ايران توان غنى‌سازى ۲۰ درصدى دارد

۲۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۵:۵۸ کد : ۶۹۵۵ اخبار اصلی
به نظر کارشناسان روسی ایران از نظر فنی می تواند اورانیوم خود را در طول سال تا 20 درصد غنی سازی کند. اما بیانیه مقامات ایران در باره آغاز فعالیت‌های خود در این زمینه بیشتری به یک حزکت تبلیغاتی سیاسی نزدیک است تا یک تصمیم.
ايران توان غنى‌سازى ۲۰ درصدى دارد

دیپلماسی ایرانی: به نظر کارشناسان روسی ایران از نظر فنی می تواند اورانیوم خود را در طول سال تا 20 درصد غنی سازی کند. اما بیانیه مقامات ایران در باره آغاز فعالیت‌های خود در این زمینه بیشتری به یک  حزکت تبلیغاتی سیاسی نزدیک است تا یک تصمیم. ولادیمر یسی‌اف کارشناس روسی امور ایران و رئیس امنیت بین‌المللی روسیه یکی از آنان است.

یسی‌اف در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ترند نیوز در این باره گفت: «با توجه به سیاست‌های تحریک‌آمیز ایران ما می توانیم فرض کنیم که این موضع نوعی فشار اطلاعاتی باشد.»

علی اکبر صالحی رئیس آژانس انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه اعلام کرد، مقامات ایران می‌خواهند از 9 فوریه غنی سازی اورانیوم از پنج درصد تا 20 درصد را در سایت نطنز آغاز کنند. دستور غنی سازی اورانیوم به میزان 20 درصد را محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران صادر کرده است.

یسی‌اف در این باره می‌گوید: «غنی سازی اورانیوم از 7/0 درصد تا 5/3 درصد بسیار دشواراست. اما این فرایند می‌تواند به مرور سریع‌تر و سریع‌تر پیش رود. البته برخی مشکلات فنی وجود دارد اما این مشکلات قابل حل هستند.»

به اعتقاد یسی اف برای رساندن اورانیوم غنی شده 5 درصد تا 90 درصد که برای تولید سلاح‌های هسته‌ای مورد نیاز است، با توجه به تعداد سانتریفیوژهایی که ایران در اختیار دارد، یک سال زمان نیاز است.

وی همچنین گفت: «باید تکنولوژی غنی سازی در هر سطح را توسعه داد. اگر تکنولوژی مکمل باشد، می‌توان اورانیوم 80 درصد تولید کرد که این هم برای تولید سلاح های هسته ای کافی است.»

یسی‌اف اعلام خبر غنی‌سازی 20 درصدی از سوی ایران را چندان جدی نمی‌داند و آن را در حقیقت تلاش ایران برای اتلاف وقت و خرید زمان به حساب می‌آورد.

در اواخر ماه اکتبر سال 2009 آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا برای تامین سوخت رآکتور تهران، ایران به مقدار 1200 کیلوگرم اورانیوم 5/3 درصدی به غرب داده و به ازای آن لوله سوخت اورانیوم 20 درصدی بگیرد. تهران با این در خواست مخالف نیست اما می‌گوید که باید مبادله هم به‌صورت مرحله‌ای صورت بگیرد و هم‌این که ایران میله سوخت را هم‌زمان در قبال فرستادن مقدار میعنی از اورانیوم دریافت کند. یعنی ایران باید 20 درصد اورانیوم غنی شده را بلافاصله قبل از خروج اورانیوم 3.5 درصدی به خارج از کشور دریافت کند.

پیش از این مقامات ایرانی اصرار داشتند که این مبادله در خاک کشور و مثلا در جزیره کیش صورت بگیرد. اما در هفته گذشته آقای احمدی‌نژاد گفت که وی مشکل ویژه‌ای در انجام مبادله در داخل کشور یا خارج از کشور نمی‌بیند، مهم این است که قرارداد موافقت امضا شود.


( ۱ )

نظر شما :