ايران غرب را به سرگيجه انداخت

۲۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۵:۱۲ کد : ۶۹۲۳ اخبار اصلی
ايران با تغيير بازى در دقيقه نود، عرصه را بر غرب و ايالات متحده تنگ کرده است. براى امريکايى‌ها و ...
ايران غرب را به سرگيجه انداخت

دیپلماسی ایرانی: ايران با تغيير بازى در دقيقه نود، عرصه را بر غرب و ايالات متحده تنگ کرده است. براى امريکايى‌ها و کشورهاى قاره سبز راحت‌تر اين بود که کنار هم بنشينند و از تشديد تحريم‌هاى ايران سخن بگويند. پيشنهاد ايران براى موافقت با انتقال روند غنى‌سازى اورانيوم به کشورى ديگر آنگونه که منوچهر متکى وزير امور خارجه ايران در آلمان مى‌گويد چندان تا مرحله عملى شدن فاصله‌اى ندارد. در اين ميان اروپايى‌ها سعى مى‌کنند چندان به سخنان ايران اطمينان نکنند.

به گزارش بى‌بى‌سى، کشورهاى حاضر در 1+5 اعتقاد دارند که تهران بايد تضمينى ارائه دهد که بيانگر تعهد اين کشور به پيشنهادش باشد، در غير اينصورت ايران با تحريم جدى هسته‌اى روبه‌رو خواهد شد. در چنين شرايطى چين تاکيد دارد که تنها راه در حال حاضر مذاکره و مصالحه با تهران است. ايالات متحده از چند سال پيش تا‌کنون تاکيد دارد که تهران به دنبال تسليحات هسته‌اى است. ايران اما با رد اين ادعا بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاى خود تاکيد دارد.

وزير دفاع ايالات متحده رابرت گيتس در آنکارا در پاسخ به پرسش خبرنگارى مبنى بر پيشنهاد ايران گفت: ما تا‌کنون در مسير تشديد تحريم عليه ايران گام برداشته‌ايم. اکنون براى تغيير مسير و قرار گرفتن در مسير فکر کردن به پيشنهاد ايران به فرصت بيشترى نياز داريم.

وزير امور خارجه آلمان در کنفرانس امنيتى مونيخ در اين خصوص گفت: دست همکارى ما همچنان به سمت ايران دراز است. البته تا‌کنون ايران از گرفتن دست ما سرباز زده است. در چند روز گذشته هم ما سيگنالى مبنى بر تغيير در رفتار ايران نديده‌ايم.

جيمز جونز مشاور امنيت ملى ايالات متحده، همزمان از افزايش تحريم‌هاى ايران و انزواى بيشتر اين کشور در سطح بين‌المللى خبر داد. کاترين آشتون که رياست کميته خارجى اتحاديه اروپا را بر عهده دارد در نشست امنيتى در مونيخ تصريح کرد که ايران بايد در خصوص برنامه هسته اى خود به آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى پاسخگو باشد. اين مقام اروپايى در اين خصوص گفت: تهران بايد در ماجراى پرونده هسته‌اى خود اطمينان ما را جلب کند. اين اطمينان هم تنها از راه گفتگوى دو طرفه حاصل مى‌شود. البته هر گفتگويى دو طرف دارد و ما به عنوان يک طرف اين ماجرا براى اين گفتگو امادگى داريم.

در لندن بدبينى بسيارى نسبت به تغيير رويکرد ايران وجود دارد. بسيارى گمان مى‌کنند که تهران با طرح اين پيشنهاد به دنبال خريد زمان و بازى دادن غرب است. منوچهر متکى با سخنان خود در حاشيه کنفرانس امنيتى مونيخ، به غربى ها اطمينان داد که تهران در برآورده کردن تعهدهاى خود جدى است. متکى در همين سخنان تاکيد کرد که اين تهران است که در خصوص چند و چون اين پيشنهاد اظهار نظر مى‌کند.

از ماه ژانويه که ايران ضرب الاجل زمانى تعيين شده براى تعيين تکليف برنامه هسته اى خود را پشت سر گذاشت، بريتانيا، ايالات متحده و فرانسه براى اعمال تحريم‌هاى بيشتر عليه ايران بر ايالات متحده فشار زيادى وارد مى‌کنند. اظهارات محمود احمدى نژاد در خصوص موافقت با انتقال روند غنى سازى اورانيوم به کشورى ثانى در حقيقت غربى‌ها را غافلگير کرده است.


نظر شما :