نشست بى‌نتيجه لندن درباره يمن

۱۰ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۷:۵۰ کد : ۶۸۵۰ اخبار اصلی
هفته گذشته در لندن دو کنفرانس مجزا برگزار شد. یک کنفرانس درباره افغانستان بود که بر تمام اخبار رسانه‌ها سایه انداخت و دیگری کنفرانسی درباره یمن بود که کمتر مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت.
نشست بى‌نتيجه لندن درباره يمن

دیپلماسی ایرانی: هفته گذشته در لندن دو کنفرانس مجزا برگزار شد. یک کنفرانس درباره افغانستان بود که بر تمام اخبار رسانه‌ها سایه انداخت و دیگری کنفرانسی درباره یمن بود که کمتر مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت.

در کنفرانس لندن درباره یمن ابوبکر القربی وزیر امور خارجه یمن و جمعی از مقامات ارشد جهان از جمله دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز حضور داشتند. این کنفرانس یک روز قبل از کنفرانس بین‌المللی افغانستان برگزار شد. از این کنفرانس نتیجه مشخصی نمی‌توان دنبال کرد. گرچه کشورهای غربی قول کمک به یمن را دادند و یمن متعهد به انجام اصلاحات اجتماعی و سیاسی شد. 

در کنفرانسی که روز چهارشنبه ۲۷ ژانویه در لندن پیرامون اوضاع یمن برگزار شد، کشورهای شرکت‌کننده به یمن وعده دادند که در مبارزه با شبکه تروریستی القاعده به این کشور یاری کنند. در ازای آن دولت یمن نیز متعهد به انجام اصلاحات اجتماعی و اقتصادی شد. اما با این حال شرکت‌کنندگان در کنفرانس در مورد کمک‌های مالی به یمن پیشنهاد مشخصی ارائه ندادند.

سوء قصد نافرجام مردی نیجریایی به هواپیمایی امریکایی به مقصد دیترویت که حدود یک ماه پیش انجام گرفت، باعث شد یمن در مرکز توجه افکار عمومی جهان قرار بگیرد. گفته می‌شود که سوء قصدکننده توسط القاعده در یمن آموزش دیده باشد.

در قطعنامه کنفرانس دو ساعته یمن آمده است که اگر جامعه جهانی نتواند بحران در یمن را حل کند، ثبات این کشور و کل منطقه به خطر خواهد افتاد. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا گفت: «بحران یمن امنیت کشورهای غربی را نیز تهدید می‌کند. اما مشکلات این کشور را نمی‌توان با اقدامات نظامی حل کرد.»

ورنر هویر وزیر مشاور وزارت امور خارجه آلمان نیز خواهان راه ‌حلی سیاسی در مقابله با کشمکش‌های داخلی یمن شد. او به صراحت گفت: «کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس به ‌طور مشخص اعلام نکردند که چه نوع کمک‌هایی را حاضرند به یمن ارائه دهند.»

قرار است در کنفرانسی که اواخر ماه فوریه در عربستان سعودی برگزار می‌شود، نوع کمک‌ها و میزان آن مشخص شود.

در بین کشورهای اروپایی کمک‌های مالی آلمان بالاترین رقم را به خود اختصاص می‌دهد. آلمان سالانه ۴۰ میلیون یورو به یمن کمک می‌کند. وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده است که نیم میلیون یورو به کمک‌های خود خواهد افزود. قرار است این پول در اختیار پناهجویان در شمال یمن قرار گیرد. در آن منطقه جنگی بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان الحوثی در جریان است.

جامعه جهانی تا کنون توجه لازم به یمن نداشته است. فقر و خشونت سال‌های طولانی بر یمن حاکم بوده است. ۴۲ درصد جمعیت ۲۳ میلیونی یمن با روزی کمتر از دو دلار زندگی می‌کنند و ۳۰ درصد از نیروی کار آن بیکار هستند.

دولت یمن خواهان کمک کشورهای غربی در مقابله با فقر و تروریسم شده ولی مخالف حضور نظامی آن کشورها در یمن است.

ابوبکر القربی وزیر امور خارجه یمن وجود پایگاه‌های نظامی امریکا در یمن را غیر قابل تصور دانسته است. دولت یمن همچنین خواهان معافیت از پرداخت بدهی ۶ میلیارد دلاری خود شده است.

کارشناسان از این که کنفرانس یمن در لندن به نتیجه‌ مشخصی نرسیده، ابراز تاسف می‌کنند. پیتر فیلیپ کارشناسان مسائل خاورمیانه به دویچه وله گفت: «وقت کافی به این کنفرانس اختصاص داده نشد و با توجه به پیچیدگی مسئله نمی‌توان در طول دو ساعت به نتیجه‌ای رضایت‌بخش دست یافت.»

پتر فیلیپ نسبت به افزایش کمک‌های مالی غرب به یمن تردید دارد و می‌گوید: «یمن سال‌های طولانی کمک‌های مالی دریافت کرده ولی به دلیل فساد و برنامه‌ریزی اشتباه این کمک‌ها باعث بهبود اوضاع یمن نشده است. اکنون حدود سه دهه از روی کار آمدن علی عبدالله صالح رئیس ‌جمهوری یمن می‌گذرد. از آنجا که در حال حاضر حل بحران یمن در گرو اقدامات دولت آن است، بعید به نظر می‌رسد که مشکلات این کشور در آینده‌ای نزدیک حل شود.»


نظر شما :