نشست اعضاى ناتو در استانبول و باز هم بحث بر سر افغانستان

۱۸ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۶ کد : ۶۹۱۵ اروپا
نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو روزهای پنج‌‌شنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ بهمن در استانبول دومین شهر مهم ترکیه برگزار ‌شد. موضوع‌هایی مانند چگونگی پیشرفت آموزش نیروهای امنیتی افغان و بازسازی این کشور از شاخص‌های مهم در ارزیابی موفقیت نیروهای ناتو به شمار می‌رفتند.
نشست اعضاى ناتو در استانبول و باز هم بحث بر سر افغانستان

دیپلماسی ایرانی: ناتو در افغانستان به چند سرباز نیاز دارد و در برابر طالبان چه راهبردی کارساز است؟ در این پرسش‌ها در دستور کار نشست وزیران دفاع ناتو در استانبول بود. رابطه با روسیه نیز از دیگر موضوع‌های نشست استانبول به شمار می‌رفت.

نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو روزهای پنج‌‌شنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ بهمن در استانبول دومین شهر مهم ترکیه برگزار ‌شد. موضوع‌هایی مانند چگونگی پیشرفت آموزش نیروهای امنیتی افغان و بازسازی این کشور از شاخص‌های مهم در ارزیابی موفقیت نیروهای ناتو به شمار می‌رفتند. همچنین رابطه‌ ناتو با روسیه و وضعیت کوزوو از محورهای دیگر دستور کار این نشست بودند.

آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو روز دوشنبه ۱۲ بهمن با خوش‌بینی بیشتری درباره‌ مسائل جاری افغانستان اظهارنظر کرد. او گفت: «سال جاری برای نیروهای ناتو تعیین‌کننده است. البته روزهای سختی نیز در پیش خواهند بود. اما من مطمئنم که امسال در رویارویی با دشواری‌های پیش‌رو راهبرد، ابزارها و هماهنگی لازم را برای پیشرفت واقعی خواهیم داشت.»

موضوع افغانستان مهمترین مسئله در نشست جاری وزیران دفاع ناتو در استانبول است. از یک سو وضعیت امنیتی افغانستان همچنان وخیم است و ارزیابی‌ها و تصورات کشورهای عضو ناتو نیز از ماموریت نظامی در این کشور همچنان بحث‌انگیز و متفاوت هستند.

برای نمونه هفته‌ گذشته در کنفرانس افغانستان در لندن گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به برنامه‌ خروج سربازان ناتو از افغانستان گفت: «ما نمی‌خواهیم تا ابد در افغانستان بمانیم و قصد داریم در سال ۲۰۱۰ روند انتقال قدرت به مسئولان منطقه‌ای را آغاز کنیم. در سال ۲۰۱۱ نیز باید بازگرداندن نیروهای نظامی از افغانستان آغاز و مسئولیت‌ها به‌طور کامل به کادر رهبری این کشور واگذار شوند.»

در حال حاضر اولویت کشورهای عضو ناتو بازسازی مدنی و آموزش نیروهای امنیتی افغان است. حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان نیز در کنفرانس هفته‌ گذشته لندن پیرامون افغانستان وعده استقبال از آن دسته از نیروهای طالبان را داد که خشونت را کنار بگذارند.

البته بسیاری از فرماندهان ناتو در این زمینه تردید دارند. استنلی مک کریستال فرمانده کل نیروهای بین‌المللی در افغانستان نیز چند روز پیش در کابل یک جدول زمانی برای موفقیت نظامی نیروهای خارجی ارائه کرد. او گفت:«به نظر من ما تا ماه دسامبر موفق خواهیم شد، در عمل و با آمار، پیشرفت خود را در کارها نشان دهیم. تا تابستان سال ۲۰۱۱ نیز تا آنجا پیش خواهیم رفت که مردم افغانستان پیشرفت امور را باور کنند و طالبان نیز به ناکامی خود پی ببرد.»

البته اعضای ناتو ناگفته در این امر توافق نظر دارند که نبرد نظامی با طالبان در مجموع به پیروزی نمی‌رسد.

موضوع کوزوو نیز از دیگر موضوعات مورد بحث نشست استانبول است. کاهش نیروهای نظامی ناتو در کوزوو بدون آسیب دیدن وضعیت امنیتی این کشور از مباحثی بود که در این نشست درباره آن بحث شد. به نظر می‌رسد که وضعیت به حدی از ثبات رسیده است که می‌توان شمار نیروهای نظامی ناتو را در آنجا کاهش داد.

این کشور از سال ۱۹۹۹ در اختیار نیروهای ناتو بود که شمار آنها در ابتدا به ۱۷ هزار نفر و اکنون به ۱۳ هزار نفر می‌رسد. قرار است نیروهای موجود در این کشور به ۱۰ هزار نفر کاهش یابند.

موضوع دیگر در نشست استانبول رابطه‌ ناتو با روسیه بود. راسموسن دبیر کل ناتو با وجود اختلاف‌ها بر سر موضوع قفقاز با روسیه کوشید به راهکارهای جدیدی برای حل مشکل‌های امنیتی جهانی دست یابد. روسیه همچنان نسبت به گسترش ناتو هشدار می‌دهد و هر گونه عضوگیری جدید را به مثابه تحریک احساسات خود قلمداد می‌کند.

در پایان  نشست وزیران دفاع کشورهای مختلف عضو ناتو بحث درباره تحویل هواپیمای نظامی – ترابری A400M به نیروهای اروپایی را نیز دنبال کردند. انتقال این هواپیما که شرکت اروپایی EADS آن را می‌سازد به علت مشکل‌های فنی بیش از سه سال به درازا کشیده است. نیروهای نظامی ناتو در عملیات خود در مناطق جنگی‌ای مانند افغانستان برای جابه‌جایی تجهیزات نظامی به این هواپیما نیاز دارند. مشکل اصلی در روند تحویل این هواپیما پذیرش هزینه‌های اضافی آن بوده که به چند میلیارد یورو می‌رسند. بحران‌های اقتصادی موجود در کشورهای عضو ناتو مانع از امکان پرداخت چنین مبالغی می‌شود.


نظر شما :