هشدار هيلارى کلينتون به مقام‌هاى چينى

شما هم همراه ايران منزوى مى‌شويد

۱۷ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۸ کد : ۶۸۴۶ اخبار اصلی
چين اندک اندک در جامه رقيب اقتصادى و سياسى تمام عيارى براى ايالات متحده فرو مى‌رود.
شما هم همراه ايران منزوى مى‌شويد

دیپلماسی ایرانی: چين اندک اندک در جامه رقيب اقتصادى و سياسى تمام عيارى براى ايالات متحده فرو مى‌رود. از نشست بى‌حاصل نمايندگان 1+5 در نيويورک دو هفته مى‌گذرد اما هنوز واشنگتن از دست پکن دلخور است. حرکت چينى‌ها در اعزام نماينده‌اى دون‌پايه به اين مذاکرات در حقيقت دهان کجى بزرگى بود به امريکايى‌ها و اروپايى‌ها که خود را براى دورخيزى جدى جهت اعمال فشار بيشتر بر ايران مهيا مى‌کردند. در چنين شرايطى رابطه ميان ايالات متحده و چين بيش از هر زمان ديگرى متشنج و متلاطم است. ايالات متحده براى تلافى قرارداد چند ميليون دلارى فروش اسلحه به تايوان را منعقد کرده و چينى‌ها هم حاضر به معامله موضع خود بر سر پرونده هسته‌اى ايران نيستند.

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ياالات متحده که در يک سال گذشته بيشترين سفرها را به شرق آسيا داشته است، اين‌بار در پاريس پيکان حملات خود را به سمت چينى‌ها نشانه رفت. هيلارى کلينتون به راحتى در قبال چين به زبان تهديد متوسل شده و تاکيد کرد که پکن با موضع‌گيرى در قبال پرونده هسته‌اى ايران در حقيقت خود را به انزوا ديپلماتيک مبتلا مى‌کند. هيلارى هشدار داد که تنها راه براى برون‌رفت چين از اين انزوا ايستادن در کنار پنج کشور ديگر است.

هيلارى تاکيد کرد که پنج کشور حاضر در اين مذاکرات براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران به واسطه پرونده‌هسته‌اى اين کشور مصمم بود و منتظر چين هستند که به آغوش بين‌المللى بازگردد. هيلارى با اشاره به اينکه ايران سومين تامين کننده نفت مورد نياز چين است تاکيد کرد که واشنگتن دليل دغدغه پکن را درک مى‌کند اما تسليحات هسته‌اى که تهران به دنبال ان است! منطقه خاورميانه را به خطر مى‌اندازد!

فرانسه، ايالات متحده، بريتانيا، آلمان و روسيه پنج کشورى هستند که به دنبال امتناع ايران از پذيرفتن پيشنهادهاى هسته اى غرب، خود را براى تشديد تحريم‌ها مهيا مى‌کنند. غربى‌ها ادعا مى‌کنند که گزينه مذاکره همچنان بر روى ميز باز است اما در ده روز اخير تلاش‌ها براى تحريم افزايش چشمگيرى يافته است.

هيلارى در اين باره گفت: در شرايطى که ما به دنبال خوددارى‌هاى ايران اندک اندک از مسير تعامل با اين کشور خارج شده و در جاده تحريم و اعمال فشار قرار مى‌گيريم، چين در صورت عدم همراهى با ما در تامين امنيت منطقه خليج‌فارس به انزوايى ديپلماتيک مبتلا خواهد شد.

ايالات متحده در ميان موافقان تحريم ايران بالاترين انگيزه را در چنته دارد. هيلارى از آغاز سال نو ميلادى تا‌کنون بيشتر وقت خود را در اروپا صرف گفتگو با سياستمداران غربى براى جلب موافقت آنها در زمينه تشديد تحريم‌هاى ايران کرده است. امريکايى‌ها ادعا مى‌کنند که در دور جديد تحريم‌ها به دنبال تحريم سپاه پاسداران انقلاب اسلامى هستند.

واشنگتن با وجود اصرارهاى ايران مبنى بر صلح آميز بودن فعاليت هسته‌اى خود تاکيد دارد که اين کشور به دنبال توليد تسليحات هسته‌اى است. هيلارى کلينتون در شرايطى که اسرائيل ششمين دارنده تسليحات هسته‌اى در خاورميانه است، ادعا کرد که ايران به دنبال بر هم زدن توازن تسليحاتى در منطقه بوده و مى‌تواند رقابت تسليحاتى در خاورميانه به راه بيندازد.  اسرائيل در طول ده روز گذشته باز هم ادعاهاى خود در خصوص حمله به تاسيسات هسته‌اى ايران را تکرار کرده است. امريکا اما ضمن مخالفت با اين طرح، تشديد تحريم‌ها را کارسازتر مى‌داند.


نظر شما :