اوباما: کم اشتباه نکرده‌ام اما جبران مى‌کنم

۱۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۲ کد : ۶۸۳۹ اخبار اصلی
يک سال پيش بود که اوباما در مصاف با جمهورى‌خواهان برگ برنده ...
اوباما: کم اشتباه نکرده‌ام اما جبران مى‌کنم

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما خود را براى ايراد نخستين سخنرانى سالانه خود مهيا مى‌کند. يک سال پيش بود که اوباما در مصاف با جمهورى‌خواهان برگ برنده را به خود اختصاص داد. از همان زمان‌تاکنون همه منتظر مانده‌اند تا رئيس‌جمهورى جوان و رويايى که حتى اروپايى‌ها هم او را دوست داشتند، به وعده‌هاى نجومى خود عمل کند. يک سال گذشته اما با وجود جايزه صلح نوبلى که در دستان رئيس‌جمهور قرار گرفت؛ مملو از شکست بوده است. شکست در پرونده هسته‌اى کره‌شمالي. شکست در مذاکرات صلح خاورميانه. شکست در تعامل با ايران. شکست در بازگرداندن آرامش به افغانستان. اوباما در عرصه داخلى هم چندان موفق عمل نکرده است. امريکايى‌ها ديگر به او به چشم آن شخصيت کاريزماتيکى نگاه نمى‌کنند که قرار بود همان‌گونه که زيبا صحبت مى‌کند، صحيح هم عمل کند.

باراک اوباما در مصاحبه با شبکه اى بى سى به پيشواز پذيرش اين شکست‌ها رفته و گفت: هنوز به تحقق وعده‌هاى انتخاباتى‌ام اميدوار هستم.

اعتراف به مناظرات بد سياسى در خصوص اصلاحات بهداشتى و ديگر اشتباهات که به کاهش مقبوليت وى در نظرسنجى‌ها انجاميد در زمره سخنانى بود که اوباما براى نخستين بار به زبان راند.  

باراک اوباما در برنامه‌ "صبح بخير آمريکا" شبکه اي.بي.سى، قبل از اولين سخنرانى‌اش در کنگره آمريکا گفت ‌که بيشتر مايل است وعده‌هايش عملى شود تا اينکه مجددا در انتخابات پيروز شود: ترجيح مى‌دهم يک رييس جمهور تک دوره‌اى واقعا خوب باشم تا يک رييس جمهور دو دوره‌ا‌ى نه چندان خوب. نمى‌خواهم به گذشته بنگرم و به خودم بگويم که تمام آنچه که به آن علاقه داشتم، در حال تامين محبوبيت من است.

ميزان مقبوليت اوباما به زير 50 درصد رسيده و دموکرات‌ها همچنان شکست هفته گذشته در انتخابات کرسى سنا در ايالت ما‌ساچوست را فراموش نکرده‌اند. اوباما تحت فشار است تا از سخنرانى‌اش براى از بين بردن اين تصوير در حال رشد که وى از توجه مردم عادى آمريکا خارج شده و تمايلى به مقاومت براى اعتقاداتش ندارد، استفاده کند.

هر چند اوباما ادعا مى‌کند که در انجام کار صحيح متعهد است، اما انتظار مى‌رود در سخنرانى‌اش از مسائل بحث برانگيز سياسى نظير قانون تجارت که زمانى از آن حمايت مى‌کرد، اجتناب کند.

عدم تلاش کافى براى گزينه‌ بيمه دولتى که مورد حمايت باراک اوباما است از ديگر انتقادهاى وارد بر او است. اوباما در اين مصاحبه مسائل بين‌المللى را هم فراموش نکرده و نخستين مساله‌اى که با آن پرداخت، نوار ويديوئى جديد اسامه بن‌لادن بود. اوباما اعتقاد دارد که اين نوار نشان دهنده‌ ضعف القاعده است.  

اوباما در اين خصوص گفت: اين حملات نافرجام الزاما از سوى بن لادن رهبرى نشده‌اند. اقدامات امنيتى از زمان سپتامبر، آمريکا را بسيار امن‌تر کرده است. القاعده خودش به ميزان زيادى نسبت به سال 2001 ضعيف‌تر شده است. اقدام بن لادن براى ارسال نوار و تلاش براى کسب اعتبار از يک دانشجوى نيجريه‌اى حاضر در يک بمب‌گذارى نافرجام، نشان مى‌دهد که تا چه حد وى ضعيف شده است، زيرا اين حمله الزاما از سوى وى رهبرى نشده است.

رييس جمهور آمريکا تصريح کرد  که هم‌چنان نسبت به حل مشکلات دشوار کشورش مصمم است، حتى اگر اقداماتش به لحاظ سياسى مردمى نباشند.

نخستين رئيس‌جمهورى سيه‌چرده ايالات متحده گفت: من بهاى سياسى سال اول تصدى‌ام را پرداخت مى‌کنم. اما افسوس هيچ چيز را نمى‌خورم و از اتخاذ اقدامات سخت که احساس کنم لازم هستند، خوددارى نخواهم کرد.


نظر شما :