تروریست‌های عراقی خلاق می‌شوند

۱۰ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۷ کد : ۶۸۳۳ اخبار اصلی
هفتمین روز از ماه مارس که از راه برسد، نوری مالکی نخست وزیری عراق به همراه دیگر کاندیداهای حاضر در انتخابات باید منتظر هموطنان خود بماند که در پای صندوق‌های رای حاضر شوند و آرای خود را به نفع یا ضرر او در سبد انتخاباتی قرار دهند.
تروریست‌های عراقی خلاق می‌شوند

دیپلماسی ایرانی: هفتمین روز از ماه مارس که از راه برسد، نوری مالکی نخست وزیری عراق به همراه دیگر کاندیداهای حاضر در انتخابات باید منتظر هموطنان خود بماند که در پای صندوق‌های رای حاضر شوند و آرای خود را به نفع یا ضرر او در سبد انتخاباتی قرار دهند. تروریست‌ها اما بهترین زمان را برای زیر سوال بردن توان و قدرت دولت انتخاب کرذه‌اند. در چهل و هشت ساعت گذشته عراق و البته صرفا بغداد تنها و تنها آشوب و ناآرامی را تجربه کرده است. ابتدا نوری مالکی قصد داشت با اعلام خبر اعدام علی شیمیایی عراقی‌ها را برای شادی به خیابانها بکشاند اما حوادث پیش و پس از اعلام این خبر، اعدام علی شیمیایی را هم برای عراقی‌ها بی‌مزه کرد. تروریست‌های عراقی این روزها شیوه جدیدی را برای هدف قرار دادن امنیت در بغداد انتخاب کرده‌اند.

فرمانده نیروهای امریکایی در عراق در واکنش به آنچه بغداد در چهل و هشت ساعت گذشته تجربه کرده است، گفت: گروه‌های شبه نظامی برای برهم‌زدن امنیت عراق از راه‌های جدیدی از جمله پنهان کردن مواد منفجره در بدنه‌ خودروها و مخفی کردن آنها در محفظه‌های مختلف خودرو استفاده می‌کنند.

ژنرال ریموند اودیرنو، در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد که روز گذشته در بغداد طی عملیات انتحاری 22 تن کشته شدند. عامل انتحاری در این حادثه مواد منفجره را در خودروی خود مخفی کرده بود.

اودیرنو به خبرنگاران گفت: ‌شورشیان از جمله گروه القاعده در عراق در انجام حملات خود خلاقانه‌تر عمل می‌کنند. آنها از روش‌های جدیدی مانند پنهان کردن مواد منفجره در جعبه دنده و یا میله‌های بدنه‌ خودرو و هم‌چنین مخفی کردن آنها در محفظه‌های خودرو استفاده می‌کنند. مقامات عراقی اسکنرهایی را سفارش دادند که قادر است قطعات متعلقه خودروها را مورد بررسی قرار دهد. نیروهای عراقی به خاطر سنت مسلمانان که از تماس با سگ‌ها خودداری می‌کنند مایل به استفاده از آنها جهت تشخیص مواد منفجره نیستند. آنها مایل به استفاده از اسکنرها برای بازرسی خودرو هستند اما تمایل ندارند از این اسکنرها برای بازرسی مردم استفاده کنند.

فرمانده‌ارتش نیروهای آمریکایی در عراق تاکید کرد: ‌نیروهای اطلاعاتی ارتش آمریکا بین پنج تا 10 رهبر شورشی اصلی را در بغداد شناسایی کرده‌اند.

وی در این خصوص گفت: این رهبران عوامل اصلی طراحی حملات در بغداد می‌باشند. برخی از این رهبران دارای مدرک دانشگاهی هستند و یا مشغول به فعالیت‌های تجاری، مهندسی و حقوقی هستند.

اودیرنو در ادامه با ابراز نگرانی از اوضاع در عراق گفت: دوئل میان نیروهای عراقی و شورشیان نشان می‌دهد پایان شورش‌ها امر ساده‌ای نیست.

از ماه اگوست تا‌کنون شبه‌نظامیان اهل تسنن که از روند تقسیم قدرت در عراق ناراضی هستند، بغداد را به طور مداوم لرزانده‌اند. در جریان انفجارهای زنجیره‌ای شبه‌نظامیان از راهکارهای جدید و البته با هماهنگی بالا استفاده کرده‌اند. هدف شبه‌نظامیان از این حرکت‌ها بر همه آشکار است: تضعیف جایگاه شیعیان که در قدرت سهم بیشتری از سنی‌ها دارند و البته ایجاد شکاف در ساختار امنیتی که اخیرا با افزایش تدابیر نسبتا موفق عمل کرده بود. هرگونه شکست در تامین امنیت در حقیقت ضربه‌ای جدی به اعتبار دولت نوری مالکی است که امریکایی‌ها برای او هزینه بسیار کرده‌اند. در حال حاضر ناامنی های سیاسی بر نبود امنیت هم اضافه شده است. نوری مالکی همچنان سرسختانه اعتقاد دارد که سنی‌هایی که زمانی با حزب بعث در ارتباط بوده‌اند باید از روند قدرت حذف شوند. همین امر بر حجم نارضایتی اهل تسنن افزوده و در نتیجه عراق باز هم روزهای نفاق قومی و قبیله‌ای را تجربه می‌کند. در جریان ناآرامی‌های سه روز گذشته در عراق بیش از نود نفر کشته و زخمی شده‌اند.


نظر شما :