از بيم حمله نظامى ايران

امريکا متحدان عرب خود را مجهز مى‌کند

۱۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۰:۳۹ کد : ۶۸۶۵ اخبار اصلی
ايالات متحده بازى دو‌طرفه‌اى را در خاورميانه اغاز کرده‌است. از يک‌سو ايران بر لبه پرتگاه تحريم قرار گرفته است و از سوى ديگر امريکا بيم اين را دارد که تهران به دنبال افزايش تحريم‌ها به متحدان عرب واشنگتن در منطقه حمله کند!
امريکا متحدان عرب خود را مجهز مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: ايالات متحده بازى دو‌طرفه‌اى را در خاورميانه اغاز کرده‌است. از يک‌سو ايران بر لبه پرتگاه تحريم قرار گرفته است و از سوى ديگر امريکا بيم اين را دارد که تهران به دنبال افزايش تحريم‌ها به متحدان عرب واشنگتن در منطقه حمله کند!

آسوشييتد پرس در گزارشى در خصوص استراتژى جديد ايالات متحده در منطقه مى‌نويسد: ايالات متحده در حرکتى آرام و خزنده تجهيزات نظامى دفاعى در اختيار برخى کشورهاى عربى منطقه قرار مى‌دهد. کشورهايى که به نوعى هم‌پياله امريکايى‌ها هستند و واشنگتن مى‌ترسد ايران آنها را هدف موشک‌هاى خود قرار دهد. امريکا در همين راستا قصد دارد کشتى‌هايى را که تجهيزات هدف قرار دادن موشک‌هاى ايران را پيش از رسيدن به هدف داشته باشند در منطقه خليج فارس مستقر کند.

ايالات متحده از چند ماه پيش تا‌کنون اين برنامه دفاعى را به آرامى دنبال کرده و در شرايط فعلى ايران هم بهانه خوبى‌ست براى تمايل واشنگتن به ادامه روند استقرار سامانه دفاعى موشکى در اروپاى شرقي. از زمان جورج بوش که بر مسند رياست در کاخ سفيد تکيه زده بود‌تاکنون طرح سامانه دفاع موشکى در اروپا شرقى مسکوت مانده است. باراک اوباما رئيس‌جمهورى دموکرات ترجيح داد براى نزديکى به روسيه اين طرح را موقتا معلق اعلام کند. در نهايت اما چشم‌پوشى از اين طرح ممکن نيست و دقيقا به همين دليل هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده در پاريس فرصت را غنيمت شمرده و از روسيه خواست که در استقرار سامانه دفاع موشکى به امريکا کمک کند.

ايالات متحده از زمان حضور بوش در قدرت ادعا مى‌کند که سامانه دفاع موشکى براى مقابله با تهديدهاى ايران در منطقه اروپا شرقى مستقر مى‌شود. در ادامه اين گزارش آمده است: کشورهاى عربى منطقه خليج فارس گرفتار دوگانگى عجيبى شده اند: از يک سو از ايران مجهز به تسليحات نظامى پيشرفته بيم دارند و از سوى ديگر مايل به على کردن حمايت‌هاى نظامى واشنگتن از خود نيستند.

دولت باراک اوباما قرار است امروز چهارچوب کمک‌هاى نظامى جديد به کشورهاى عربى منطقه را راهى کنگره کند. انتقال موشک‌هاى بالستيک به کشورهاى عربى اصلى‌ترين برنامه ايالات متحده براى کشورهاى عربى است. در چنين شرايطى واشنگتن به شدت بر روى کمک‌هاى روسيه حساب مى‌کند. روسيه البته همچنان مخالف استقرار سامانه موشکى امريکا در اروپا شرقى است. بسيارى از تحليل گران اعتقاد دارند که باراک اوباما زيرکانه در نخستين سال حضور خود در کاخ سفيد سامانه دفاعى موشکى را قربانى کرد تا در آينده اى نزديک بتواند از انواع کمک‌هاى روس‌ها بهره‌مند شود. همزمان برخى تحليلگران هم ادعا مى‌کنند که ايالات متحده بايد حجمى از تجهيزات نظامى را در کشورهاى عربى مستقر کند که ايران فکر حمله نظامى به متحدان منطقه اى ايالات متحده را هم از سر بيرون کند!

هيلارى کلينتون در جريان سفر خود به اروپا در هفته گذشته با بزرگنمايى اختلاف ميان غرب و ايران بر سر پرونده هسته‌اى، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا راه را براى تحريم ايران هموار کند.

ژنرال ديويد پترائوس که فرماندهى نيروهاى امريکايى در خاورميانه را بر عهده دارد تا‌کنون بارها در تبيين استراتژى نظامى دولتش در منطقه تاکيد کرده است که واشنگتن بايد کشورهاى منطقه خليج فارس را به انواع موشک‌هاى ضدبالستيک مجهز کند. ترائوس ادعا مى‌کند که بخشى از اين موشک‌ها در دو کشور عربى مستقر شده‌اند اما از افشاى نام انها خوددارى کرد. امارات ، بحرين و قطر کشورهايى هستند که در نوبت دريافت تجهيزات قرار دارند. در بيست و دوم ژانويه ، پترائوس در سخنرانى تاکيد کرد که هدف از اين حرکات مقابله با ايران است!


نظر شما :