شبهه در سقوط هواپيماى مسافرى

بوى باروت در مرزهاى لبنان و اسرائيل

۱۸ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۹ کد : ۶۹۲۵ اخبار اصلی
خاورمیانه بیش از آنچه تصور می‌شود در تهدید ناآرامی است. این موضوع گرچه زیاد رسانه‌ای نمی‌شود و در صدر اخبار جهان قرار ندارد اما ظاهرا همانند آتش زیر خاکستر عمل می‌کند. پس از ماه‌ها آرامش اکنون بار دیگر تهدیدهای اسرائیل علیه لبنان افزایش یافته است.
بوى باروت در مرزهاى لبنان و اسرائيل

دیپلماسی ایرانی: خاورمیانه بیش از آنچه تصور می‌شود در تهدید ناآرامی است. این موضوع گرچه زیاد رسانه‌ای نمی‌شود و در صدر اخبار جهان قرار ندارد اما ظاهرا همانند آتش زیر خاکستر عمل می‌کند. پس از ماه‌ها آرامش و با گذشت بیش از یک سال از حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه،‌ اکنون بار دیگر تهدیدهای اسرائیل علیه لبنان افزایش یافته است. مسئولان و مطبوعات لبنانی ظرف چند روز گذشته بیش از هر زمان دیگری بعد از جنگ سال ۲۰۰۶ به احتمال حمله نظامی اسرائیل به لبنان می‌پردازند. این امر در حالی صورت می‌گیرد که شک و شبهه‌هایی نیز در مورد هواپیمای اتیوپیایی که 10 روز قبل در نزدیکی بیروت سقوط کرد، ایجاد شده است.

به گزارش دویچه وله، مسئولان اسرائیلی با نزدیک شدن به دومین سالگرد ترور عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان مجددا به ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل آماده باش داده‌اند و وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند. آنها می‌گویند، حزب‌الله ممکن است هر لحظه به عملیات انتقامی علیه اسرائیل دست بزند. گرچه تا کنون هیچ نشانه‌ای دال بر این که حزب‌الله تحرکاتی که نشان از نیت نظامی علیه اسرائیل باشد، انجام نداده است.

این در حالی است که ارتش اسرائیل هم‌زمان در مناطق شمالی هم‌مرز با لبنان در حالت آماده‌باش کامل است. فرماندهی ارتش اسرائیل در منطقه شمالی با پیشنهاد مطرح شده برای کاستن از درجه آماده‌باش ارتش مخالفت و عنوان کرده که این امر می‌تواند برداشت‌های غلطی را در طرف لبنانی ایجاد کند و حزب‌الله باید بداند اگر دست به هر گونه عملیاتی علیه اسرائیل و منافع آن بزند با پاسخی کوبنده مواجه خواهد شد.

در طرف دیگر حزب‌الله لبنان نیز مانند سال گذشته در وضعیت آماده‌باش قرار دارد و از موضوع سالگرد ترور عماد مغنیه به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند. مسئولان حزب‌الله در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها و تهدیدهای اسرائیل اظهارنظری نکرده و کماکان سیاست اعلام شده از طرف سید حسن نصرالله دبیرکل این حزب را دنبال می‌کنند.

نصرالله چندی قبل گفته بود، اگر اسرائیل از واکنش احتمالی حزب‌الله به ترور عماد مغنیه ترس دارد‌ باید در این ترس بماند. انتقام از ترور مغنیه حتما صورت خواهد گرفت ولی زمان و چگونگی آن تنها به حزب‌الله مربوط است.

در همین حال آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه‌ اسرائیل نیز سخنان تندی علیه حزب‌الله لبنان بر زبان ‌آورده است. نگرانی‌ها زمانی افزایش یافته که هم‌زمان اسرائیل سوریه را نیز به حمله نظامی تهدید کرده است.

اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل در اظهاراتی بسیار تند، دمشق را تهدید کرد که چنانچه دست از حمایت‌های خود از حزب‌الله بر ندارد با واکنش تند و پیش‌بینی نشده اسرائیل مواجه خواهد شد. این تهدید لیبرمن که در مصاحبه تلویزیونی ۵ ژانویه او با تلویزیون اسرائیل نیز مجددا مورد تاکید قرار گرفت، نگرانی امریکا را در پی داشت. شبکه دهم تلویزیون اسرائیل از واشنگتن گزارش داد که دولت باراک اوباما با ابراز نگرانی شدید از افزایش تهدیدات اسرائیل علیه لبنان و سوریه خواستار آرام شدن شرایط و شروع مذاکرات شده است.

در همین حال یک مسئول امنیتی امریکایی نیز به روزنامه الحیات مدعی شد، روند قاچاق سلاح از مرز سوریه برای حزب‌الله بیش از پیش افزایش یافته و این امر برای تلاویو قابل تحمل نیست. امریکا هشدار می‌دهد که ادامه این روند باعث می‌شود تا در آینده نزدیک سناریوی جنگ تابستان ۲۰۰۶ بار دیگر تکرار شده و روند امور به شکل کامل از کنترل خارج شود.

با این حال برخی روزنامه‌های اسرائیلی بر این باورند که افزایش تهدیدهای اسرائیل علیه لبنان و سوریه بیشتر جنبه داخلی و حزبی دارد.

روزنامه "اسرائیل امروز" که به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر تندروی اسرائیل نزدیک است،‌ نوشت، ایهود باراک وزیر دفاع سعی دارد نتانیاهو را قانع کند که بار دیگر با سوریه بر سر میز مذاکره بنشیند. این امر با مخالفت جدی اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه مواجه شده است. در واقع لیبرمن با تهدید به حمله نظامی به سوریه سعی دارد تلاش‌های باراک را خنثی کند.

الوف بن تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص می‌نویسد، سوریه سعی دارد روابط خود را با امریکا بدون عبور از دروازه اسرائیل عادی کند و در این راستا حتی نمی‌خواهد از سطح روابط خود با تهران نیز بکاهد. آنچه مشخص است این‌که دمشق در این زمینه تا حدودی نیز موفق شده و قصد ندارد با ورود مجدد به مذاکره با اسرائیل امتیازی را در این شرایط به تلاویو بدهد.

روزنامه یدیعوت احرونوت نیز نوشت، امریکا با جدی تلقی کردن تهدیدات اسرائیل علیه لبنان و سوریه، پیامی فوری و محرمانه برای دولت اسرائیل ارسال کرده و از نتانیاهو خواسته تا هر چه سریع‌تر انگیزه سخنان تشنج‌آمیز دولت خود را توضیح دهد.

روند افزایش تهدیدات اسرائیل واکنش‌هایی نیز در میان مقامات عربی و بین‌المللی داشته است. بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در اظهارنظری گفت: «چنانچه وضعیت در لبنان تغییر نکند، هر لحظه احتمال حمله نظامی اسرائیل به این کشور وجود دارد.»

احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر نیز گفت: «مصر با لحن تند اسرائیل و تهدید به جنگ مخالف است و تلاویو باید بداند که پیامدهای حمله نظامی به هر کشور عربی دامن اسرائیل را نیز خواهد گرفت. در حالی که تلاش‌هایی برای از سرگیری روند صلح وجود دارد، تنش در منطقه به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و این امر پیامدهای خطرناکی دارد.»

در عین حال برنار والرو سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز گفت: «از هر گونه اظهار نظر خطرناک در منطقه خاورمیانه باید پرهیز کرد و پاریس افزایش تهدیدات کلامی و وضعیت متشنج منطقه را بسیار جدی تلقی کرده و آن را زیر نظر دارد.»

در مقابل شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله در پاسخ به بالا گرفتن تنش‌ها میان اسرائیل با لبنان و سوریه گفت: «حزب‌الله به روند مسلح شدن خود ادامه می‌دهد؛ چرا که مقاومت بدون سلاح مفهومی ندارد و سلاح نتیجه وجود مقاومت است. مقاومت هم تا زمانی که دشمن وجود داشته باشد، ادامه خواهد یافت.»

قاسم همچنین در مصاحبه با تلویزیون سوریه گفت: «حزب‌الله هنوز هیچ نشانه ملموسی به دست نیاورده که بیانگر آمادگی اسرائیل برای حمله نظامی به لبنان یا سوریه باشد؛‌ هر چند این حزب برای مقابله با هر شرایطی در آمادگی کامل به سر می‌برد.»

در حالی که تنش میان اسرائیل و لبنان به اوج خود رسیده است، شایعات جدیدی نیز در مورد هواپیمای اتیوپیایی که دوازده روز قبل در سواحل بیروت سقوط کرد و تمامی ۸۳ سرنشین آن جان باختند نیز منتشر شده است.

بر اساس گزارش‌روزنامه اللواء با توجه به اینکه چندین هواپیما قبل و بعد از هواپیمای مزبور با موفقیت فرودگاه بیروت را ترک کردند و با توجه به جدید بودن هواپیمای اتیوپیایی، نکات دیگری در سقوط آن دخیل بوده‌اند. این روزنامه می‌افزاید: «قرار بود چند تن از مسئولان حزب‌الله لبنان با این هواپیما بیروت را ترک کنند که در آخرین ساعات از سفر منصرف می‌شوند و این احتمال قوی وجود دارد که سقوط هواپیما ناشی از یک عملیات تروریستی علیه حزب‌الله بوده باشد.»

با نگاهی به سابقه تنش‌ها میان اسراییل با لبنان و سوریه به نظر می‌رسد مسائل مربوط به ایران و تاثیرگذاری تهران بر سیاست‌های دمشق و بیروت در این تنش‌ها بی‌تاثیر نباشد. اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل به عنوان اصلی‌ترین مسئول اسرائیلی که به این روند تنش دامن می‌زند، معتقد است که سیاست امریکا در نشان دادن درهای باز به ایران و سوریه بی‌فایده است و جامعه بین‌المللی و در راس آنها امریکا باید هر چه سریع‌تر به تدابیری جدی در مواجهه با طرح‌های ایران در منطقه دست بزند.


نظر شما :