در آلمان چه خبر است؟

۱۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۰ کد : ۶۸۲۷ اخبار اصلی
رئیس جمهوری اسرائیل گفت: «مسئله مهم امروز، ایران است و اتخاذ یک سیاست ...
در آلمان چه خبر است؟

دیپلماسی ایرانی: شیمون پرز در آستانه‌ سفرش به آلمان با شماری از رسانه‌های این کشور گفت‌وگو کرده است. یکی از موضوعات مهم مطرح در این گفت‌وگوها ایران و برنامه اتمی ایران است. پرز خواستار تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شده و گفته است، با مقام‌های آلمان در این باره گفت‌وگو خواهد کرد. پرز می‌گوید: «با حکومت مذهبی‌ای که در ایران حاکم‌ است، نمی‌توان به مصالحه دست یافت.»

این دومین سفر یک مقام ارشد اسرائیلی به آلمان ظرف 10 روز گذشته است. قبل از آن بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز به آلمان سفر کرده و با مقام‌های آلمانی دیدار کرده بود. وی حتی در یک اقدام بی‌سابقه با آنگلا مرکل و کابینه‌اش کابینه مشترک برگزار کرد.

رئیس جمهوری اسرائیل به شبکه‌ اول تلویزیون آلمان (ARD) گفت: «مسئله مهم امروز، ایران است و اتخاذ یک سیاست مشترک از سوی جامعه جهانی در برابر این کشور ضروری است.»

وی سپس مدعی شد، ما نگران روزی هستیم که گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان دیگر قابل‌کنترل نباشد.

شیمون پرز در گفت‌وگو با شبکه اول تلویزیون آلمان از نوعی فساد اخلاقی در پاسداری از ارزش‌های غربی در میان خود این کشورها گفت و در این باره اظهار داشت، اگر علیه آن مبارزه نشود کشورهایی مثل آلمان نیز در آینده خود را امن احساس نخواهند کرد.

وی با این صحبت به طور غیر مستقیم به به مبادلات تجاری و مراودات پنهانی برخی کشورهای غربی همانند آلمان با ایران علی‌رغم مواضع رسمی‌شان اشاره کرد.

شیمون پرز بار دیگر مدعی شد، بزرگترین مسئله‌ امروز ایران است. ایران از حماس حمایت مالی می‌کند، افراد این گروه را آموزش می‌دهد و تامین نیازهای تسلیحاتی آنها را برعهده دارد.

به ادعای رئیس جموری اسرائیل ایران از شکل‌گیری یک دولت فلسطینی جلوگیری می‌کند.

شیمون پرز همچنین مدعی شد، ایران از گروه حزب‌الله حمایت می‌کند گروهی که لبنان را دوپاره کرده است. این گروه از ایران ۸۰ هزار راکت خریداری کرده است. ما باید به ریشه‌های مشکلات و قلب مسائل توجه کنیم.

ایران تامین مالی و تسلیحاتی گرو‌ه‌هایی چون حماس و حزب‌الله را رد می‌کند و می‌گوید حمایت تهران از این گروه‌ها تنها جبنه سیاسی دارد. سال گذشته میلادی یک شناور حامل سلاح و مهمات در آبهای شرقی مدیترانه توسط نیروی دریایی اسرائیل شناساسی و رهگیری شد که گفته می‌شد مقصد آن بندری در سوریه و سپس جنوب لبنان بود. اسرائیل مدعی بود کانتینرهای پر از اسحله و مهمات این کشتی در ایران بارگیری شده بود.

رئیس جمهوری اسرائیل روز چهارشنبه در برلین در مراسم یادبود قربانیان دوران نازی‌ها شرکت می‌کند و یک سخنرانی نیز در پارلمان آلمان نیز خواهد داشت. روز ۲۷ ژانویه روز جهانی یادبود قربانیان کشتار جمعی یهودیان در دوران حکومت نازی‌ها در آلمان است.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز شامگاه دوشنبه و در آستانه سفر رئیس جمهوری اسرائیل بار دیگر از ایران خواست که در مناقشه هسته‌ای‌اش با جامعه بین‌المللی همکاری کند. مرکل گفت: «فرصت از دست می‌رود و ما ناچار می‌شویم تدابیر تنبیهی بیشتری اتخاذ کنیم.»

مرکل که در برنامه معرفی نمایندگان خارجی در برلین سخن می‌گفت، همچنین از اینکه احتمالا مردم ایران در آینده فشار بیشتری متحمل خواهند شد، ابراز تأسف کرد.

مرکل گفت: «دولت آلمان همواره به حل مسالمت‌آمیز مناقشه هسته‌ای ایران علاقه‌مند بوده و همیشه به سوی دولتمردان ایران دست دوستی دراز کرده، اما جای تأسف است که جمهوری اسلامی به تعهدات بین‌المللی خود توجهی ندارد.»

صدر اعظم آلمان هفته گذشته در دیدار با نتانیاهو گفته بود، دولت او برای اتخاذ تحریم‌های بیشتری علیه جمهوری اسلامی ایران آماده است.

کشورهای غربی مدعی‌اند که ایران به دنبال تولید بمب اتمی است. ایران این اتهام را همواره رد کرده و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را صرفا صلح‌آمیز می‌داند.

جمهوری اسلامی تا کنون به تلاش‌ها و پیشنهادهای قدرت‌های بزرگ برای متوقف ساختن برنامه غنی‌سازی اورانیوم پاسخ مثبت نداده است. این کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند به ایران در تهیه نیروی هسته‌ای کمک کنند، مشروط بر آن که این انرژی تنها برای مقاصد مسالمت‌آمیز باشد.

در همین رابطه وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه درباره مشی آینده در قبال برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کردند. در این نشست نخست پیر للوش نماینده فرانسه یادآوری کرد که شش سال مذاکره و گفت‌وگو با ایران به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. به ادعای او جمهوری اسلامی ایران با توسعه برنامه غنی‌سازی به آستانه مرحله تسلیحاتی رسیده است.

در این مرحله میان کشورهای اتحادیه اروپا در اتخاذ سیاستی واحد در قبال جمهوری اسلامی اتفاق نظر وجود ندارد. گفته می‌شود که برخی اعضای اتحادیه ترجیح می‌دهند به سیاست دوگانه‌ کنونی یعنی ادامه مذاکرات سیاسی در کنار تهدید به اقدامات تحریمی ادامه دهند.

دولت ایتالیا عقیده دارد که در مناقشه هسته‌ای ایران باید به کشورهای عربی منطقه نقش بیشتری واگذار کرد. فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه ایتالیا پس از گفت‌وگو با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده در واشنگتن به خبرنگاران گفت: «دو کشور عقیده دارند که کشورهای عربی باید در تعامل با ایران نقش بیشتری ایفا کنند زیرا آنها هم به شدت از برنامه اتمی جمهوری اسلامی نگران هستند.»


نظر شما :