غرب خود را براى تحريم شديد ايران آماده مى‌کند

۲۶ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۰ کد : ۶۹۷۳ اخبار اصلی
قدرت‌های غربی سرگرم بحث و تبادل نظر بر سر چهارمین قطعنامه‌ تحریم ایران در مقابله با برنامه هسته‌ای این کشور هستند و فرانسه سعی دارد، گام‌های شدیدی علیه بخش انرژی ایران برداشته شود.
غرب خود را براى تحريم شديد ايران آماده مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: بحث بر سر تصویب چهارمین قطعنامه‌ تحریم ایران آغاز شده است. طرح‌های پیشنهادی کنونی از تحریم‌های احتمالی در عرصه‌های وسیعی از جمله بانک‌ها، شرکت‌ها و افراد وابسته به سپاه و بخش‌های انرژی حکایت دارد. 

به گزارش رویترز، قدرت‌های غربی سرگرم بحث و تبادل نظر بر سر چهارمین قطعنامه‌ تحریم ایران در مقابله با برنامه هسته‌ای این کشور هستند و فرانسه سعی دارد، گام‌های شدیدی علیه بخش انرژی ایران برداشته شود.

در این میان روسیه خاطرنشان کرده که با تحریم‌های جدید علیه ایران مخالفت نخواهد کرد. اما موضع چین هنوز نامشخص است. پیش از این چین تمایلی به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران از خود نشان نداده بود.

دیپلمات‌ها می‌گویند، ایران با آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، غرب را به تحریم‌های جدید واداشته است.

ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در زمینه‌ تصویب چهارمین قطعنامه تحریم ایران به تبادل نظر پرداخته و ابراز امیدواری کرده‌اند که روسیه و چین نیز از این اقدام حمایت کنند.

روسیه و چین که روابط سودآور تجاری با ایران دارند درباره تصویب سه قطعنامه نخست تحریم ایران از خود تعلل و بی‌میلی نشان دادند.

مقام‌های رسمی غربی می‌گویند، روسیه شکیبایی خود را نسبت به تهران از دست داده است، اگر چه که شاید در برابر برخی از اقدام‌های تحریمی مانند تحریم بخش انرژی ایران از خود مقاومت نشان دهد.

برخی تحلیل‌گران سکوت چین را به معنای عدم مخالفت احتمالی با تحریم ایران تلقی کرده‌‌‌اند.

دیپلمات‌ها تصریح کرده‌اند، به تلاش خود برای جلب رضایت چین ادامه خواهند داد، هر چند که شاید لازم باشد برای جلب این رضایت برخی از اقدام‌های تحریمی را تعدیل کنند.

آنها می‌گویند، در صورتی که چین به قطعنامه رای منفی یا حتی رای ممتنع دهد این اقدام می‌تواند از سوی تهران به وجود شکاف در قدرت‌های بزرگ تلقی شود.

اکنون فرانسه و امریکا پیش‌نویس‌های غیر رسمی جداگانه‌ای برای تحریم ایران تدارک دیده‌اند. آنها در حال حاضر سرگرم بحث و تبادل نظر با بریتانیا و آلمان بر سر این پیش‌نویس‌ها هستند و تلاش دارند روسیه را نیز در جریان این بحث‌ها بگذارند.

در صورتی که فرانسه‌‌، امریکا، بریتانیا و آلمان به توافق برسند بحث با روسیه و چین نیز آغاز خواهد شد. پس از آن پیش‌نویس برای تصویب به نیویورک خواهد رفت.

خبرگزاری رویترز با استناد به رئوس پیش‌نویس‌های پیشنهادی امریکا و فرانسه می‌گوید، احتمالا تحریم‌های بعدی شامل تهیه‌ فهرست سیاه از بانک مرکزی و چند بانک دیگر بزرگ ایران از جمله بانک‌های ملی‌ و صادرات (بانک سپه هم‌اکنون در فهرست سیاه قرار دارد) به خاطر حمایت مالی از برنامه‌ هسته‌ای و موشکی ایران، گسترش فهرست سیاه مقام‌ها و شرکت‌های ایرانی که شامل تحریم‌ سفر به خارج و انسداد دارایی‌شان ‌می‌شود، تمرکز بر روی اعضای سپاه پاسداران و شرکت‌های تحت کنترل آنها، تهیه‌ فهرست سیاه برای شرکت‌های کشتی‌رانی، وسعت بخشیدن به تحریم‌های اعمال شده توسط سازمان ملل بر روی صادرات تسلیحات از ایران و ضمیمه کردن تحریم واردات اسلحه به این کشور، هدف قرار دادن بخش انرژی ایران که بیش از همه مورد حمایت فرانسه است، فروش تجهیزاتی که ممکن است به ایران در افزایش تولیدات نفتی کمک کند، تحریم فروش بنزین به ایران و تحریم سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش تکنولوژی تولید گاز طبیعی مایع خواهد بود.

این تحریم‌هایی است که توسط شورای امنیت سازمان ملل به تصویب خواهد رسید اما امریکا نیز تحریم‌های جامعی را طرح‌ریزی کرده است. در همین اروپا نیز به فکر کاهش تجارت خود با ایران است. آلمان، فرانسه، بریتانیا و دیگر کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا گفته‌اند که اروپا ممکن است خارج از چارچوب سازمان ملل خود برای تحریم بیشتر جمهوری اسلامی وارد عمل شود.

این امکان وجود دارد که برخی از کشورهای اروپایی با تشدید تحریم ایران مخالفت کنند. دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند، پس از تصویب چهارمین قطعنامه‌ی تحریم ایران در سازمان ملل شرایط برای رسیدن به توافق در درون ۲۷ کشور عضو اتحادیه ‌در این زمینه آسان‌تر خواهد شد.

دیپلمات‌های غربی ابراز امیدواری کرده‌اند که توافق بر سر مواد قطعنامه‌ی جدید در میان شش قدرت درگیر در مناقشه هسته‌ای با ایران تا آخر فوریه به دست آمده و قطعنامه در پایان ماه مارس در شورای امنیت به تصویب برسد. اما دیپلمات‌های سازمان ملل، این جدول زمانی را با توجه به مواضع چین بسیار خوش‌بینانه تلقی کرده‌اند.


نظر شما :