از ايران اصرار، از غرب انکار

۲۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۵:۲۷ کد : ۶۹۲۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: سارا قاسمى
آلمان و ايالات متحده همچنان در يک موضع ايستاده‌اند. پرونده هسته‌اى ايران بعد از گذار از ...
از ايران اصرار، از غرب انکار

دیپلماسی ایرانی: آلمان و ايالات متحده همچنان در يک موضع ايستاده‌اند. پرونده هسته‌اى ايران بعد از گذار از ضرب‌الاجل زمانى تعيين شده از سوى باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده کشورهاى اروپايى را کنار ايالات متحده قرار داده بود. هفته پيش اما رئيس‌جمهورى ايران محمود احمدى‌نژاد در نطقى تلويزيونى بازى را تغيير داد. احمدى‌نژاد به صراحت اعلام کرد که دولتش پيشنهاد غرب براى انتقال غنى‌سازى اورانيوم به خارج از کشور را مى‌پذيرد. همين موافقت که امريکايى‌ها مدت‌ها بود دنبال جلب آن بودند کار دست اروپايى‌ها و ايالات متحده داد.

امريکا و همراهانش در نشست 1+5 به استثنا چين خود را براى تحريم مهيا مى‌کردند اما به ناگاه تهران در دقيقه نود بازى را تغيير داد. در چنين شرايطى اعضاى نشست 1+5 باز هم دچار انشقاق شدند. چين که حساب خود را از ابتداى امر جدا کرده و مخالفت خود با تشديد تحريم‌ها عليه ايران را به هر شکل و قسمى که باشد، اعلام کرده بود. در حال حاضر منوچهر متکى که خارج از ايران به سر مى‌برد بارها تاکيد کرده است که ايران براى انتقال اورانيوم آمادگى دارد. با اين وجود آلمان و ايالات متحده پا را در يک کفش کرده‌اند که تهران بايد تضمينى در ازاى تعهد خود به پايبندى به اين پيشنهاد در اختيار جامعه جهانى قرار دهد.

پيش از اين وزير امور خارجه آلمان اعلام کرده بود که تهران بايد در اين زمينه با آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى همکارى داشته باشد. متکى پس از ديدار با رئيس اين آژانس تاکيد کرد که تهران از آمادگى خود براى انتقال اورانيوم و دريافت سوخت براى استفاده در تکنولوژى پزشکى هسته‌اى اعلام آماده‌گى کرده است. دبير کل آژانش بين‌المللى انرژى هسته‌اى تا‌کنون بارها اعلام کرده است که تهران بايد با اين آژانس همکارى همه جانبه و البته سريع داشته باشد. اين مقام ارشد آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى در حاشيه نشست امنيتى مونيخ در گفتگو با خبرنگاران گفت گفتگو با مقام‌هاى ايرانى ادامه دارد و اين روند بايد تسريع شود. در ديدار با متکى او طرح خاضى را براى تبادل اورانيوم و سوخت با من مطرح نکرد.

در شرايطى که کشورهاى غربى و ايران بر سر تبادل اورانيوم و سوخت به تفاهم برسند؛ بى‌شک پرونده هسته‌اى ايران پس از سال ها از بن‌بست خارج خواهد شد. بن‌بستى که ايالات متحده و همراهانش با ادعا در خصوص تلاش ايران براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى جرقه آن را زدند.

وزير دفاع ايالات متحده رابرت گيتس در تازه‌ترين اظهار نظر خود تاکيد کرده است که تهران بايد تضمين اجرايى در اختبار غرب قرار دهد. گيتس در اين خصوص به خبرنگاران گفت: به نظر من هنوز ما در اين مسير به تفاهمى نرسيده‌ايم.

متکى تا‌کنون بارها اعلام کرده است که اين تهران است که بايد براى اين انتقال شرط و شروط قائل شود. ايران اعلام کرده است که شرايط خود را ظرف چند روز آينده در اختيار اعضاى 1+5 قرار مى‌دهد.

توماس والساک که رياست کميته اصلاحات اروپا را بر عهده دارد در اين خصوص مى‌گويد: اگر ايران بايد مسير را کاملا براى غرب مشخص کند، بى‌شک توافقى انجام نخواهد گرفت. به نظر ما ايران در صورت تمايل براى ديکته کردن تمامى اهداف در حقيقت به دنبال ادامه بازى و خريد زمان است و نه چيز ديگري.

اعضاى 1+5 روز جمعه نيز براى تشديد تحريم‌هاى ايران با هم تبادل نظر داشتند که مخالفت چين با اين مساله باز همگان را به کما برد. غربى‌ها ادعا مى‌کنند که سخنان محمود احمدى‌نژاد با منوچهر متکى متفاوت است. چرا که احمدى نژاد اعلام کرده بود که دولتش براى انتقال اورانيوم پيش از گرفتن سوخت مورد نياز آمادگى دارد.

معاون نخست وزيرى روسيه نيز در مونيخ اعلام کرد که تحريم ايران بايد مانع از تکثير تسليحات هسته‌اى اين کشور باشد و نه اقتصاد ايران را هدف قرار دهد. وزير امور خارجه آلمان نيز اعلام کرد که تهران بسيار دير به ياد همکارى افتاده است. اين در حالى‌ست که رابرت گيتس ادعا مى‌کند که زمان براى تحريم ايران فرار رسيده است.

غربى‌ها انتقال روند غنى‌سازى به خارج از مرزهاى ايران را تنها راه براى مطمئن شدن از عدم دستيابى ايران به تسليحات هسته‌اى مى‌دانند. مشاور امنيت ملى باراک اوباما اعتقاد دارد که تهران تنها در حال خريد زمان و پيچيده‌تر کردن اوضاع است و ايالات متحده بايد تحريم‌هاى ايران را آغاز کند.

سارا قاسمى

نویسنده خبر


نظر شما :