ها150 هزار برابر بمبی است که آمریکا 65 سال پیش به شهر هیروشیما انداخت.

در این گزارش نسبت به خطر گسترش سلاح‌های هسته‌‌ای  اسراییل و افزایش اشتباهات در اتاق‌های تصمیم گیری و نظارت بر نتایج سازمان های تشکیل شده بعد از جنگ هشدار داده شده است.


نظر شما :