احمدى نژاد: حاضريم ۷۵ درصد اورانيوم را جابه‌جا کنيم

۱۵ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۷ کد : ۶۸۹۵ اخبار اصلی
احمدی‌نژاد در مصاحبه خود گفت: «کشورهای غربی اخیرا به مقامات جمهوری اسلامی پیغام رسانده‌اند که حاضر به مذاکره هستیم و حتی سوخت شما در ایران بماند و ما سوخت مورد نیاز شما را درست می‌کنیم و با شما مبادله می‌کنیم.»
احمدى نژاد: حاضريم ۷۵ درصد اورانيوم را جابه‌جا کنيم

دیپلماسی ایرانی: محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، ایران آماده انعقاد قرارداد با کشورهای غربی برای تعویض اورانیوم است.

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این سخنان گفت: «ایران باید این مسئله را با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در میان بگذارد.»

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌‌ تلویزیونی خود که شامگاه سه‌شنبه دو فوریه (13 بهمن) انجام شد، آمادگی کشورش را برای انتقال ۷۵ درصد از ۱۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌‌شده‌ خود به خارج اعلام کرد.

بر اساس پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ایران باید اورانیوم غنی‌‌شده به غلظت ۵/۳ درصد را به خارج بفرستد و اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۲۰ درصد دریافت کند.

این روزها آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق با گروه ۱ + ۵ در صدر اخبار قرار دارد اما تا کنون واکنشی برنیانگیخته است. دولت‌‌های غربی تاکنون به‌طور رسمی در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند. برخی سیاستمداران معتقدند که این بار نباید به حرف‌های رئیس دولت ایران اهمیت داد. چرا که بر سر جابه‌جایی اورانیوم در مذاکرات وین احمدی‌نژاد موافقت خود را اعلام کرده بود اما با فشارهای داخلی مجبور به پس گرفتن حرف خود شد.

احمدی‌نژاد در مصاحبه خود گفت: «کشورهای غربی اخیرا به مقامات جمهوری اسلامی پیغام رسانده‌اند که حاضر به مذاکره هستیم و حتی سوخت شما در ایران بماند و ما سوخت مورد نیاز شما را درست می‌کنیم و با شما مبادله می‌کنیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پس از مذاکرات ژنو در سال گذشته در توافق با گروه ۱ + ۵ پیشنهاد کرده بود که جمهوری اسلامی اورانیوم غنی‌شده به میزان ۵/۳ درصد خود را برای بالابردن غلظت آن تا ۲۰ به خارج بفرستد.

از آن زمان تا کنون بارها مقامات ایران اعلام کرده‌اند که با پیشنهاد گروه ۱ + ۵ درکل مخالفتی ندارند اما باید در مورد جزئیات آن بیشتر بحث و گفت‌وگو شود.

آخرین بار منوچهر متکی از شروع رفت‌و‌آمدها برای انجام مذاکرات سخن گفته و ابراز امیدواری کرده بود که در زمان بسیار کوتاهی با گروه ۱ + ۵ به توافق برسند. متکی هفته‌ پیش تاکید کرد که کشورهای طرف معامله از هم‌اکنون می‌توانند اورانیوم بیست درصدی را برای استفاده ‌در ایران آماده کنند.

در نوامبر سال گذشته نیز رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، در این مورد گفت: «هیچ‌گاه کسی در ایران نگفته است که ما مخالف خروج اورانیوم ۵ /۳ درصدی هستیم. آنچه که گفته شده است در مورد نحوه‌ خروج آن بوده است و اگر گفته می‌شود به دنبال تضمین صد در صدی هستیم به این دلیل است که باید در شرایطی این سوخت خارج شود که از دریافت سوخت ۲۰ درصدی اطمینان صد درصدی حاصل شود.»

به گزارش دویچه وله تاکنون هیچ کشوری به طور رسمی در مورد سخنان احمدی نژاد و آمادگی ایران برای رسیدن به توافق با گروه ۱ + ۵ واکنشی نشان نداده است. یک سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با سایت اینترنتی Politico.com گفت: «اگر این موضع رسمی دولت ایران است، خوشحال خواهیم شد اگر آن را با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در میان بگذارد.»

رولف مونتسه‌نیش کارشناس حزب سوسیال دموکرات آلمان و سرپرست گروه پارلمانی ایران و آلمان گفت: «نسبت به سخنان احمدی نژاد زیاد خوشبین نیستم.»

مونتسه نیش معتقد است که نباید به همه اظهارنظرهای مقامات ایرانی اعتماد کرد. چرا که هرگاه که دولت ایران با خطر تحریم مواجه می‌شود، دست به چنین اقداماتی می‌زند.


نظر شما :