‌دولت پاکستان در آستانه بحران

۱۷ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۹ کد : ۶۹۱۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: پیرمحمد ملازهی
شایعه وجود داشت که دولت پاکستان به طور پنهایی با امریکا برای اجرای این طرح توافق کرده است... گفتاری از پیرمحمد ملازهی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل پاکستان.
‌دولت پاکستان در آستانه بحران

مقام‌های پاکستانی اعلام کردند که سه سرباز امریکایی که به همراه نیروهای امنیتی پاکستان در حال سفر بودند در انفجار بمب جاده‌ای در شمال غرب پاکستان کشته شده اند. ارتش پاکستان اعلام کرد: "این سربازان در منطقه به عنوان بخشی از یک ماموریت کوچک امریکا برای آموزش اعضای شبه نظامیان دولتی در مقابله با شبه نظامیان طالبان و القاعده در این منطقه حضور داشتند."

گفتاری از پیرمحمد ملازهی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل پاکستان:

امریکاییان از مدت‌های قبل در حال پیاده کردن طرحی در منطقه هستند و آن طرح تشکیل و آموزش لشکر قبیله‌ای است. بر اساس این طرح که در افغانستان و پاکستان مورد بررسی است امریکاییان قبایل حامی دولت را مجهز ساخته و با دادن وعده آنها را به نبرد با گروه‌هایی که در این کشورها مسلح بوده و علیه امریکا و ناتو اقدام می‌کنند، می‌فرستند.

این شایعه وجود داشت که دولت پاکستان به طور پنهایی با امریکا برای اجرای این طرح توافق کرده است. در واقع دولت پاکستان از نگرانی واکنش منفی افکار عمومی پاکستان این مساله را پنهان کرده بود. با وجود این در مناطقی از پاکستان ماموران سیا با سازمان امنیتی پاکستان-ISI- همکاری داشتند و با آموزش و مسلح کردن نیروهای پاکستانی قصد استفاده از آنها علیه طالبان پاکستان و افغانستان را داشتند.

این طرح با کشته شدن سه امریکایی در پاکستان برملا شد و مشخص شد که ماموران سیا در خاک پاکستان حضور دارند. مساله دیگری که باعث پیچیده تر شدن اوضاع شد این بود که این نیروها وابسته به تشکیلات BLACK WATER هستند که هم در عراق مسئول آموزش نیروهای بیداری بودند و هم در افغانستان و پاکستان فعال است.

اکنون این مشکل برای دولت پاکستان ایجاد شده است که چرا حضور این نیروهای امریکایی در کشور را پنهان کرده است؛ دولت پاکستان این حضور را رد می‌کند و معتقد است که توافقی محرمانه با امریکاییان وجود ندارد. مسئولان پاکستان معتقدند که نیروهای پاکستانی در منطقه حضور فیزیکی ندارند و مخالفین مسلط هستند، اما حقیقت این است که دولت پاکستان توافقی با امریکا داشته که هدف آن افغانی کردن جنگ در منطقه است. این تجربه‌ای است که امریکاییان در ویتنام هم داشته‌اند. انگلیسی‌ها هم در قرن نوزدهم از این شیوه بهره بردند؛ آنها با دادن وعده‌هایی تلاش داشتند از تضادهای قبیله‌ای در منطقه بهره برده و مخالفین خود را سرکوب می کردند.

اکنون امریکاییان نیز همین تجربه را دنبال می‌کنند با این وعده که اگر این قبایل حامی دولت بتوانند طالبان یا سازمان القاعده را اخراج کنند قدرت مالی و اختیارات مختلفی را در اختیار خواهند گرفت. کشته شدن سه امریکایی در خاک پاکستان تاحدودی این نقشه را آشکار کرده و در داخل این کشور بحرانی در حال وقوع است. دولت باید در نهایت تکلیف خود را مشخص کرده و پاسخ دهد که چرا و چگونه این نیروها در خاک پاکستان حضور دارند، چراکه طالبان بسیار آگاهانه دست به کشتن این نیروها زد و با این اقدام اعلام کدر که امریکا و گروه BLACK WATER در پاکستان حضور دارند و انکار دولت هم بی فایده است.

پیرمحمد ملازهی

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :